south african reservebank

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
wouterkabouter95 Nederland
Lid
Lid

south african reservebank

Bericht door wouterkabouter95 »

beste mensen,

ik kreeg vandaag 2 briefjes van iemand die dacht dat ik er wel wat in zag. nu ben ik eigenlijk helemaal geen briefgeldverzamelaar, maar ik dacht: laat ik op munthunter maar eens om wat meer informatie over deze munten vragen.
dus bij deze: wat zijn dit voor biljetten en kan iemand me er wat over vertellen. verder vroeg ik me af wat de waarde van deze biljetten is volgens jullie.
dit zijn ze allebei:
Afbeelding
en dit is de eerste:
Afbeelding
Afbeelding

en de tweede:
Afbeelding
Afbeelding

alvast bedankt,
wouter
verzamelaar van alles wat nederlands is, in zo hoog mogelijke kwaliteiten. zou graag medeverzamelaars ontmoeten in de regio van Gouda. wie?
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Re: south african reservebank

Bericht door grivnagozer »

Met ingang van februari 2013 zijn de grote vijf (de dieren die je gezien zou moeten hebben als je een safaritocht neemt in het Krugerpark) vervangen door het hoofd van Nelson Mandela. Dat betekent dat de getoonde biljetten uit de circulatie van Zuidafrika worden gehaald en niet meer overal te gebruiken zijn om de rekening mee te betalen. OP http://www.valuta.nl kan je zo de dagkoers vragen van deze biljetten, uit mijn hoofd is het nu geloof ik 2 euro 50 voor de 2 biljetten samen.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Re: south african reservebank

Bericht door willemo »

[quote="grivnagozer"... Dat betekent dat de getoonde biljetten uit de circulatie van Zuidafrika worden gehaald en niet meer overal te gebruiken zijn om de rekening mee te betalen... [/quote]

Dat de biljetten niet meer te gebruiken zijn laat nog wel jaren op zich wachten volgens Gill Marcus, van de nationale bankSA. Dan zijn ze niet meer inomloop te gebruiken maar kan men zich nog een tijd inleveren bij de bank in SA.
...........afwezig..... :wave:

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”