Coincard Koningstientje

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

Muntcollector

Coincard Koningstientje

Bericht door Muntcollector »

Ik ben pas begonnen met het verzamelen van Nederlandse munten. (heb altijd buitenlands geld gespaard van vakanties etc)
Via dit forum had ik al begrepen dat de puur zilveren en gouden koningstientjes geen echte goede investering zijn..
Ik zou graag wat richten op herdenkingsmunten/speciale munten willen aankopen maar wil geen extreme waardedaling.

Zou een coincard van het Koningstientje waardevast zijn ? In BU kwaliteit, oplage 15.000 kost die 15 euro. Hier en daar zie ik dat sommige cards flink stijgen maar anderen ook weer niet.
Ik ben geen echte inversteerder maar het zou wel leuk zijn om van te voren te weten of ik bij verkoop/ruil er op moet inleveren of niet.

Alvast bedankt voor de hulp en info!
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Re: Coincard Koningstientje

Bericht door neozion »

als je bij elke aankoop moet nadenken of het later nog wat waard is moet je denk ik niet munten gaan verzamelen. In de jaren 80 was het ook populair (het virus kwam toen ook mijn richting op waaien) , daarna is er een flinke dip geweest waardoor de prijzen flink zakte. Je weet nooit wat de toekomst gaat brengen op dat punt

Je moet verzamelen met je hart.
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

Nou als je een koningstientje UNC in coincard koopt voor 10 euro, kun je er wat dat betreft niet op achteruitgaan lijkt me. De munt is natuurlijk gewoon geld, dus kun je 'm ook weer uitgeven.
Diagonaal
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Diagonaal »

Griphus schreef:Nou als je een koningstientje UNC in coincard koopt voor 10 euro, kun je er wat dat betreft niet op achteruitgaan lijkt me. De munt is natuurlijk gewoon geld, dus kun je 'm ook weer uitgeven.
In theorie klopt dit als een bus. Maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat. Stel ik zou mijn UNC herdenkingsmunten willen uitgeven/inwisselen voor 'normaal' geld, waar zou ik dan terecht kunnen?

Lijkt me niet dat de willekeurige retailer deze inneemt. Storten bij een bank wellicht ?
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

Diagonaal schreef:
Griphus schreef:Nou als je een koningstientje UNC in coincard koopt voor 10 euro, kun je er wat dat betreft niet op achteruitgaan lijkt me. De munt is natuurlijk gewoon geld, dus kun je 'm ook weer uitgeven.
In theorie klopt dit als een bus. Maar ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat. Stel ik zou mijn UNC herdenkingsmunten willen uitgeven/inwisselen voor 'normaal' geld, waar zou ik dan terecht kunnen?

Lijkt me niet dat de willekeurige retailer deze inneemt. Storten bij een bank wellicht ?
Ik weet dat daar vaak moeilijk over wordt gedaan in de praktijk, soms zie je wel eens een sticker met 'wij accepteren geen herdenkingsmunten' net zoals die van briefjes van 100, 200 en 500. Bij een bank storten kan waarschijnlijk wel. Ikzelf heb er al eens mee betaald bij de plaatselijke albert heijn, werd niet moeilijk over gedaan.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Niet alle bankfilialen zullen dit soort munten zomaar aannemen. Je kunt ze ook gewoon bij de KNM inleveren. Ze hebben hier een formulier voor. Invullen, en met de munten inleveren aan de Leidseweg 90 te Utrecht. Inzenden kan ook, maar dat is voor eigen risico en rekening. Dit kan tot EUR 5000.
pedje

Bericht door pedje »

Gewoon lekker 5 en 10 euro munten in coincard en UNc kwaliteit gaan verzamelen. Lekker goedkoop begin van een leuke hobby. Immers 5 euro voor 5 euro of 10 voor 10. Mocht je het verzamelen beu zijn of met het verzamelen een andere richting op willen, gewoon uit de coincard trekken en in de beurs met die dingen. Is binnen Nederland gewoon een wettig betaalmiddel dus niet te moeilijk over denken. De meeste winkeliers zoniet alle zullen de betaalmunten, want dat zijn het, echt wel accepteren. Elk post.nl filiaal sowieso want daar kun je ze ook halen. Wil je alleen ruilen voor papiergeld, dan zullen mensen waarschijnlijk moeilijker doen, want zijn immers ondernemers geen ruilbeurs. Bij de bank op je rekening storten kan natuurlijk altijd, kijk wel even in je voorwaarden hoe vaak je zonder kosten op je rekening cash kan storten.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Wat je daar zegt klopt niet, pedje. Mijn ervaring is dat de meeste winkels ze niet aannemen. Mijn post.nl filiaal weigert ze. Ze geven specifiek aan dat ze ze verkopen omdat ze dat moeten, maar ze peinzen er niet over om ze zelf aan te nemen. "Ze zijn immers voor verzamelaars, niet om mee te betalen."
pedje

