Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 12

Hier belanden alle oude edities van het Euro 4 All magazine en bijbehorende artikelen.

Ik vind het leuk dat een land nu 2 nationale €2 herdenkingsmunten per jaar mag uitgeven.

Mee eens
31
76%
Niet mee eens
10
24%

Totaal aantal stemmen: 41

Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 12

Bericht door Daniël »

Het is weer eens tijd voor een stelling!

Landen mogen sinds enkele maanden terug gebruik maken van een nieuwe regel. Deze regel geeft de landen de kans 2 nationale €2 herdenkingsmunten, en dit kan zelfs door bepaalde redenen oplopen tot 3 nationale herdenkingsmunten. Naast deze nationale herdenkingsmunten mag het land ook samen met de andere EU landen een gemeenschappelijke munt uitgeven.

De stelling luidt als volgt:
Ik vind het leuk dat een land nu 2 nationale €2 herdenkingsmunten per jaar mag uitgeven.

Ben je hier mee eens of niet mee eens. Graag met argumenten! Alvast bedankt voor het meedoen. :thumb up:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 12

Bericht door llinde »

Ik ben het er op zich wel mee eens dat er 2 herdenkingsmunten per jaar mogen worden uitgegeven maar dan zou er wat mij betreft wel wat meer aandacht aan de regel dat er een belangrijk onderwerp te herdenken moet zijn worden besteed.
Ik zit niet te wachten op de hertog van Luxemburg, telkens met iets anders erbij. De allereerste herdenkingsmunt van Luxemburg ging wat dat betreft al gigantisch de fout in.

Luit
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik vind het allemaal oké, zolang het maar de landen zijn die enigszins betaalbare munten uitgeven. Ik zit niet bepaald te wachten op meerdere munten van Vaticaan, Monaco etc. Geen probleem, hoe meer hoe beter en als er mooie ontwerpen tussen zitten dan is het helemaal tof.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Ik heb - tot nu toe als enige zie ik - niet mee eens gestemd. Zeker als je zoals ik niet alléén euro's verzamelt, vind ik de hoeveelheid munten die er op het ogenblik uitkomt prima en goed bij te houden. Er is echter al een trend gaande dat steeds meer uitgiftes niet meer gemakkelijk door de verzamelaars in de betreffende landen voor nominaal bemachtigd kunnen worden en ik vrees dat dit met meer uitgiftes alleen maar erger gaat worden. Bovendien komen deze twee uitgiftes ook nog naast eventuele gemeenschappelijke uitgiftes waar alle landen aan meedoen (zoals de TJE munten), hetgeen al weer zal leiden tot drie uitgiftes per land per jaar in bepaalde jaren. Als dan ook nog de ministaatjes (waarvan de uitgifteprijzen van de 2 euro-herdenkingsmunten ook elk jaar omhoog gaan) overgaan tot twee uitgiftes per jaar, dan zie ik een groot risico dat het verzamelen van de 2 euro-herdenkingsmunten aan zijn eigen populariteit ten onder gaat. Een té grote hoeveelheid uitgiftes tegen té hoge prijzen zal ook voor nieuwe verzamelaars niet bepaald stimulerend werken.

Tot zover mijn mening, niet dat die er veel toe doet, want het besluit is inmiddels binnen de Europese Commissie genomen. :knipoog:

Bernard
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

In het "Deutsche Münzenforum", waar ik als moderator meewerk, hebben we in het voorjaar lang discuteerd over het (toen) in werk zijnde besluit van de EU over de verandering van een naar twee muntuitgaves van 2-€-CCs. Bij deze gelegenheit heb ik in ons duits forum een stelling over dit onderwerp installeerd.

