hallo allemaal
ik ben nieuw op dit forum
mijn naam is harjo en kom uit de provincie groningen .
hobby: detector amateur
heb een aantal maanden geleden deze munt mogen vinden.
hij is uitgezocht op een detector vondsten forum.
mijn vraag is . wie kan mij nog meer info over deze munt verstrekken.
nergens op het internet kan ik een foto vinden van de munt.
alleen tekeningen kom ik tegen.
hij is zeldzaam maar ik ben benieuwd hoe zeldzaam hij is.
GRAAFSCHAP HOLLAND
Muntheer:PHILIPS de SCHONE
Als graaf van Holland: 1478 -1506
Titels: Graaf van Vlaanderen, Artesië, Henegouwen en Holland-Zeeland, Markgraaf van Namen, hertog van Brabant, van Limburg en van Luxemburg, hertog en graaf van het vrije Bourgondië, aartshertog van Oostenrijk.
Muntplaats: Dordrecht?
Datering: z.j. 1496-99
Denominatie: AV PHILIPPUS GULDEN
( koers= 24 stuivers)
Beschrijving materiaal en conservering
Au; Massa: 3.20 gram (Bij uitgifte 3,30 g.)
Gehalte: 667/1000 Au
Ø Muntplaatje: ca 23 mm.
Stempelstand: niet gegeven, verm. 360o
Kwaliteit: Ruim Zeer Fraai.
Herkomst: coll. “harjo”
MBF Gepost op: 10 juli 2012, 19:17:09 pm
Detectorvondst: ja
Literatuur: H.E. van Gelder en Marcel Hoc “Les Monnaies des Pays Bas Bourguignons et espagnols 1413 - 1713", (Amsterdam 1960) pg. 56 en 89,(Pl. 9) no: 108-6; vd Ch XX-4
Beschrijving munt:
Voorzijde: Aaanziens staande, gedrapeerde H. Philippus met kruisstaf rechts en evangeliarium links.
Omschrift: S*PhS*INTЄRCЄR (voeten) *PRO*NOBIS (kruisstaf)*” {=Sint*PHilippvS*BEMIDDELAAR(?)* (voeten) VOOR *ONS (kruisstaf)*o.i.d.}.
De *is een zesstralige ster.
Keerzijde: Kort gebloemd kruis, waarop wapenschild Vlaanderen (klimmende leeuw). In de kwadranten de wapens: Bourgondië nieuw (drie lelies met geblokte rand); Brabant en Limburg (klimmende leeuw met dubbele staart); Bourgondië oud (geschuind) en Oostenrijk (faas).
Omschrift: “PhS* DЄI*GRA*ARCHID*AVST*DVX*B’*C’*h’” (=PHilipS [bij de]*GRAtie*GODS AARTSHertog *[van] OOSTenrijk*HERTOG [van] Bourgondië [en]*Graaf*[van]* Holland).
Biografie van Filips van Oostenrijk bijgenaamd “de Schone”
Filips de Schone: *1478 - + 1506
Titels: Graaf van Vlaanderen, Artesië, Henegouwen en Holland-Zeeland, Markgraaf van Namen, hertog van Brabant, van Limburg en van Luxemburg, hertog en graaf van het vrije Bourgondië
Filips, bijgenaamd de Schone werd in Brugge op 22 juli 1478 geboren als zoon van - was de zoon van Maximiliaan van Oostenrijk en van Maria van Bourgondië.
Toen zijn moeder Maria van Bourgondië in 1482 stierf, werd hij als vierjarige kleuter troongerechtigd, maar zijn vader oefende tijdens zijn minderjarigheid het regentschap over de Nederlanden uit. Filips werd opgevoed te Mechelen bij zijn (stief)grootmoeder Margaretha van York en onderging de invloed van de inheemse adel. Dat bleek heel duidelijk toen hij in 1494 meerderjarig werd verklaard en persoonlijk het bewind in handen nam.
Hij was van 1482 tot 1506 vorst van de Bourgondische Nederlanden. Van het begin af aan stemde hij zijn beleid af op het verdedigen van de belangen van de Nederlanden en het bewaren van de neutraliteit in de toenmalige Frans-Engelse tegenstellingen. Hierdoor week hij af van de politieke lijn van zijn vader Maximiliaan, die steeds een harde anti-Franse houding had aangenomen, maar die zich na zijn aanstelling tot keizer (1493) niet meer met de Nederlanden bemoeide.
Met de Engelsen sloot Filips in 1496 een handelsverdrag dat Engeland toeliet vrij aan lakenhandel te doen in de Nederlanden (uitgezonderd in Vlaanderen). Met de Fransen kwam hij op goede voet door aan koning Karel VIII leenhulde te brengen voor Vlaanderen en Artesië. Bovendien sloot hij met Frankrijk in 1498 het Verdrag van Parijs af, waarmee hij definitief afzag van de herovering van Bourgondië en van zijn aanspraken op Gelre.
Hij was de soeverein van de Orde van het Gulden vanaf 1484.
Filips de Schone was de laatste vorst uit het huis van Bourgondië die de Nederlanden persoonlijk regeerde. Hij zette er de centralisatiepolitiek van zijn voorgangers voort, onder meer door de Grote Raad definitief te Mechelen te vestigen (1504).
Hij stierf te Burgos op 25 september 1506 en werd opgevolgd door Karel V
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Filips_van_Oostenrijk
--------------------------------------------------------------------------------
gouden philips de schone 1478-1506
Moderator: George_III
gouden philips de schone 1478-1506
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Walfridus op 08 okt 2012, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: gouden philips de schone 1478-1506
Wow wat gaaf om zoiets te vinden man! En de kwaliteit!!
Ik denk sommige je hier wel kunnen helpen. Ik heb helaas hier geen verstand van. Wil eens paar catalogussen voor je naslaan.
Groetjes,
Maarten
Ik denk sommige je hier wel kunnen helpen. Ik heb helaas hier geen verstand van. Wil eens paar catalogussen voor je naslaan.
Groetjes,
Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
dit is mij als enige toe gestuurd.
er zijn vast foto,s bekend
maar ik zou niet weten waar ik het moet zoeken op google
bij de munt van mij loopt de parelrand over het gezicht heen .
anders dan op de tekening .
verder is hij gelijk.
er zijn vast foto,s bekend
maar ik zou niet weten waar ik het moet zoeken op google
bij de munt van mij loopt de parelrand over het gezicht heen .
anders dan op de tekening .
verder is hij gelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dit is een goudgulden van het eerste type, geslagen tussen 1496 en 1499, de zogenaamde "zevende muntuitgifte".
Het tweede type vertoont de vier schilden in één groter schild, en het slagaantal van de beide typen samen is 137.192 exemplaren.
Bron:J.R. De Mey (1985).
Het tweede type vertoont de vier schilden in één groter schild, en het slagaantal van de beide typen samen is 137.192 exemplaren.
Bron:J.R. De Mey (1985).
Laatst gewijzigd door Einstein op 09 okt 2012, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Had gehoord dat aankomende MPO veiling grote collectie goudguldens had. Dus even opletten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.