Bericht door pedje »

Het post.nl filiaal mag de munten niet weigeren als je er mee betaald. Het zijn immers wettige betaalmiddelen binnen Nederland. Alleen als bij de ingang van een winkel staat aangegeven welke munten (vaak 1 en 2 cent) en/of welke biljetten (100/200 en 500) ze niet accepteren, en je wilt hier mee betalen, dan heb je geen recht van spreken. Verder kun je er dus overal mee betalen, en moeten ze ze dus ook accepteren. Muntgeld overigens wel met een maximum van 50 munten per transactie. Storten op je bankrekening kan altijd. (Om)wisselen hoeft geen enkele winkelier te doen.
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

De discussie is wel erg theoretisch... Zelf koop ik de herdenkingsmunten in proof-versie en ruil er een paar tegen de nominale waarde bij het postagentschap. Mijn bakker heeft de hele collectie compleet ontvangen in ruil voor volkorenbrood en kijkt altijd blij op als met een nieuw exemplaar afreken.
Als ik kijk naar de herdenkingsmunten uit het guldentijdperk zijn de tientjes wel wat meer waard dan de guldens die ze toen kostten maar dat komt ook door de metaalwaarde. Met vijftig guldenstukken is het bergafwaarts gegaan sinds de uitgifte; die koop je nu voor een euro of achttien. Altijd meer nog dan de vijf guldenstukken die nu per kilowaar worden aangeboden.
Sommige proof-herdenkingsmunten uit het eurotijdperk hebben wat ingeboet aan verkoopwaarde in vergelijking met de aankoopprijs. Maar ook dat is een momentopname. Als calculerende 'belegger' kun je dan ook maar beter meteen uitstappen, dan graas je op een raar en wispelturig grasveld. Munten verzamelen is geen 'sparen' met woekerrente.
Als je geen plezier beleeft aan het bezit van die metaalschijfjes moet je er gewoon niet aan beginnen denk ik. Dan heb je alleen maar kopzorgen over je 'investeringen'.
De herdenkingsmunten geven een mooi tijdsbeeld van thematiek, vormgeving en technische mogelijkheden op muntslaggebied en als zodanig apprecieer ik ze. Maar als ik NU een nieuwe BMW aan zou schaffen weet ik ook dat ik die over een paar jaar van de hand doe tegen een dumpprijs. Nog een paar jaar en het wordt metaalprijs... Wat dat betreft zijn munten nog redelijk waardevast. Als ik een oudere herdenkingmunt zou willen verkopen zou ik daarmee ook niet naar de Action lopen in eerste instantie. Op MP of zo vang je je extra eurocentjes wel als je geduld hebt en wilt op dit moment, zeker zolang het euro-tijdperk nog duurt.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

pedje schreef:Het post.nl filiaal mag de munten niet weigeren als je er mee betaald. Het zijn immers wettige betaalmiddelen binnen Nederland. Alleen als bij de ingang van een winkel staat aangegeven welke munten (vaak 1 en 2 cent) en/of welke biljetten (100/200 en 500) ze niet accepteren, en je wilt hier mee betalen, dan heb je geen recht van spreken. Verder kun je er dus overal mee betalen, en moeten ze ze dus ook accepteren. Muntgeld overigens wel met een maximum van 50 munten per transactie. Storten op je bankrekening kan altijd. (Om)wisselen hoeft geen enkele winkelier te doen.
Deze discussie hebben we hier eerder gehad. Er zit een groot verschil tussen wat een winkelier zou moeten doen, en wat hij werkelijk doet. Als hij de munten niet aan wil nemen, zal hij ze niet aannemen. Ga jij maar een rechtszaak beginnen om je gelijk te krijgen... In theorie zijn ze wettig betaalmiddel, in de praktijk nemen veel winkeliers ze niet aan.

Terug naar “Verzamelaarsmunten”