De vragen zijn iets uitvoerlijker dan hier in NL. Hier de stelling en de stemmen, stand vandaag, 19.08.2012:

Die bisherige Regelung (max 1 pro Jahr, evtl. Gemeinschaftsausgabe) soll beibehalten werden. 152 stemmen 74,15%
Ich finde eine Erhöhung gut und werde auch dann konsequent vollständig sammeln. 31 stemmen 15,12%
Ich finde eine Erhöhung gut, werde dann aber meine Sammelleidenschaft einschränken (müssen). 3 stemmen 1,46%
Die Anzahl der Ausgaben von 2-€-Gedenkmünzen pro Jahr ist für mich unwichtig. 19 stemmen 9,27%

Mijn meening over de verandering van aantal van uitgiftes heb ik in een email an de EU op 4 maart uitvoerlijk geuit. Hier een (deel-)copie van mijn email, helaas als het mag in duits:

Sehr geehrter Herr Präsident,
sehr geehrte Damen und Herren der Europäischen Kommission,
sehr geehrte gewählte Volksvertreter/innen des Europäischen Parlaments,

mit großem Interesse haben viele Münzsammler der Bundesrepublik Deutschland den o.a. Änderungsantrag 13 zur Ausgabehäufigkeit von für den Umlauf bestimmten 2-Euro-Gedenkmünzausgaben zur Kenntnis genommen.

In diversen Münzforen wird seit einigen Wochen über diese geplante Änderung diskutiert, seit dem bekannt wurde, dass Deutschland und Frankreich für das Jahr 2013 eine „kleine Gemeinschaftsausgabe“ anlässlich des „50. Jahrestages des Élysée-Vertrages" planen. Das sich ergebende Meinungsbild unter den engagierten Münzfreunden ist im Wesentlichen mehrheitlich und eindeutig, wie meinen folgenden Ausführungen zu entnehmen sein wird.

Als Verfasser einer entsprechenden Umfrage unter den Mitgliedern zweier großer deutschen Foren möchte ich Ihnen dieses Meinungsbild zum Abschluss auch in Zahlen präsentieren.

Die Idee, auf regulären Umlaufmünzen an bedeutende Ereignisse oder Persönlichkeiten aus Europa zu gedenken, weckt bei großen Bevölkerungsteilen das Interesse und fördert so das Wissen über und Verständnis für die europäische Geschichte.

Die seit 2004 ausgegebenen 2-€-Gedenkmünzen sind unter den Münzfreunden ein beliebtes Sammelgebiet, vielleicht sogar DAS beliebteste. Durch eine überschaubare Anzahl an jährlichen Neuerscheinungen (max. eine Münze pro Land, ggf. zusätzlich eine länderübergreifende Gemeinschaftsausgabe) gelingt es vielen, auch gerade jüngeren Menschen, sich eine Sammlung dieser interessanten Münzen zuzulegen, ohne dafür besonders tief in die Tasche greifen zu müssen. In vielen Ländern der EURO-Zone sind die Auflagezahlen groß genug, sodass man diese Münzen auch wirklich im Umlauf – und dafür sind sie doch eigentlich geschaffen – finden und sich ein schönes Stück in die Sammlung legen kann.

Etwas anders sieht es bei den Ausgaben der Kleinstaaten aus, deren Ausgabepolitik wohl mehr auf den zahlungskräftigeren Sammler ausgerichtet erscheint. Kleinstauflagen, die zu dem häufig auch nur in Sammlereditionen ausgegeben werden, gelangen erst gar nicht in den Umlauf, sondern verschwinden in den Alben und Tresoren der Münzfreunde, nicht ohne vorher sowohl den Emittenten wie dem zwischengeschalteten Münzgroß- und –einzelhandel einen kräftigen Gewinn beschert zu haben.

Zunehmend ist nun festzustellen, dass einige EURO-Länder die Auflagezahlen ihrer 2-€-Gedenkmünzen reduzieren, sodass ähnliche Effekte wie bei den Kleinstaaten zu befürchten sind.

Falls es nun, wie in o.a. Entwurf beabsichtigt, eine Erhöhung der möglichen jährlichen Emissionen der 2-€-Gedenkmünzen geben sollte (reizvolle Anlässe gäbe es sicherlich genug), steht zu befürchten, dass die Auflagen der ausgegebenen Münzen weiter reduziert werden, da davon auszugehen ist, dass der Gesamtbedarf an Umlaufmünzen nicht steigen wird.

