Munt jan II eind 1200

Plaats hier berichten over munten uit de late middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 1050 tot 1500.

Moderator: George_III

vincie1980

Munt jan II eind 1200

Bericht door vincie1980 »

Hallo Allemaal,

Ik heb deze munt en mijn bezit en hij is te vinden in van de gijs bij limburg/brabant onder Jan II. Ik vraag me af hoe hij word genoemd? Is het een groot? Want hij vormt gelijkenissen met de tourse groot en is ook dezelfde grote aan de kant van de kruis. De andere kant is een wapen weer.

Eind 1200

Wie kan mij hierbij helpen?

Groeten,

Vincent
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Re: Munt jan II eind 1200

Bericht door grivnagozer »

Munt is geslagen tussen 1294 en 1312, en draagt de kenmerkende Fleur de Lys, toen Brabant bondgenoot was van Frankrijk tegen de Graven van Holland.
Alleen de Groot is een goede benaming indien de munt van ZILVER is en in Brussel is aangemunt. Dit kan je controleren doordat het woord LORRAINE te onderscheiden is.

Silvius Brabo was trouwens een Romeins Legionnair die een gebiedje tussen de Schelde en de Rijn cadeau kreeg van de Romeinse keizer, en derhalve de naamgever zou zijn van het woord Brabant. Oorsponkelijk een Gouwgraafschap der Karolingen onder de naam PAGUS BRAC BATENSIS, welke later door het heilig Roomsche Rijk veranderd werd in Hertogdom Brabant.

Door diverse bibliotheekvernielingen weten we niet zonder teletijdmachine hoe men de munt in het spraakgebruik aanduidde; vanwege het gesproken Frans aan het hof zal dit vermoedelijk Gros zijn geweest, naar de Gros van Tournois (Tours), hetgeen toen de internationale handelsmunt was in onze gewesten.
grostournois12941312jan2brabant.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

In Vanhoudt staat deze onder nummer G219-221. Hij wordt daar groot genoemd, geslagen van 1294-1300 in een onbekend atelier. Verdere referentie: De Witte 316-9.
Gr, Nico.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Welkom op het forum, Nico. Zelf heb ik geen de Witte in bezit en geen Vanhoudt, en daarvoor mijn waardering dat je ook direct meedoet met het puzzelen. :klap:
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

grivnagozer schreef:Welkom op het forum, Nico. Zelf heb ik geen de Witte in bezit en geen Vanhoudt, en daarvoor mijn waardering dat je ook direct meedoet met het puzzelen. :klap:
Graag gedaan, de Vanhoudt is een mooi boek om munten te determineren, ik gebruik hem heel veel. Het nummer van de Witte komt ook uit dat boek. Gr, Nico.

Terug naar “Late middeleeuwen 1050 - 1500”