Zo maar een paar munten uit een Afrikaans land

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Afrika.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Zo maar een paar munten uit een Afrikaans land

Bericht door koenmunten »

Omdat wereldmuntjes zo leuk zijn, af en toe een paar muntjes uit zo maar een Afrikaans land in dit geval Algerije:

Afbeelding

munt 1: Token coinage, Chambre de Commerce d'Alger, 5 centimes 1921, aluminium
munt 2: Token coinage, Chambre de Commerce d'Oran, 25 centimes 1921, aluminium
munt 3: Franse bezetting, colonial coinage, 100 francs 1950, cupro-nikkel

Afbeelding
Afbeelding

Republiek Algerije
munt 4: 1 dinar 1972, cupro-nikkel, FAO uitgave, dit muntje heeft bijna elke verzamelaar van wereldmunten in de verzameling, maar in het begin is het nog ff zoeken uit welk land ie komt :knipoog: .
munt 5: 10 dinars 1979, aluminium-brons, 10 kantige munt
munt 6: 50 dinars 2004, ook Algerije heeft een aantal bimetalen munten.

Afbeelding
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
$and€r
Donateur
Donateur

Re: Zo maar een paar munten uit een Afrikaans land

Bericht door $and€r »

Leuk deze topics Koen, het heeft me geïnspireerd om ook eens wat uit te lichten.. Aangezien ik vanavond al aan de slag zou gaan met India was de keuze niet moeilijk.. Net even snel wat foto's gemaakt van wat "Standard coinage" (1950 - 1956) van de Republiek die ik nog had rond slingeren met het laatste beetje daglicht.. En komende week zal ik wat verder ingaan op Brits India en "Decimal Coinage" van de Republiek. Maar de nu eerst de jongste de fles en daarna avondeten maken.. :angel:
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

$and€r schreef:Leuk deze topics Koen, het heeft me geïnspireerd om ook eens wat uit te lichten.. Aangezien ik vanavond al aan de slag zou gaan met India was de keuze niet moeilijk.. Net even snel wat foto's gemaakt van wat "Standard coinage" (1950 - 1956) van de Republiek die ik nog had rond slingeren met het laatste beetje daglicht.. En komende week zal ik wat verder ingaan op Brits India en "Decimal Coinage" van de Republiek. Maar de nu eerst de jongste de fles en daarna avondeten maken.. :angel:
Leuk dat je met me mee gaat doen Sander :angel: . Er zijn zoveel mooie wereldmuntjes en iedereen heeft er wel een paar die de moeite waard zijn of te delen. Zo kunnen we allemaal wat leren en genieten van elkaar munten.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

En nog een paar muntjes :angel: , ditmaal uit Rhodesie en Nyasaland, Zuid Rhodesie, en Rhodesie (rechtermuisknop klik op de afbeelding --> afbeelding bekijken --> en nog een keer klikken met linkermuisknop dan zie je ze groter):

Afbeelding
Afbeelding

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Hier ook een bijdrage van mij, het land waar wij 3 jaar gewoond hebben en waar 2 van onze 3 kinderen geboren zijn, maw munten uit mijn 2e vaderland
Afbeelding Afbeelding
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Op een andere plek op het forum heeft Sander een geinig topic gestart om een aantal wereldmunten uit zijn verzameling te laten zien. Daar haak ik graag op aan. Een tijdje geleden heb ik in verschillende topics van de rubriek wereldmunten al het een en het ander laten zien. Het lijkt me leuk om af toe weer iets te plaatsen maar nu op afroep. Van welk land willen jullie iets zien? Van de eerste twee landen die genoemd worden ga ik kijken of ik iets leuks heb. Graag wel even kijken in het topic of het land niet al een keer voorbij gekomen is :knipoog: Deze week starten we met Afrika. Als het leuk gevonden wordt is volgende week Azië aan de beurt.
En natuurlijk kunnen ook andere mensen in de topics "Zomaar een paar munten uit een ... land" munten uit hun verzameling laten zien. Dus heb je wat moois laat het zien :angel: . Welke twee landen als eerste?

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

@Koen, Rhodesië is toch nu het huidige Zimbabwe?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Misschien wat : Tunesië (Frans protectoraat) ?
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Rhodesië is nu inderdaad Zimbabwe. Van Rhodesie had ik al wat munten laten zien, dus ga kijken wat ik van Zimbabwe en Tunesie heb.

Verzoekje nummer 1:
munten van Zimbabwe, het land van Mugabe... voormalig Rhodesië en Zuid-Rhodesië,
sinds 18 april 1980 Zimbabwe:

Afbeelding

Serie van 9 verschillende munttypen, 1 cent t/m 5 dollars. De bimetalen munt met de neushoorn vind ik het mooiste.

Afbeelding

Verzoekje nummer 2, Frans Protectoraat, Tunesië:

Ik heb niet zo heel veel oude munten uit Tunesië. Van dit lotje is de 8 kharub 1281 (1864) denk ik de speciaalste :angel: :

Afbeelding Afbeelding

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

En nog wat muntjes van modern Tunesië: Afbeelding

Terug naar “Afrika”