Andorra 2014

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Andorra 2014

Bericht door llinde »

eurofreak schreef:Ieder zijn verzamel hobby hé
Volgens mij is dat niet het punt waar het hier om gaat. Ik baal er gewoon van dat zo'n dwaas staatje als Andorra met in feite nep betaalmiddelen het hele euro verzamelgebied op deze manier kapot maakt.
De andere dwergstaatjes kan je evengoed enige twijfel bij hebben, maar die hebben historisch gezien goede redenen om eigen euromunten te hebben en hebben bovendien de verzamelaar zeker niet zo schaamteloos opgelicht als Andorra doet.
Het komt er dus in de praktijk gewoon op neer dat Andorra mij dwingt om mijn verzamelgebied aan te passen, misschien door terug te gaan naar alleen in normale circulatie verkrijgbare euromunten, of een heel ander gebied kiezen.
Maar één ding is zeker, ik ga absoluut geen 100 euro of zoiets uitgeven voor een setje nepmunten!

Luit
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon »

Ben benieuwd wat de unc munten gaan kosten...als het goed is had ik bij Eurofreak gereserveerd.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Wat ik me afvraag is hoe er UNC setjes kunnen worden samen gesteld als de munten gemengd worden mer gecirculeerde munten en ook nog eens niet gelijktijdig én in twee landen in de omloop komen.

Wat Luit zegt ben ik het geheel mee eens. Vraag is hoe lang het euro gebied op munten gebeuren nog leuk blijft. Alleen al gezien de overvloed aan onzinnige en niets zeggende 2 euro herdenkingsmunten en ministaatjes die tegen hoge bedragen munten slaan alleen voor verzamelaars en niet voor de circulatie.

Groeten Paul
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Ik ben het ook geheel met Luit eens. Aanvankelijk wilde ik de munten uit Andorra nog hebben, maar als ik de prijzen en het gedoe erom zie, hoeft het van mij niet zo nodig meer. Vooral voor de 2 euro herdenkingsmunten vrees ik erg hoge prijzen; ik kan mijn geld beter besteden. Hetzelfde vind ik van San Marino: 2 stuks 2 euro herdenkingsmunt per jaar à 25 euro vind ik niet leuk meer. Daarom heb ik afgelopen jaar alles van San Marino verkocht en van de opbrengst ben ik gestart met munten uit de Romeinse Keizertijd. Er valt nog veel te leren op dit gebied, maar het is erg interessant en écht een uitdaging om mooie en betaalbare munten te vinden.

Bernard
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

UNC sets zullen waarschijnlijk worden samengesteld uit munten die afkomstig zijn uit mixrollen. In mijn ogen niet unc.
Wij verkopen dan ook enkel de BU-sets. Mochten we tezijnertijd alsnog unc munten kunnen krijgen (lees: niet uit mixrollen gehaald) dan kunnen we ze alsnog verkopen.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Denk ook niet dat het mogelijk wordt een UNC-set te krijgen, omdat de munten gemixt worden met circulatiemunten. Munten van 2014 zullen niet worden aangeboden in complete UNC-rollen.

Als ik dan lees dat vanaf morgen de 2 euromunten worden uitgegeven in Spanje, vraag ik me ook af wanneer je een setje bij mekaar hebt van gecirculeerde munten. Wanneer worden de overige munten uitgegeven? Kan ook zo weer december 2015 worden...

Ik wil een BU-set hebben en de 2 euro herdenkingsmunten zal ik ook gaan toevoegen aan de verzameling, maar van dit landje gaat het niet van harte bij mij...

groeten Paul
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert »

Voor mij was het ook een twijfelgeval net als Monaco. Daar heb ik ook pas onlangs een complete Jaarset van gekocht. Toch heb ik het nu maar gedaan, Andorra is zo onbetrouwbaar met hun aankondigingen dat ik de knoop maar heb doorgehakt. We mogen nog van geluk spreken dat Liechtenstein er geen kan uitgeven. We zijn nu door de ministaatjes heen hoop ik. Jammer dat ze mee mochten doen. Dat dan weer wel.
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Kijk.. in principe wil ik alleen de 2 euro uit 2014 hebben. Dus mocht er iemand die samen een setje wilt kopen en genoegen neemt met een set zonder 2 euro stuur me dan een pbtje. Ik snap ook niet dat zo weinig munten geslagen worden... de winst van zeldzaamheid gaan naar de handelaren. Heb me er ook inmiddels wel bij neergelegd dat ik een aantal munten door de prijs uit mijn hoofd kan zetten. Maar ik zal zeker hopen dat speciale 2 euro van Andorra toch voor een normale prijs aan de verzameling toe tevoegen zal zijn. Fingers crossed....
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Ze hadden die ministaatjes toestemming moeten geven om maar eens in de 5 jaar een complete Jaarset te slaan. Als ik het vergelijk met Estland dat nog steeds maar een Jaarset heeft uitgegeven zou dat best mogelijk zijn geweest. Vergelijk dat maar eens met de ministaatjes. Dus zo kan het ook.
Pecunia non olet
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Afbeelding van de Proofset, oplage 3.000 sets.

