Quiz 2012 voor muntenverzamelaars vraag 2.
Moderator: $and€r
-
- Lid
Quiz 2012 voor muntenverzamelaars vraag 2.
Gegroet,
Vraag 2 voor de Quiz 2012:
Hoeveel tenen telt het dier dat op de andere zijde staat van deze munt?
Succes aan iedereen.
Het zijn onzinninge vragen met wat opzoekings- en speurwerk.
Ik verwacht meerdere oplossingen.
AYS
Uw QuizMaster
Captain_Hornet
Vraag 2 voor de Quiz 2012:
Hoeveel tenen telt het dier dat op de andere zijde staat van deze munt?
Succes aan iedereen.
Het zijn onzinninge vragen met wat opzoekings- en speurwerk.
Ik verwacht meerdere oplossingen.
AYS
Uw QuizMaster
Captain_Hornet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Superlid
Re: Quiz 2012 voor muntenverzamelaars vraag 2.
Hi,
Ik weet het antwoord, moet ik je hiervoor een pb sturen? Of moet ik hier een antwoord achterlaten?
Ik weet het antwoord, moet ik je hiervoor een pb sturen? Of moet ik hier een antwoord achterlaten?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Lid
Gegroet,
Plaats het maar hieronder aub.
Dan kan iedereen meeredeneren en reageren, de zaak betwisten of bevestigen.
Zondag geef ik pas de oplossing.
Succes
AYS
Captain_Hornet
Succes
AYS
Captain_Hornet
-
- Superlid
Ok, ik zie zes tenen. Het is trouwens deze munt:Captain Hornet schreef:Gegroet,
Succes
AYS
Captain_Hornet
Thailand 1 Salang Rama VI
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Superlid
Ik denk dat het de Thailand y44a 2 Salung=1/2 Baht (1919-1921) Rama VI is, in totaal heeft heeft de olifant 16 tenen.
Groet
Dick
Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Ik ben in ieder geval akkoord dat het een Thaise munt is onder Rama VI. Of dat 1 salung, 2 salung of misschien 1 bath is, weet ik niet.
Nu het dier, dat is volgens mij niet zomaar een olifant. Een kleine zoektocht op internet leverde mij op dat deze driekoppige olifanten "Erawan" heten. Volgens Wikipedia: een mythische Thaise olifant, zo groot als een berg met meestal 3 (en soms 33) koppen. Het is het rijdier van de hindoeïstische god van de regen en de donder Indra.
Naast drie koppen heeft dit beest echter maar 4 poten en op plaatjes die ik kan vinden, staan steeds maar drie tenen per poot afgebeeld. Mijn antwoord is dus: 12.
Bernard

Nu het dier, dat is volgens mij niet zomaar een olifant. Een kleine zoektocht op internet leverde mij op dat deze driekoppige olifanten "Erawan" heten. Volgens Wikipedia: een mythische Thaise olifant, zo groot als een berg met meestal 3 (en soms 33) koppen. Het is het rijdier van de hindoeïstische god van de regen en de donder Indra.
Naast drie koppen heeft dit beest echter maar 4 poten en op plaatjes die ik kan vinden, staan steeds maar drie tenen per poot afgebeeld. Mijn antwoord is dus: 12.
Bernard

-
- Senior lid
Nee hoor! Een olifant heeft veel meer tenenDick schreef: in totaal heeft heeft de olifant 16 tenen.
Groet
Dick

Het gaat dus om een olifant en die heeft ZES tenen aan iedere poot!
Eerlijk gezegd is het al erg lang geleden dat ik in een dierenconcentratiekamp ben geweest. En ook in Arnhem heb ik die beesten hun nagels niet nageteld

De bevestiging van het aantal tenen vond ik op http://www.scientias.nl/olifant-heeft-t ... enen/52522. Nou nog wachten op een forumlid die de evolutie wil ontkennen (of onttenen

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
-
- Superlid
De 6 tenen heeft niets te maken met het gewicht van de olifant maar met zijn evenwicht.Martin schreef:Nee hoor! Een olifant heeft veel meer tenenDick schreef: in totaal heeft heeft de olifant 16 tenen.
Groet
Dick. Met 16 alleen maar zou die het gewicht niet kunnen dragen...
Het gaat dus om een olifant en die heeft ZES tenen aan iedere poot!
Eerlijk gezegd is het al erg lang geleden dat ik in een dierenconcentratiekamp ben geweest. En ook in Arnhem heb ik die beesten hun nagels niet nageteld.
De bevestiging van het aantal tenen vond ik op http://www.scientias.nl/olifant-heeft-t ... enen/52522. Nou nog wachten op een forumlid die de evolutie wil ontkennen (of onttenen).
Marvin

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
-
- Lid
Gegroet,
Mijn doelstelling is al bereikt. Een eenvoudige vraag stellen met meerdere antwoorden die al dan niet correct zijn.
Ik heb dus al 4 antwoorden:
6, 16, 12 of 6 per poot.
Is het een olifant op de andere zijde of is het toch geen ander dier zoals een vogel of een vis.
Als het een olifant is, is dit een Indische of Afrikaanse versie en wat zijn de verschillen?
Is het Erawan of zijn het drie inelkaar verstringelde olifanten als in een circusact??
Ik zoek alvast een onzinnige vraag voor volgende week.
AYS
Quizmaster (en enig jurylid
)
Captain_Hornet
Mijn doelstelling is al bereikt. Een eenvoudige vraag stellen met meerdere antwoorden die al dan niet correct zijn.
Ik heb dus al 4 antwoorden:
6, 16, 12 of 6 per poot.
Is het een olifant op de andere zijde of is het toch geen ander dier zoals een vogel of een vis.
Als het een olifant is, is dit een Indische of Afrikaanse versie en wat zijn de verschillen?
Is het Erawan of zijn het drie inelkaar verstringelde olifanten als in een circusact??
Ik zoek alvast een onzinnige vraag voor volgende week.
AYS
Quizmaster (en enig jurylid

