Beatrix zilver; doen of niet doen?
Moderator: maarten89
Beatrix zilver; doen of niet doen?
Ik ben me aan het bedenken of ik de zilveren 10 en 50 gulden munten ten tijde van koningin Beatrix wel of niet zal opnemen in mijn verzameling.
Wat zeggen jullie? Doen of niet? En waarom wel/ niet?
Wat zeggen jullie? Doen of niet? En waarom wel/ niet?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Re: Beatrix zilver; doen of niet doen?
Als dat onderdeel is van je verzamelgebied; waarom niet?
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012
Je bepaald toch zelf wat je graag verzameld, dat vraag je toch niet aan andere?
Vraag voor morgen: welke kleur onderbroek doe ik aan?
Ludo
Vraag voor morgen: welke kleur onderbroek doe ik aan?

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Als je Beatrix verzamelt: gewoon doen. Alleen niet meer dan de zilverprijs betalen, toch?
-
- Donateur
Ik heb deze munten ook gewoon opgenomen in mijn verzameling Beatrix mede omdat deze munten in mijn voordruk album staan.
Ik vind het ook niet vervelend om er naar te kijken.
Groeten NM

Groeten NM
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Waarom wel: het hoort bij het verzamelgebied.
Waarom niet: met name de 50 gulden munten zijn alleen maar in waarde gedaald. ƒ 50,- = € 22,69, maar dat krijg je echt niet meer voor een 50 gld munt. En denk eens wat je aan rente had kunnen krijgen en wat de inflatie is geweest.
Zilverwaarde 50gld munt is nu 25 gram * 0.925 = 23.125 gram * € 0.52/gram = € 12,02. Zouden ze daarvoor te krijgen zijn?
Waarom niet: met name de 50 gulden munten zijn alleen maar in waarde gedaald. ƒ 50,- = € 22,69, maar dat krijg je echt niet meer voor een 50 gld munt. En denk eens wat je aan rente had kunnen krijgen en wat de inflatie is geweest.
Zilverwaarde 50gld munt is nu 25 gram * 0.925 = 23.125 gram * € 0.52/gram = € 12,02. Zouden ze daarvoor te krijgen zijn?
-
- Donateur
waarom verzamel je uberhaupt?janssenfrank schreef:......................... En denk eens wat je aan rente had kunnen krijgen en wat de inflatie is geweest.
.............................
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Nou, als je er 200 tegelijk koopt kosten ze bij Kevelam 14,03 per stukjanssenfrank schreef:Zilverwaarde 50gld munt is nu 25 gram * 0.925 = 23.125 gram * € 0.52/gram = € 12,02. Zouden ze daarvoor te krijgen zijn?

Dus voor iets meer dan de zilverprijs maar een stukje minder dan de toenmalige waarde... Maar dat geldt voor heel veel munten en setjes uit de jaren '80 en '90 (ook de zilveren Proof dukaten uit bijvoorbeeld 1995 en 1996 die ik vlak voor de zilverhausse kocht voor iets boven de toenmalige zilverprijs. Die munten waren bij uitgifte wel wat prijziger).
dat vind ik ook. stop aub met je verzameling, verkoop het allemaal voordat de tering uitbreekt en zoek iets anders om je tijd mee vol te krijgen,hierm schreef:waarom verzamel je uberhaupt?janssenfrank schreef:......................... En denk eens wat je aan rente had kunnen krijgen en wat de inflatie is geweest.
.............................
Als je zo al denkt dan is de numismatiek niet jouw richting denk ik
-
- Volledig lid
Heb je al gezien hoe het met de andere guldenmunten is verlopen? Voor de meeste geldt een kiloprijs...
Een beetje verzamelaar wil gewoon iedere variant in de beste kwaliteit. De 50 gulden munten hebben geen hoge verzamelwaarde, maar nog wel de metaalprijs als onderwaarde. Dat ze geen 50 gulden meer waard zijn is natuurlijk geen reden. Het tientje is overigens wel meer dan 10 gulden waard.
Laatst kocht ik voor 50 cent een biljet van 500 miljard mark. Helaas niet inwisselbaar voor euro's...
Een beetje verzamelaar wil gewoon iedere variant in de beste kwaliteit. De 50 gulden munten hebben geen hoge verzamelwaarde, maar nog wel de metaalprijs als onderwaarde. Dat ze geen 50 gulden meer waard zijn is natuurlijk geen reden. Het tientje is overigens wel meer dan 10 gulden waard.
Laatst kocht ik voor 50 cent een biljet van 500 miljard mark. Helaas niet inwisselbaar voor euro's...
Precies!neozion schreef:Als je zo al denkt dan is de numismatiek niet jouw richting denk ik
Verzamelen doe je omdat je munten mooi vind, niet om wat ze waard zijn!
Natuurlijk zal bijna iedere verzamelaar proberen zijn munten zo goedkoop mogelijk te krijgen, dan kan je er immers bij hetzelfde budget zo veel mogelijk of meer zeldzame munten krijgen. Daar is ook helemaal niets mis mee.
Als munten meer waard worden is dat mooi meegenomen, maar als dat gaat bepalen welke munten wel en welke niet in je verzameling thuishoren, ben je verkeerd bezig.
Oftewel als je Beatrix munten compleet verzamelt hoort het zilver er gewoon bij, zo simpel is het.
En ze kunnen meer waard worden, minder waard worden of gelijk blijven in waarde

Luit
Dank voor alle reacties.
Voor nu neem ik wel de 10 gulden munten op in mijn verzameling, maar de 50 gulden munten (nog) niet, tenzij zich een aanbod voor zou doen wat interessant genoeg is om een heroverweging te maken.

Voor nu neem ik wel de 10 gulden munten op in mijn verzameling, maar de 50 gulden munten (nog) niet, tenzij zich een aanbod voor zou doen wat interessant genoeg is om een heroverweging te maken.