Zo maar wat munten van een land uit Zuid Amerika
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Zo maar wat munten van een land uit Zuid Amerika
Het lijkt me leuk als er weer eens wat meer wereldmunten en biljetten voorbij komen op het forum. Biljetten heb ik nauwelijks dus ik houd het bij de muntjes, nu een paar uit Aruba:
Als je het leuk vindt om mee te doen laat dan ook wat leuke munten of biljetten uit je verzameling zien
Als je het leuk vindt om mee te doen laat dan ook wat leuke munten of biljetten uit je verzameling zien
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Re: Zo maar wat munten van een land uit Zuid Amerika
Ik zou niet weten waar ik moet beginnen
-
- Donateur
het alfabet begint met de a,alderny,aruba dus ook,antartica...en daarna de b
maar hoe speciaaler hoe beter,laat ons de wenkbrouwen fronz en
maar hoe speciaaler hoe beter,laat ons de wenkbrouwen fronz en
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
-
- Donateur
Ik ben net terug van een reis door Centraal Amerika (valt wel niet direct onder Zuid Amerika, maar ook niet onder Noord Amerika, dus plaats mijn verhaal maar hier).
De munteenheid in Guatemala is de Quetzal , de nationale vogel van Guatemala. Bij de maya's was deze vogel het symbool van de vrijheid. mede omdat als deze vogel gekooid wordt , deze vrijwel direct sterft. Ze zijn heel moeilijk te spotten, dus het verwondert me niet dat ik ze niet gezien heb daar. Tijdens de reis hadden we het dan ook over "vogeltjes" ipv quetzales. Nu is 1 quetzal slecht 10 eurocent waard, de verwachting was dan in eerste instantie dat er munten met waardes van 10 of nog hoger voor zouden komen, echter niets is minder waar. De hoogste munteenheid was de 1 quetzal en deze kwam ook voor in papiergeld (eigenlijk gemaakt van een soort polyester). Nu ben ik een leek wat betreft papiergeld, maar het viel op dat er ook verschillen tussen de papieren voorkwamen. Zie hieronder de foto's :
Op de 2e foto is de vlag van het land zichtbaar en daardoor zijn de handtekeningen meer naar het midden verschoven tov de 1e foto.
Verder valt het 6kantje links op, dit stukje is doorzichtig.
Ina
De munteenheid in Guatemala is de Quetzal , de nationale vogel van Guatemala. Bij de maya's was deze vogel het symbool van de vrijheid. mede omdat als deze vogel gekooid wordt , deze vrijwel direct sterft. Ze zijn heel moeilijk te spotten, dus het verwondert me niet dat ik ze niet gezien heb daar. Tijdens de reis hadden we het dan ook over "vogeltjes" ipv quetzales. Nu is 1 quetzal slecht 10 eurocent waard, de verwachting was dan in eerste instantie dat er munten met waardes van 10 of nog hoger voor zouden komen, echter niets is minder waar. De hoogste munteenheid was de 1 quetzal en deze kwam ook voor in papiergeld (eigenlijk gemaakt van een soort polyester). Nu ben ik een leek wat betreft papiergeld, maar het viel op dat er ook verschillen tussen de papieren voorkwamen. Zie hieronder de foto's :
Op de 2e foto is de vlag van het land zichtbaar en daardoor zijn de handtekeningen meer naar het midden verschoven tov de 1e foto.
Verder valt het 6kantje links op, dit stukje is doorzichtig.
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
-
- Donateur
Nogmaals Guatemala, de quetzales zijn onderverdeeld in centavos. Op het 25 centavos stuk wordt een vrouw met traditionele hoofddeksel afgebeeld. Mij is verteld dat nog slechts in een plaats dit hoofddeksel gedragen wordt. En wel in Santiago Atitlan. Dit plaatsje ligt aan het meer van Atitlan, dit meer is een kratermeer en ligt op een hoogte van ca 1500m en is omringt door 12 vulkanen. De vulkanen zijn vernoemd naar de 12 apostelen. Dit plaatsje is bereikbaar per boot over het meer vanuit Panajachel, waar wij een aantal dagen verbleven. De boottocht duurde ca 1 uur. Het meer wordt alleen gevoed door regenwater, er valt per jaar meer water dan er verdampt, dit is zichtbaar aan de huizen die net aan de rand van het meer gebouwd zijn en die langzaam onder water verdwijnen.