Dieses wird unzweifelhaft zu einem Anstieg der Beschaffungskosten führen, da diese begehrten Münzausgaben nur noch selten im Umlauf zu finden sein werden. Vielen Sammlern wird es bei den dann zu erwartenden Beschaffungskosten über den Münzhandel nicht mehr möglich sein, ihre Sammlung zu vervollständigen.

Ein interessantes, europaweites Sammelgebiet „für den kleinen Mann“ würde so zerstört werden. Für die zahlungskräftigeren Sammler gibt es genügend andere interessante Felder.

Besonders auffällig ist in diesem Zusammenhang der in jüngster Zeit zu beobachtende gleichsam „mafiöse“ Aufkauf ganzer Münzrollenlagen der 2-€-Gedenkmünzen durch Einsatz von Strohmännern direkt an der Ausgabestelle am Tag der Erstemission (siehe z.B. Malta 2011, Portugal 2012 u.a.).

Eine Reduzierung der Auflagezahlen widerspricht dem Sinn der Ausgabe der 2-€-Gedenkmünzen, nämlich bedeutenden Ereignissen oder Persönlichkeiten aus Europa zu gedenken und das Wissen über und Verständnis für die europäische Geschichte in weiten Bevölkerungskreisen zu fördern. Diese sich ergebende Konsequenz aus einer möglicherweise inflationären Häufung von Emission mit Miniauflagen, nämlich das reale Nichtauffinden der Münzen im Umlauf, kann nicht im Sinne des Europäischen Parlamentes sein.

Daher kann die im o.a. Entwurf genannte Begründung

„5. Durch die Verringerung der im Umlauf befindlichen Gedenkmünzen wird eine Verwaltungsvereinfachung erreicht und außerdem der Wert jeder Gedenkmünze durch ihre größere Seltenheit gesteigert.“

von den Münzsammlern aus den ausgeführten Gründen nicht gutgeheißen werden.

Diese Sichtweise spiegelt sich in den Zahlen, die in meiner Umfrage erhoben wurden.

(....)

Unter Würdigung meiner Darlegungen bitte ich die Entscheidungsträger im Europäischen Parlament, dem Änderungsantrag 13 des o.a. Entwurfs zu überdenken.

Mit freundlichen Grüßen

(Naam, Adres)

Aan mijn meening over dit besluit heeft zich niets veranderd. Maar als "verslaafd" verzamelaar" zal ik wel toch doorgaan .... :onfused:
Laatst gewijzigd door numisfreund op 19 aug 2012, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Ik heb EENS gestemd!
De Euro is een volledig mislukt en uit de hand gelopen experiment. Bankiers en speculanten hebben zich er aan verrijkt ten koste van wel belasting betalende burgers. En nu NOG meer europeninkjes!!! Een ster gaat meer licht geven, vlak voor die ontploft. Nog eventjes voor we weer van dit kapitalistenmonster zijn verlost. Ondergegaan aan zijn eigen vraatzucht :lach: .
Laat de muntjes maar komen en ben er maar blij mee. De laatste stuiptrekkingen...

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Dankjewel voor je bijdrage Numisfreund.

Het is inderdaad maar afwachten tot hoeverre de prijzen gaan stijgen bij bepaalde landen. Echter heb ik optijd besloten de ministaaten af te stoten uit me verzameling en gewoon voor de landen te gaan. Levert hoop minder portemonee zorgen op. Al bepaal jezelf natuurlijk wat je max. wilt uitgeven.

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Volgend jaar merken we welke gevolgen dit hebben voor oplages en prijzen. :)
rinuske

Bericht door rinuske »

ik heb ook mee eens gestemd
over het algemeen mag er best wat meer herdenkingsmunten uitgebracht worden, dit zal ook de oplage's ten goede komen verwacht ik
ook de prijs zal iets meer bij de €2,00 blijven, schat ik, met toch wel hogere prijzen van de mini staatjes
dus ik vind het wel een goede zaak
ze moeten wel een interessante afbeelding krijgen met inhoudelijke kracht
ik hoop wel dat ze geen ingekleurde €2,00 munten gaan maken, vind ik persoonlijk geen bal aan!!!
met warme (36*) groeten
Rinus
Coin Hunter
Lid
Lid

Bericht door Coin Hunter »

Ik heb tegen gestemd.