Afbeelding afkomstig van Starshop Forum.
ANDPROOOOPMS.jpg
Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

euromunter schreef:Afbeelding van de Proofset, oplage 3.000 sets.

Afbeelding afkomstig van Starshop Forum.
ANDPROOOOPMS.jpg
Groeten Paul
Heb daar even gekeken maar niet meer gevonden. Die zullen dus wel uitverkocht zijn. Niet dat ik die wil kopen maar wou graag de prijs weten.

Groeten O.D.
Pecunia non olet
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Komt pas over een maand uit. In maart zullen de Proofset en de 2 euro herdenkingsmunt uitkomen.

Staan ook geen prijzen bij. Zal wel boven de 100 euro worden.

Groeten Paul
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

euromunter schreef:Komt pas over een maand uit. In maart zullen de Proofset en de 2 euro herdenkingsmunt uitkomen.

Staan ook geen prijzen bij. Zal wel boven de 100 euro worden.

Groeten Paul
Zal wel net zo'n warboel zijn als met de huidige uitgave. Echt jammer dat ze erbij zijn gekomen. Tot nu toe zag ik ze liever gaan dan komen met hun aankondigingen die ze niet nakomen. Zou dat allemaal zomaar mogen van de ECB? :dizzie:
Pecunia non olet
keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser »

euromunter schreef:
Diari d'Andorra schreef:

El Govern convoca un concurs públic nacional per al disseny de l'euro andorrà

En concret el concurs és per a tres dissenys: el de la moneda d'1 euro; el de les monedes de 50, 20 i 10 cèntims; i el de les monedes de 5, 2 i 1 cèntim.

Els dissenyadors d'Andorra podran presentar-se, a partir d'aquest dimecres 20 de març i fins l'11 d'abril, al concurs nacional que acabarà definint quina és la imatge de les monedes d'euro andorranes.

Seran tres els dissenys que hauran de presentar tots aquells creadors del país -ja sigui persona física o jurídica- per a la imatge dels diferents lots de monedes de l'euro andorrà que s'encunyaran per valor de 2 milions d'euros. A excepció de la moneda de 2 euros, que comptarà amb la imatge de l'escut d'Andorra i que no entra a concurs públic, els dissenyadors hauran de presentar les seves propostes per a la moneda d'1 euro sota la temàtica de la Casa de la Vall, ja sigui vista des de l'exterior o amb elements interiors; per a les monedes de 50, 20 i 10 cèntims la temàtica és l'art romànic del país; i per a les monedes de 5, 2 i 1 cèntim la temàtica pot girar a l'entorn de paisatges, natura, fauna i flora.Els dissenys, segons ha explicat el ministre Portaveu del Govern, Jordi Cinca, han de ser 'una reproducció fidedigna del que representen' i no es permeten dissenys abstractes. Com totes les monedes de la resta de països les dotze estrelles que defineixen Europa envoltaran el disseny, hi figurarà l'any d'emissió (2014) i el nom de l'estat, Andorra. Els dissenyadors que es presentin al concurs, que aquest dimecres sortirà publicat al BOPA, han de presentar dissenys per als tres lots de monedes d’euro, tot i que l’adjudicació posterior es realitzarà lot per lot. No és un fet habitual que els països convoquin concursos públics per elaborar els dissenys de les seves monedes, però Jordi Cinca ho ha justificat dient que "ens ha semblat que era un fet simbòlic, un pas endavant més de la vocació europea d'Andorra, i ens ha semblat important fer participar a tots els ciutadans que ho creguin oportú i tenir l'oportunitat de passar a la petita història d'Andorra sent dissenyadors de les primeres monedes que va emetre Andorra". Serà un jurat presidit pel ministre de Cultura, Albert Esteve, i format per tècnics dels Ministeris de Finances i de Cultura, així com algun representant de l'INAF, els qui valoraran les propostes presentades i faran arribar al Govern el disseny guanyador perquè aquest l'aprovi el dia 24 d'abril. L'objectiu és que el dia 1 de gener del 2014 estiguin ja en circulació un total de 6,5 milions de monedes per valor de 2 milions d'euros, un 20% de les quals quedaran reservades per a col·leccionistes. Precisament el rendiment que se'n tregui de la venda d'aquest 20% als col·leccionistes, ha explicat Cinca, ha de servir per sufragar les despeses de tot el procés. Els concursants guanyadors de cada un dels tres lots obtindran un premi de 2.000 euros com a premi. Els concursants tenen temps de presentar els dissenys fins el dia 11 d'abril, el 16 s'obriran les pliques, i després que el 24 l'hagi aprovat Govern, s'enviaran als gravadors perquè en validin la viabilitat. Un cop s'hagi rebut la validació dels tècnics es farà l'aprovació final dels dissenys el dia 27 de maig.

