Een tijdje geleden kocht ik op een rommelmarkt enkele zilveren muntstukken voor de smeltwaarde.
Eén daarvan is een Morgan Dollar geslagen in 1891 te Carson City.
Na wat opzoekingswerk op het internet blijkt het een vrij zeldzame munt te zijn en lijkt me de waarde ervan te schommelen tussen de 100 en 300 euro.
Ik ben gaan informeren in een numismatische winkel, waar een verkoper me vertelde dat het weleens tussen de 4100 en 7800 euro waard zou kunnen zijn (volgens een catalogus). Hij handelde niet in dergelijke zaken en het lijkt me dan ook ver gezocht en onrealistisch.
Ik ben nu uiteraard nieuwsgierig naar de effectieve waarde van de munt.
Kan iemand mij wat wijzer maken?
Alvast bedankt & hier is de foto;
Morgan Dollar 1891 CC
Moderators: koenmunten, Willem
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Morgan Dollar 1891 CC
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Morgan Dollar 1891 CC
CC, oftewel carson city is voor numismatische amerika verzamelaars de muntplaats.
als ik zo op ebay kijk zie ik deze, redelijk vergelijkbaar qua kwaliteit voor 70 euro verkocht. Was het geen cc, dan zou het minder de helft hebben opgebracht.
http://www.ebay.nl/itm/1891-CC-Silver-M ... 898wt_1273
als ik zo op ebay kijk zie ik deze, redelijk vergelijkbaar qua kwaliteit voor 70 euro verkocht. Was het geen cc, dan zou het minder de helft hebben opgebracht.
Laatst gewijzigd door neozion op 31 jan 2013, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
Ik denk dat die verkoper ook beter niet in dergelijke zaken kan gaan..First Majestic schreef: waar een verkoper me vertelde dat het weleens tussen de 4100 en 7800 euro waard zou kunnen zijn (volgens een catalogus). Hij handelde niet in dergelijke zaken en het lijkt me dan ook ver gezocht en onrealistisch.
Ik ben nu uiteraard nieuwsgierig naar de effectieve waarde van de munt.
Kan iemand mij wat wijzer maken?

Als ik kijk op de NGC site naar de prijzen dan denk ik dat je naar de prijzen van "45" en lager moet gaan kijken.. maar pin me niet vast op de "grade" (kwaliteit)..
Ik vind dit persoonlijk geen AU55 vanwege de vele butsen... Mogelijk dat "Willem" dit ook nog leest, die kan er vast een "grade" aanhangen..

http://www.ngccoin.com/NGCCoinExplorer/ ... inID=17206
Hartelijk bedankt voor de info!
Ik ken namelijk niets van numismatische munten.
Ik hoop dat hij het ook leest en er een grade aan kan geven!
Laat me gokken op VF, om niet te ontgoocheld te zijn
Ik ken namelijk niets van numismatische munten.
Ik hoop dat hij het ook leest en er een grade aan kan geven!
Laat me gokken op VF, om niet te ontgoocheld te zijn

neozion schreef:CC, oftewel carson city is voor numismatische amerika verzamelaars de muntplaats.
Deze is inderdaad qua kwaliteit vergelijkbaar, maar is die niet "opgepoetst" waardoor ze minder waard is?
Leuke vondst deze Carson City Morgan dollar, en dat ligt op een rommelmarkt. Jammer genoeg kom ik deze munten nooit tegen op de rommel/vlooienmarkt, maar er is hoop.
Munt is stukken beter van kwaliteit dan de hier in eerder genoemde link van een soort gelijke munt. Ik zou deze schatten (grof) op AU50 zo aan de hand van de afbeeldingen, en als de tikjes er niet hadden gezeten minimaal AU55. Waarde ongeveer EUR 100,00 (in slab meer) maar ik betwijfel of je dat hier in Nederland ervoor krijgt.
In ieder geval een zeer interessante munt en mocht je willen verkopen, ik houdt mij aanbevolen
Gr. Willem
Munt is stukken beter van kwaliteit dan de hier in eerder genoemde link van een soort gelijke munt. Ik zou deze schatten (grof) op AU50 zo aan de hand van de afbeeldingen, en als de tikjes er niet hadden gezeten minimaal AU55. Waarde ongeveer EUR 100,00 (in slab meer) maar ik betwijfel of je dat hier in Nederland ervoor krijgt.
In ieder geval een zeer interessante munt en mocht je willen verkopen, ik houdt mij aanbevolen

Gr. Willem
Beste Willem,
Bedankt voor je reactie (ben er zelf even een dikke week tussenuit geknepen, vandaar mijn late antwoord.)
Ik heb de munt online geplaatst en heb quasi onmiddellijk de interesse gewekt van een Amerikaan, maar voorlopig nog niet verkocht, gezien ik nog niet genoeg weet van de munt. (En aangezien het mij ook wel boeit; het is nu eenmaal een mooie munt
)
Wat bedoel je juist met indien "slab" nog meer?
Dank alvast!
Bedankt voor je reactie (ben er zelf even een dikke week tussenuit geknepen, vandaar mijn late antwoord.)
Ik heb de munt online geplaatst en heb quasi onmiddellijk de interesse gewekt van een Amerikaan, maar voorlopig nog niet verkocht, gezien ik nog niet genoeg weet van de munt. (En aangezien het mij ook wel boeit; het is nu eenmaal een mooie munt

Wat bedoel je juist met indien "slab" nog meer?
Dank alvast!
als je een munt laat graden bij ncg, pcgs of anacs word deze in een slab geplaatst. daar kan de munt niet uitgehaald zonder de houder te vernielen.
In de houder zit ook een briefje met het serienummer (op te zoeken) en de gradatie van de munt. Dus wat de kwaliteit is.
Dit maakt voor vele de munt meer waard omdat het voor iedereen duidelijk is wat de kwaliteit van de munt is.
In de houder zit ook een briefje met het serienummer (op te zoeken) en de gradatie van de munt. Dus wat de kwaliteit is.
Dit maakt voor vele de munt meer waard omdat het voor iedereen duidelijk is wat de kwaliteit van de munt is.
Pas maar op, daar begint het mee en voor je het weet heb je er zo een paar extra in huisFirst Majestic schreef:En aangezien het mij ook wel boeit; het is nu eenmaal een mooie munt)

Gr. Willem