Captain_Hornet
-
- Senior lid
Op deze manier kan IK niet meer meetellenCaptain Hornet schreef:Ik heb dus al 4 antwoorden:
6, 16, 12 of 6 per poot.
Captain_Hornet

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
-
- Lid
Gegroet,
Hier komt dan de (meerdere) oplossing(en).
Als we naar de andere zijde van deze zilveren Thaise (Siam) munt 1 Bath van 1916 van koning Vajiravudh of Rama VI (1910-1925) kijken, zien we een driekoppige olifant.
Het is niet eenvoudig om een Thaise munt te ontcijferen. Het Thaise schrift is voor mij meer dan gekribbel. De datum ontdekken is al niet eenvoudig en dan nog eens 543 jaar bijtellen om met onze tijdsrekening aan hun tijdsrekening te komen is ook al een weetje. Dit maakt munten verzamelen zo interessant voor mij. Er staat meer op een muntje dan je denkt.
Oplossing 1: Op de andere zijde van de munt staan een driekoppige olifant en ik zie ZES tenen aan twee poten.
Oplossing 2: De driekoppige olifant is de mytische voorstelling van ERAWAN, het rijdier van de god Indra. Dit moet zeer praktisch zijn in druk verkeer. Hij kan het verkeer van links en rechts ook zien aankomen. De meest bekende afbeelding van de driekoppige olifant ERAWAN is deze op het ERAWAN-museum in Bangkok. Deze olifant telt 4 tenen aan elke poot.
4x4 is ZESTIEN tenen dus.
Oplossing 3. Stel je voor dat ik de driekoppige olifant ERAWAN niet kent. Ik zie drie koppen dus drie olifanten. Aangezien het een Thaise munt is moet het waarschijnlijk de Aziatische variant van de olifant zijn. We kennen wel de meest opvallende verschillen tussen de Afrikaanse olifant en de Aziatische olifant (oren, kop, gewicht en uiteinde van de slurf). Nu gaan we Mr Charles Darwin zijn theorie nog eens boven halen. Ook het aantal tenen en ribben kunnen verschillen van ondersoort. De meest voorkomende ondersoort in Thailand is de Indische olifant of Elephar maximus indicus. Deze ondersoort kan 4 à 5 tenen per poot hebben, dan nog verschillend van voorpoot en achterpoot. Ooit moet de olifant zes tenen per poot gehad hebben. Dus (4x4) zestien of (2x4+2x5) achttien tenen per Indische olifant is mogelijk. Er zijn drie olifanten op de munt dus 3x16 = 48 tenen of 3x 18 =54 tenen of combinaties ertussen waren ook mogelijke oplossingen.
Ik hoop dat we er iets van opgestoken hebben.
AYS
Captain Hornet
Hier komt dan de (meerdere) oplossing(en).
Als we naar de andere zijde van deze zilveren Thaise (Siam) munt 1 Bath van 1916 van koning Vajiravudh of Rama VI (1910-1925) kijken, zien we een driekoppige olifant.
Het is niet eenvoudig om een Thaise munt te ontcijferen. Het Thaise schrift is voor mij meer dan gekribbel. De datum ontdekken is al niet eenvoudig en dan nog eens 543 jaar bijtellen om met onze tijdsrekening aan hun tijdsrekening te komen is ook al een weetje. Dit maakt munten verzamelen zo interessant voor mij. Er staat meer op een muntje dan je denkt.
Oplossing 1: Op de andere zijde van de munt staan een driekoppige olifant en ik zie ZES tenen aan twee poten.
Oplossing 2: De driekoppige olifant is de mytische voorstelling van ERAWAN, het rijdier van de god Indra. Dit moet zeer praktisch zijn in druk verkeer. Hij kan het verkeer van links en rechts ook zien aankomen. De meest bekende afbeelding van de driekoppige olifant ERAWAN is deze op het ERAWAN-museum in Bangkok. Deze olifant telt 4 tenen aan elke poot.
4x4 is ZESTIEN tenen dus.
Oplossing 3. Stel je voor dat ik de driekoppige olifant ERAWAN niet kent. Ik zie drie koppen dus drie olifanten. Aangezien het een Thaise munt is moet het waarschijnlijk de Aziatische variant van de olifant zijn. We kennen wel de meest opvallende verschillen tussen de Afrikaanse olifant en de Aziatische olifant (oren, kop, gewicht en uiteinde van de slurf). Nu gaan we Mr Charles Darwin zijn theorie nog eens boven halen. Ook het aantal tenen en ribben kunnen verschillen van ondersoort. De meest voorkomende ondersoort in Thailand is de Indische olifant of Elephar maximus indicus. Deze ondersoort kan 4 à 5 tenen per poot hebben, dan nog verschillend van voorpoot en achterpoot. Ooit moet de olifant zes tenen per poot gehad hebben. Dus (4x4) zestien of (2x4+2x5) achttien tenen per Indische olifant is mogelijk. Er zijn drie olifanten op de munt dus 3x16 = 48 tenen of 3x 18 =54 tenen of combinaties ertussen waren ook mogelijke oplossingen.
Ik hoop dat we er iets van opgestoken hebben.
AYS
Captain Hornet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.