Maar goed het is niet anders en we doen het er maar mee...

Gr. Jeroen
Moderator: euromunter
Munthunter schreef:Ik geloof ook wel dat dit ontwerp mooi op een munt naar voren komt, maar vind het ontwerp gewoon weinig vernieuwend, iets waar ik op had gehoopt. Gewoon een keer helemaal wat anders, of zoals Pim al aangaf de leeuw terug. Of de Koning op de 1 en twee euromunten en de lagere denominaties voorzien van bekende plekken, gebouwen of zoiets in Nederland. Helaas heeft de heer Olaf weinig inspiratie en zo ook de jury, om een vernieuwende munt de eurozone in te sturen.
Gr. Jeroen
Helaas mag dat niet volgens onze muntwet, dat kan je dus de heer Olaf niet verwijten. Ik hoorde hem op de radio zeggen dat er iets van 7 pagina's met voorwaarden waren waar de munt aan moest voldoen.Munthunter schreef:en de lagere denominaties voorzien van bekende plekken, gebouwen of zoiets in Nederland. Helaas heeft de heer Olaf weinig inspiratie
Meneer Olaf zat nog in de rommel van de brand in z'n studioMunthunter schreef:Ik geloof ook wel dat dit ontwerp mooi op een munt naar voren komt, maar vind het ontwerp gewoon weinig vernieuwend, iets waar ik op had gehoopt. Gewoon een keer helemaal wat anders, of zoals Pim al aangaf de leeuw terug. Of de Koning op de 1 en twee euromunten en de lagere denominaties voorzien van bekende plekken, gebouwen of zoiets in Nederland. Helaas heeft de heer Olaf weinig inspiratie en zo ook de jury, om een vernieuwende munt de eurozone in te sturen.
Gr. Jeroen
De munten van België zijn er dus nog niet doorheen?euromunter schreef: De ontwerpen zijn reeds goedgekeurd (volgens een bron bij de commissie van de EC). Dit geldt tevens voor de ontwerpen van Vaticaanstad en Andorra.
Snap je reactie, maar waarom kopiëren? Ik weet het juist wel te waarderen dat we een eigen huisstijl hebbenLotus07 schreef:Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!
Deze snap ik niet helemaal, volgens mij staat er bij de Engelsen alleen maar een kop van Elizabeth II op en is deze op alle munten precies gelijk, over saai gesproken....Lotus07 schreef:Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!
Maar de Engelsen veranderen wel regelmatig hun munten. De huidige munt is al het vierde type wat het hoofd van Elisabeth betreft. Ook de achterkanten wisselen. De huidige reeks is erg mooi: elke munt laat een deel van het wapenschild zien. Zet je ze bij elkaar dan zie je het gehele wapenschild van Groot-Brittannië. De munten worden ook erg verzorgd geslagen. Het enige probleem wat ze daar hebben zijn de vervalsingen van de 1 Pond munten. Ik kwam er ook één tegen in mijn portemonneellinde schreef:Deze snap ik niet helemaal, volgens mij staat er bij de Engelsen alleen maar een kop van Elizabeth II op en is deze op alle munten precies gelijk, over saai gesproken....Lotus07 schreef:Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!
Luit
Dat klopt, met daarnaast de (kleine) wijzigingen die mogelijk door de EC worden opgelegd(zoals de munten van België of Finland).euromunter schreef:De waardezijde kunnen wij niet wisselen![]()
En volgens mij kunnen wij 1 keer per 10 jaar de beeldzijde veranderen, tenzij er een verandering van staatshoofd is en deze op de beeldzijde staat. Dus dan zullen we nog minimaal 10 jaar moeten wachten.
Groeten Paul
Niet letterlijk kopiëren, maar de stijl van het hoofd van ERII vind ik gewoon veel mooier. Dat is nu meer een soort portret en dat soort gedetailleerde afbeeldingen spreken mij veel meer aan. Ik ben niet zo van deze kubistische stijl, het is net iets te modern, laat munten lekker een klassiek ontwerp hebben zou ik zeggen!euromunter schreef:Snap je reactie, maar waarom kopiëren? Ik weet het juist wel te waarderen dat we een eigen huisstijl hebbenLotus07 schreef:Saai ontwerp zeg, ze hadden een beter voorbeeld kunnen nemen aan het ontwerp van de Engelsen!![]()
De ontwerpen spreken mij wél aan. Dit lag wel in de lijn van mijn verwachtingen.
Groeten Paul
Eerlijk gezegd vind ik dit dan weer meevallen, ben blij dat op deze muntstukken het oor van de koning niet te zien is... veel beter dan de 1 en 2 euro muntstukken.Taurus schreef: ... 1 t/m 50 cent wekken bij mij de indruk dat Willem-Alexander een gespleten persoonlijkheid zou hebben... Heel jammer dat die balk de beeldenaar in tweeën deelt...
Groeten PaulKNM schreef:
Koning Willem-Alexander slaat nieuwe Nederlandse euromunten
11 december 2013
Zijne Majesteit de Koning verricht op 22 januari 2014 de ceremoniële muntslag van de nieuwe Nederlandse euromunten bij de Koninklijke Nederlandse Munt. De dag erna – op 23 januari – worden de nieuwe Nederlandse euromunten in circulatie gebracht in het Nederlandse betaalverkeer.
Sinds 2002 staat voormalig Koningin Beatrix op de nationale zijde van de reguliere Nederlandse euromunten. Deze afbeelding wordt nu vervangen door die van Koning Willem-Alexander. Fotograaf Erwin Olaf maakte het ontwerp voor de nieuwe euromunten.