onbekende 40 reis 1835 countermark lettertype of is het een
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
onbekende 40 reis 1835 countermark lettertype of is het een
deze counterstamp komt van een 40 reis brazilie 1835. KM444 over een km366 (80 reis)
Ik kan alleen bij para cm munten vinden waarvan de cijfers verschillen in maatvoering. De 0 lijkt op geen enkele bekende 0 en dan ook nog het enorme verschil in afmeting. De cs is 15 mm doorsnede
Of zou het geen 0 zijn maar een (koffie)boon of een schelpje
Wie heeft dit eerder gezien?
Re: onbekende 40 reis 1835 countermark lettertype of is het
He Michiel,
Wat een leuke vondst.
Het zou zomaar kunnen dat deze munt op een plantage gebruikt is, maar er zijn ook diverse staten die van gangbaar muntgeld, lokaal geld gemaakt hebben d.m.v. instempelingen.
Als ik de literatuur er bij pak, de catalogus 'Latin American Tokens van Russell Rulau zie ik dat bijvoorbeeld de Paraiba State 40 reis munten heeft gebruikt met de instempeling Bruxaxa P.B. en ook de instempelingen D.A. ; J.J.G.C. ; COPA ; A.T. ; J.I.V en nog diverse andere instempelingen van letters komen voor. Bij veel van die countermarks is niet bekend waar ze voor staan, kan dus een staat zijn, maar wellicht ook een plantage of een ander soort bedrijf. Ik kan geen afbeelding van een munt met jouw 'koffieboon' vinden in de catalogus, maar dat zegt verder niet veel. Veel munten zijn waarschijnlijk verloren gegaan en/of niet gedocumenteerd.
Maar een leuke munt geef 'm maar een mooi plekje
Wat een leuke vondst.
Het zou zomaar kunnen dat deze munt op een plantage gebruikt is, maar er zijn ook diverse staten die van gangbaar muntgeld, lokaal geld gemaakt hebben d.m.v. instempelingen.
Als ik de literatuur er bij pak, de catalogus 'Latin American Tokens van Russell Rulau zie ik dat bijvoorbeeld de Paraiba State 40 reis munten heeft gebruikt met de instempeling Bruxaxa P.B. en ook de instempelingen D.A. ; J.J.G.C. ; COPA ; A.T. ; J.I.V en nog diverse andere instempelingen van letters komen voor. Bij veel van die countermarks is niet bekend waar ze voor staan, kan dus een staat zijn, maar wellicht ook een plantage of een ander soort bedrijf. Ik kan geen afbeelding van een munt met jouw 'koffieboon' vinden in de catalogus, maar dat zegt verder niet veel. Veel munten zijn waarschijnlijk verloren gegaan en/of niet gedocumenteerd.
Maar een leuke munt geef 'm maar een mooi plekje
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Re: onbekende 40 reis 1835 countermark lettertype of is het
Koen, bedankt voor de heldere uitleg nav onze mail wisseling hierover.
Mocht iemand dit bekend voorkomen als plantage munt hoor ik het graag
Mocht iemand dit bekend voorkomen als plantage munt hoor ik het graag