Ina
Ina
-
- Donateur
ik had op een beurs wat polymeer biljetjes van 1 quetzal aangeschaft voor 1 euro per stuk ,unc,
maar hierop dus geen vlag ofzo,dus diemet vlag zijn wel minder voorkomend .
mvrgr leon voorn
mvrgr leon voorn
-
- Donateur
Leon,leon voorn schreef:ik had op een beurs wat polymeer biljetjes van 1 quetzal aangeschaft voor 1 euro per stuk ,unc,
mvrgr leon voorn
Aan de rechterkant van de biljetten staan de uitgifte data. Op die zonder vlag staat 12 maart 2008 en die met vlag 23 november 2011.
Die met vlag zijn nieuwere biljetten en waarschijnlijk nog niet veel in het buitenland aanwezig, dat wil niet zeggen dat ze minder voorkomen.
Ina
Deze week is Zuid Amerika aan de beurt. Van welk land zal ik komend weekend zo maar een paar munten laten zien?
Ik heb een random getallen generator los gelaten op een genummerd lijstje en kom uit op: Bolivia.
Dat lijkt mij een mooie, daar heb ik niet eens 1 muntje van dus... ik ben benieuwd
Dat lijkt mij een mooie, daar heb ik niet eens 1 muntje van dus... ik ben benieuwd
Daar gaat ie dan, zo maar een paar munten... deze keer uit Bolivia:
Het wapen van Bolivia toont een schild, omringd door Boliviaanse vlaggen, musketten, lauriertakken en 'gekroond' door een Andescondor.
Het centrale schild heeft een blauwe rand met daarin de staatsnaam Bolivia en tien gele sterren die verwijzen naar de negen departementen van Bolivia plus de provincie Litoral die in 1879 aan Chili moest worden afgestaan. Het schild toont de zilvermijn van Potosí, die Bolivia ooit grote rijkdom bracht, voor een opkomende zon. Verder staat er een alpaca bij wat graan en een boom op een grasvlakte die contrasteert met de berg; dit contrast symboliseert de geografische verscheidenheid van Bolivia. De alpaca is het nationale dier van Bolivia en het graan en de boom symboliseren de natuurlijke hulpbronnen.
Aan elke zijde van het schild staan drie Boliviaanse vlaggen. Hierachter staan paren gekruiste musketten als verwijzing naar de onafhankelijkheidsstrijd. Ook worden een bijl en een frygische muts (een vrijheidssymbool) afgebeeld. De lauriertakken symboliseren vrede en de condor vertegenwoordigt de wil van de Bolivianen om hun onafhankelijkheid te verdedigen.
volkslied: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolivianos ... o_propicio
Dit is het oudste muntje dat ik uit Bolivia in mijn verzameling heb. Een 1/2 real 1772 van Carolus III. Niet zo'n mooie kwaliteit, maar toch een geinig muntje. In mijn catalogus kan ik dit jaar trouwens niet vinden maar dat zal wel een foutje van Krause zijn...
Onderstaand nog een paar munten van Bolivia:
5 centavos 1877; 50 centavos 1939 dat vind ik zelf een hele mooie munt met de diverse afbeeldingen uit het nationale wapen van Bolivia; 10 bolivianos 1951, met een afbeelding van Simon Bolivar een belangrijke vrijheidsstrijder; en tot slot nog drie moderne muntjes: 50 centavos 1978, 2 bolivianos 1997 en 5 bolivianos 2001, ja ook Bolivia moest natuurlijk een bi-metalen munt hebben
Het wapen van Bolivia toont een schild, omringd door Boliviaanse vlaggen, musketten, lauriertakken en 'gekroond' door een Andescondor.
Het centrale schild heeft een blauwe rand met daarin de staatsnaam Bolivia en tien gele sterren die verwijzen naar de negen departementen van Bolivia plus de provincie Litoral die in 1879 aan Chili moest worden afgestaan. Het schild toont de zilvermijn van Potosí, die Bolivia ooit grote rijkdom bracht, voor een opkomende zon. Verder staat er een alpaca bij wat graan en een boom op een grasvlakte die contrasteert met de berg; dit contrast symboliseert de geografische verscheidenheid van Bolivia. De alpaca is het nationale dier van Bolivia en het graan en de boom symboliseren de natuurlijke hulpbronnen.
Aan elke zijde van het schild staan drie Boliviaanse vlaggen. Hierachter staan paren gekruiste musketten als verwijzing naar de onafhankelijkheidsstrijd. Ook worden een bijl en een frygische muts (een vrijheidssymbool) afgebeeld. De lauriertakken symboliseren vrede en de condor vertegenwoordigt de wil van de Bolivianen om hun onafhankelijkheid te verdedigen.
volkslied: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolivianos ... o_propicio
Dit is het oudste muntje dat ik uit Bolivia in mijn verzameling heb. Een 1/2 real 1772 van Carolus III. Niet zo'n mooie kwaliteit, maar toch een geinig muntje. In mijn catalogus kan ik dit jaar trouwens niet vinden maar dat zal wel een foutje van Krause zijn...
