Hallo,
deze munt heb ik pas gekocht samen met een lotje provinciale munten. Ik vind het een prachtige munt.
Het is een zilveren 8 reales, van ongeveer 29 gram, 38 mm diameter. De muntplaats is Lima in Mexico als ik goed gegoogled heb.
Het omschrift luidt: CARLOS IIII DEI GRATIA 1803, en de andere kant: HISPAN ET IND REX ME 8R I J. Het laatste stukje is waarschijnlijk de waarde, 8R, en de muntplaats, maar hoe dat precies zit is me niet helemaal duidelijk.
Gr, Nico.
PS Lima ligt in Peru, niet in Mexico.
8 reales Carlos IIII Lima 1803.
Moderators: koenmunten, Willem
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
8 reales Carlos IIII Lima 1803.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Nico op 04 jul 2013, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
Re: 8 reales Carlos IIII Mexico 1803.
Ik denk dat de muntplaats Lima (I J) is...
Re: 8 reales Carlos IIII Mexico 1803.
Lima klopt helemaal. Te herkennen aan de letters L I M A E die in elkaar gezet zijn in een monogram. Lima ligt overigens in Peru. Van 1803 zijn twee varianten: met I J als letters voor de muntmeester en met J P waarbij I J een schaarsere variant is.
Re: 8 reales Carlos IIII Lima 1803.
OK, bedankt heren, Lima ligt uiteraard in Peru.
De letters ME vormen inderdaad een monogram, dat had ik niet gezien.
De letters ME vormen inderdaad een monogram, dat had ik niet gezien.
Graag gedaan. Die Spaanse 8 realen zijn inderdaad mooie munten. Let wel op vervalsingen (lager gewicht en de rand "klopt" niet). Er zijn ook veel variaties van en vaak zijn ze voor een redelijke prijs te krijgen.
Vals zal deze niet zijn, ik heb hem bij een munthandelaar gekocht die lid is van de nvmh, dus dat zou goed moeten zijn.
Trouwens, als deze munt van Peru is, staat hij hier verkeerd, en zou hij naar Zuid Amerika verplaatst moeten worden.
Trouwens, als deze munt van Peru is, staat hij hier verkeerd, en zou hij naar Zuid Amerika verplaatst moeten worden.