Een aantal onbekende biljetten

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Een aantal onbekende biljetten

Bericht door Marten van Leerdam »

Beste medeforumleden,

Ik ben een beetje aan het opruimen en kwam daarbij nog een stapel bankbiljetten tegen. Het meeste heb ik kunnen determineren met behulp van http://worldbanknotegallery.com/Inst-ID/script.htm.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de resterende biljetten.

Na het scannen kwam ik ook nog de volgende link tegen: http://worldbanknotegallery.com/Inst-ID/symbols.htm (Blijkt dat nummer 1 Nepal is, nr 4 Thailand is, nr 7 Pakistan en nr 8 Albanie). Nr 6 is vermoedelijk Japan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nr 1 Nepal
Nr 2 Bangladesh
Nr 3 Rusland
Nr 4 Thailand
Nr 5 Nagorno-Karabakh Republic
Nr 6 Japan
Nr 7 Pakistan
Nr 8 Albanie

Alvast bedankt voor de hulp.
Laatst gewijzigd door Marten van Leerdam op 18 aug 2012, 00:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Re: Een aantal onbekende biljetten

Bericht door Marten van Leerdam »

Beste Herman,

Dank voor de reactie en alvast bedankt voor het spitten. Nr 2 is inderdaad Bangladesh. Nr 5 vind ik zo nog even niet terug. Mijn catalogus geeft slechts biljetten tot 1996, en deze komt uit 2004. Wel valt me op dat op de biljetten Macedonie in mijn catalogus alleen Haponha Bahka Ha MakeNohNja (National bank of Macedonia) vermelden en dat zie ik er bij dit biljet ook niet opstaan. Ik hou hem dus nog even open.

Bedankt voor het meedenken en wellicht heb je nog meer briljante ingevingen later deze week.

edit: Wikipedia heeft het opgelost.

Het is :Nagorno-Karabakh Republic (een onerkende staat bij Armenie).

Edit 2: Cobetchnn = de Russische bank, dus ook dit landenmysterie is weer opgelost.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

Ik zet het nog even voor je op een rijtje:

Nr. 1 Nepal 5 Rupees 1987
Nr. 2 Zoals Herman al zei, Bangladesh 2 Taka
Nr. 3 Rusland 1 Roebel
Nr. 4 Thailand 10 Baht 1980
Nr. 5 Nagorno-Karabakh Republic 2 Dram 2004
Nr. 6 Japan 1 Yen
Nr. 7 Pakistan 2 Rupees 1985
Nr. 8 Albanië 1 Lek 1976

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Nr. 3 is geen bankbiljet. Wat het precies is, weet ik niet, maar ik heb de indruk dat het een soort steunbiljet is voor goed doel ("Sovjet ... Fonds van Lenin" kan ik erop ontcijferen).

Edit: niet echt veel meer informatie, maar ik heb er hier eentje op eBay gevonden: http://www.ebay.com/itm/Russia-1-Rubles ... 0936352827

Bernard
Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 »

bernard3 schreef:Nr. 3 is geen bankbiljet. Wat het precies is, weet ik niet, maar ik heb de indruk dat het een soort steunbiljet is voor goed doel ("Sovjet ... Fonds van Lenin" kan ik erop ontcijferen).

Edit: niet echt veel meer informatie, maar ik heb er hier eentje op eBay gevonden: http://www.ebay.com/itm/Russia-1-Rubles ... 0936352827

Bernard
Misschien een soort coupon?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

De gehele serie bestaat uit 5 biljetten ter waarde van 1,3,5,10 en 25 roebels. Als je in Rusland geen pappie of mammie hebt, val je onder het Fonds van Lenin en kom je terecht bij de Russische variant van Jeugdzorg, namelijk het weeshuis. Meisjes leren er huishoudelijke werkzaamheden, jongens leren er vooral mannelijk militaire vaardigheden, daar voornamelijk de Marine er veel geld in stopt. Het geld wordt gebruikt om iets in het winkeltje te kunnen kopen in het weeshuis, waar je zonder begeleiding absoluut niet uit mag. Weeshuis-geld dus.
weeshuis.jpg
In 1988 ingevoerd nadat in Armenië tijdens de aardbeving ineens een hoop kindertjes zonder familie zaten.
3-Roubles-Armenian-Earthquake-Relief.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”