Onderstaand nog een paar munten van Bolivia:
5 centavos 1877; 50 centavos 1939 dat vind ik zelf een hele mooie munt met de diverse afbeeldingen uit het nationale wapen van Bolivia; 10 bolivianos 1951, met een afbeelding van Simon Bolivar een belangrijke vrijheidsstrijder; en tot slot nog drie moderne muntjes: 50 centavos 1978, 2 bolivianos 1997 en 5 bolivianos 2001, ja ook Bolivia moest natuurlijk een bi-metalen munt hebben
En daar zijn ze dan
De 50 centavos is zeker een leuke munt, de nieuwere is zo te zien ook een kleinere versie daarvan.
Maar de voorkant van die 10 bolivianos vind ik ook grappig, wat er allemaal op staat.
Diez bolivianos. Oke nu weet je het wel toch? Nee we doen er nog wat extra uitleg op: Bs10 UN BOLIVAR.
De 50 centavos is zeker een leuke munt, de nieuwere is zo te zien ook een kleinere versie daarvan.
Maar de voorkant van die 10 bolivianos vind ik ook grappig, wat er allemaal op staat.
Diez bolivianos. Oke nu weet je het wel toch? Nee we doen er nog wat extra uitleg op: Bs10 UN BOLIVAR.
-
- Donateur
Het Paaseiland (Isla de Pascua) wordt ook Rapa Nui genoemd en dat is ook de naam voor de bewoners. Het is een Polynesisch eiland in de Grote Oceaan, dat staatkundig bij Chili hoort en een provincie van dat land is. De naam Paaseiland werd gegeven door de Nederlander Jacob Roggeveen, die op paaszondag, 5 april 1722 met drie schepen het eiland aandeed.
Rapa Nui betekent in het Polynesisch letterlijk de Grote Rots. Het eiland werd sinds ongeveer 1863 zo genoemd door zeelieden. De aanduiding wordt tegenwoordig door de inwoners gebruikt voor zowel het eiland zelf, hun taal, als om hun eigen volk (Rapa Nui) aan te duiden. (bron : Wikipedia)
Doordat het eiland tot Chili behoort is de munteenheid ook de Chileense Peso. Echter in 2007 is een onofficiele muntserie uitgegeven en die vind ik persoonlijk erg mooi en laat die daarom hier zien.
Rapa Nui betekent in het Polynesisch letterlijk de Grote Rots. Het eiland werd sinds ongeveer 1863 zo genoemd door zeelieden. De aanduiding wordt tegenwoordig door de inwoners gebruikt voor zowel het eiland zelf, hun taal, als om hun eigen volk (Rapa Nui) aan te duiden. (bron : Wikipedia)
Doordat het eiland tot Chili behoort is de munteenheid ook de Chileense Peso. Echter in 2007 is een onofficiele muntserie uitgegeven en die vind ik persoonlijk erg mooi en laat die daarom hier zien.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Ik vind ze mooie hoor! Wie gaat er door?
Of van welk Zuid Amerikaans land wil je munten zien?
In dit topic gaat het om munten uit Zuid Amerika dus , afbeeldingen van Europese biljetten worden verwijderd
Of van welk Zuid Amerikaans land wil je munten zien?
In dit topic gaat het om munten uit Zuid Amerika dus , afbeeldingen van Europese biljetten worden verwijderd
-
- Donateur
in eerste post+ wereldmunten en biljetten!
Het topic heet toch echt zomaar wat munten van een land uit Zuid Amerika. Zeker schrijf ik daar dat het me leuk lijkt als er meer biljetten en munten op het forum voorbij komen maar in het juiste topic natuurlijk. Ik weet niet of er al dergelijke topics zijn voor biljetten Leon, misschien kun je die anders starten als je dat leuk vindtleon voorn schreef:in eerste post+ wereldmunten en biljetten!
-
- Donateur
zo en nu dan echt
Ik heb niet zoveel munten uit Zuid-Amerika, vooral wat los spul, maar geen echt mooie serie. Hoewel, vandaag van Koen binnengekregen, een serie Venezuela. Ik vind vooral de munt van 12,5 centimos leuk; ik geloof niet dat ik eerder die waarde ben tegengekomen op een munt (12,5).
Bernard
PS.
"Zo maar wat munten van een land uit Zuid Amerika" Maar goed, biljetten zijn ook leuk.
Bernard
PS.
Nou Leon, het topic heet nog steeds:leon voorn schreef:zo en nu dan echt
"Zo maar wat munten van een land uit Zuid Amerika" Maar goed, biljetten zijn ook leuk.