Ik ben van mening dat een herinneringsmunt gemaakt moet worden om iets belangrijks te herinneren en er even bij stil te staan. Vanuit dat oogpunt zijn er bepaalde landen (zoals Luxemburg) die herinneringsmunten maken om het maken. Door toe te staan dat er 2 munten per jaar mogen komen, gaat het aantal landen dat dat gaat doen nog meer omhoog. Voor de 'gewone' mens zijn er straks zo veel verschillende munten dat ze er niet meer naar kijken (en eventueel verzamelen). Als je nu al kijkt naar het topic praktische diffusie, dan zie je al dat je na 1 dag al een aantal verschillende munten in de kassa hebt liggen. Ik denk dus dat deze maatregel zijn doel voorbij schiet.
Euromunten: Sets (1 set/land) en 2 Euro CC.
Wereldmunten: Sets (1 set/land)

[hr]Munten zijn duur, maar Verzamelen is onbetaalbaar.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Herman schreef:Mee eens gestemt
En dan alleen maar als het (in)gekleurde munten gaan worden, hoe meer hoe kleurrijker. :kwijl:
Je kunt dan op afstand al zien uit welk land d.m.v. een (vlaggetje in de munt verwerkt) ze komen.
Ik verzamel nu nog geen euromunten omdat ik ze erg saai vind zonder kleur greeny
Dit slaat echt compleet helemaal nergens op...

Ingekleurde euromunten zijn geen wettig betaalmiddel meer! En jij weet ook wel dat de munthuizen en banken ze niet zo uit gaan geven. Dus jouw argument slaat helemaal nergens op.

En de ingekleurde 2 euro penningen zijn wel verkrijgbaar. Schaf je deze dus aan?

Erg jammer zo'n stem op een serieuze euromunten vraag.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Mijn antwoord is van zoveel afhankelijk.

Aan de ene kant vind ik het leuk dat er meer 2 euro herdenkingsmunten worden uitgegeven, hoewel door de grote hoeveelheid het wel z'n charme gaat verliezen.

Daarnaast zijn er een aantal landen die de oplages zo laag houden dat de munt z'n doel naar mijn mening voorbij schiet (voor de circulatie en het bekend maken van een dergelijke gebeurtenis). Laten ze dan wel een minimum oplage vaststellen, waardoor er munten genoeg zijn voor de verzamelaars én dat de munten in de circulatie terecht komen.

Ik neig meer naar nee, dan naar ja. Ik wil eerst wel eens zien hoe dit gaat werken.

Groeten Paul
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Herman schreef:Mocht dit commentaar van mij verwijderd worden, omdat het niet past in de vraagstelling. so be it!!
Ik verwijder helemaal niks Herman. Kijk wel uit straks heb ik het weer eens gedaan. :gniffel:
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Herman schreef:
euromunter schreef:Dit slaat echt compleet helemaal nergens op...
Ingekleurde euromunten zijn geen wettig betaalmiddel meer! En jij weet ook wel dat de munthuizen en banken ze niet zo uit gaan geven. Dus jouw argument slaat helemaal nergens op.
En de ingekleurde 2 euro penningen zijn wel verkrijgbaar. Schaf je deze dus aan?
Erg jammer zo'n stem op een serieuze euromunten vraag.
Ook erg jammer dat jij het zo op vat.
En wie zegt dat ze uberhaupt niet in kleur gaan verschijnen, of jij moet voorkennis hebben.
Jammer zo'n stemmingmakend commentaar

Herman
Ik sluit het bij de huidige euro voor 99,9% uit. Dan komt er een nieuwe euro.

Hoezo stemmingmakend? Nutteloze en nietszeggende of bijdragende antwoorden zijn pas jammer.

Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Ingekleurde euromunten zijn geen wettig betaalmiddel meer! En jij weet ook wel dat de munthuizen en banken ze niet zo uit gaan geven.
Paul, hoe weet je zo zeker dat dit niet gebeurd? Ik weet best dat de kans erg klein is, maar KNM is wel steeds meer bezig met gekleurde munten.
Volgens mij moet wel de hele oplage gekleurd zijn om wettig betaalmiddel te zijn, en dat zie ik dan voor Nederland niet gebeuren, maar ik kan nergens vinden dat het verboden zou zijn. En wie weet wat bijvoorbeeld een ministaatje bedenkt...