Posteriorment s'ha d'enviar a la UE perquè en faci també la validació definitiva que, un cop obtinguda, ha de permetre el 15 de juny iniciar l'elaboració dels encunys a les cases de la moneda d'Espanya i de França.

Es preveu que el 15 de setembre ja es tinguin les primeres monedes perquè a partir d'aleshores i fins al novembre es faci la producció completa. Entre el novembre i el desembre d'enguany se'n farà la distribució i el dia 1 de gener del 2014 ja estaran llestes per a la seva circulació.

En total s'encunyaran 6.480.000 monedes repartides de la següent manera: 400.000 de 2 euros; 580.000 d'1 euro; 500.000 de 50 cèntims; i un milió de cada una dels valors de 20, 10, 5, 2, i 1 cèntim.
Kort samengevat:

De ontwerpen van de 1 cent t/m 1 euro kunnen worden opgestuurd van woensdag 20 maart t/m 11 april. Het ontwerp van de 2 euromunt is al gekozen en zal het Wapen van Andorra dragen.
Thema van de 1 euromunt zal Casa del la Vall zijn. Voor de 10, 20 en 50 cent Romanese Kunst en voor de 1, 2 en 5 cent thema's als landschappen, flora, fauna en natuur...

In totaal zullen er 6.480.000 munten geslagen worden met het jaartal 2014. Deze zijn zo verdeeld:

1 cent: 1.000.000
2 cent: 1.000.000

5 cent: 1.000.000
10 cent: 1.000.000
20 cent: 1.000.000
50 cent: 500.000
1 euro: 580.000
2 euro: 400.000

Groeten Paul
Hallo Paul,

Klopt deze informatie nog? Eurocoinhouse vermeld in hun advertentie op Marktplaats dat de 1 en 2 cent alleen zijn uitgegeven in de BU set (70.000 stuks)
Weet jij wat juist is?

Groet, Kees
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Heb ook de UNC set bij eurocoinhouse besteld... overigens heb ik zelf alleen de 2 euro nodig...mocht er iemand zijn die de 5ct tot 1 euro wilt overnemen stuur dan een pbtje
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Zal vanavond de oplage cijfers zoeken.

1 en 2 cent zijn volgens mij geslagen in een oplage van 200.000 stuks in totaal per munt. Dus inclusief de BUset en inwonerset.

Alle munten zijn volgens mij ook in Spanje geslagen als ik het goed heb. En de ene helft in Frankrijk en de andere helft in Spanje.
EUROCOLLEZIONE Italy
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door EUROCOLLEZIONE »

Afbeelding
https://t.me/pump_upp
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

De Andorra €0,01 zal wel geen fluitje van een cent worden.
Pecunia non olet
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

En het hele PDF bestand van de overheid...
versio_web_presentacio_euros.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser »

Bedankt ! :thumb up:

Groet, Kees
Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim »

http://www.knm.nl/Andorra-BU-Set-2014/nl/product/5430/

Nou, da's dan dat.

170 euro schoon aan de haak :thumb down:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Wat ik me afvraag is hoe er UNC setjes kunnen worden samen gesteld als de munten gemengd worden mer gecirculeerde munten en ook nog eens niet gelijktijdig én in twee landen in de omloop komen.
Ik weet nog niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat, maar het feit is dat diverse Spaanse contacten van mij deze UNC setjes van 5 cent tot 2 euro aanbieden voor bedragen zo rond de 20-25 euro. Ze zouden rechtstreeks uit de Spaanse rollen en zakjes komen.

Luit
MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM »

llinde schreef:
euromunter schreef:Wat ik me afvraag is hoe er UNC setjes kunnen worden samen gesteld als de munten gemengd worden mer gecirculeerde munten en ook nog eens niet gelijktijdig én in twee landen in de omloop komen.
Ik weet nog niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat, maar het feit is dat diverse Spaanse contacten van mij deze UNC setjes van 5 cent tot 2 euro aanbieden voor bedragen zo rond de 20-25 euro. Ze zouden rechtstreeks uit de Spaanse rollen en zakjes komen.

Luit
Dat zijn nette prijzen.. (nu de BU nog)

Misschien een centrale in- verkoop organiseren ?
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Wat betreft de BU hoor ik geruchten dat deze allemaal aan een paar handelaren in Andorra zijn verkocht.
Net zoals bij Monaco dus.
Ik probeer dit verder uit te zoeken.
Leamgn
Lid
Lid

Bericht door Leamgn »

Bij de handelaar waar ik mijn munten normaal koop kost het UNC setje (5ct - 2euro) iets meer dan 47 euro. Denken jullie dat dit een goede prijs is. Of zou deze prijs de komende maanden nog kunnen zakken?

Ik ben eigenlijk gewoon geïnteresseerd in 1 volledig setje van Andorra. Ik vraag me af of ik niet beter 1 jaar wacht. Misschien wordt het setje van 2015 goedkoper. Hebben jullie hier een idee over?
Euromuntenverzamelaar

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”