Luit
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

llinde schreef:Volgens mij moet wel de hele oplage gekleurd zijn om wettig betaalmiddel te zijn, en dat zie ik dan voor Nederland niet gebeuren, maar ik kan nergens vinden dat het verboden zou zijn. En wie weet wat bijvoorbeeld een ministaatje bedenkt...
Ookal verft de KNM of een andere uitgiftepunt alle munten van uitigte. Zo voldoen die munten niet aan de specificaties en zijn dus geen wettig betaalmideel.
123
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

genius schreef:Zo voldoen die munten niet aan de specificaties en zijn dus geen wettig betaalmideel.
Waar staat in de specificaties dat een 2 euro herdenkingsmunt op de nationale zijde geen kleur mag hebben?

Luit
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

llinde schreef:
genius schreef:Zo voldoen die munten niet aan de specificaties en zijn dus geen wettig betaalmideel.
Waar staat in de specificaties dat een 2 euro herdenkingsmunt op de nationale zijde geen kleur mag hebben?

Luit
Je zou moeten vragen waar staat dat het wél mag. :knipoog:

Echter de kleur van (beide) zijden van een 2 Euromunt staat vast:

VERORDENING (EG) Nr. 975/98 VAN DE RAAD van 3 mei 1998 - Artikel 1
Kleur van een 2 Euromunt:
buitenste gedeelte: wit
binnenste gedeelte: geel
Zodra de KNM de nationale zijde Rood - Wit - Blauw kleurt passen de kleuren niet meer..

Tevens zullen millioenen automaten binnen de EU de munt waarschijnlijk niet meer aanemen omdat het magnetise of de elekritsche geleiding niet meer bepaald kan worden. (dit natuurlijk afhankelijk van de dikte en materiaal van de kleur)

Daarbij nog 2010/191/EU - Artikel 7
Verminking van bankbiljetten en muntstukken voor artistieke doeleinden
Lidstaten mogen de verminking van eurobankbiljetten of -munten voor artistieke doeleinden niet aanmoedigen, maar dienen dit wel te gedogen. Dergelijke verminkte bankbiljetten of muntstukken dienen als ongeschikt voor circulatie te worden aangemerkt.
Dit is een interresante regel.

Als het Minfin opdracht geeft voor een gekleurde 2 Euromunt dan werkt deze tegen een verordening van de EU. Dit zal de ECB waarschijnlijk niet goedkeuren.

Echter als de KNM dit besluit als commercieel bedrijf (in het bezit van het minfin) dan is er geen probleem. Maar dan wordt een munt die door de ECB zonder kleur is goedgekeurt, in Nederland en alle andere Euro-lidstaaten als ongeschikt voor circulatie aangemerkt. Dus is het in principe geen 2 Euromunt meer tijdens de uitgifte...
123
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

genius schreef:Tevens zullen millioenen automaten binnen de EU de munt waarschijnlijk niet meer aanemen omdat het magnetise of de elekritsche geleiding niet meer bepaald kan worden. (dit natuurlijk afhankelijk van de dikte en materiaal van de kleur)
Daar hoef je je niet echt zorgen om te maken, een dun laagje normale kleurstof zal de electromagnetische eigenschappen niet direct beïnvloeden.
Het aangeven van de kleur geeft wel veel beperkingen in het gebruik van kleurstoffen, maar geel is nog een behoorlijk ruim begrip. ;)

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Het geluksdubbeltje was geen wettig betaalmiddel meer, dat heeft KNM later wel duidelijk toegegeven, maar was voor de marketing natuurlijk niet zo leuk.
En de algemene zijde aanpassen zal ook niet gaan, maar theoretisch kan ik me een situatie voorstellen waarbij op een 2 euro herdenkingsmunt gele verf wordt gebruikt.
De munt voldoet dan nog steeds aan de specificaties, ondanks het feit dat dit wel niet de bedoeling zal zijn.

Luit

Terug naar “Het Euro 4 All archief”