Forumquiz ronde 1. Vraag 1 tot en met 5

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Forumquiz ronde 1. Vraag 1 tot en met 5

Bericht door grivnagozer »

Het zal je maar overkomen: wordt je vorst van een land, mag je kop op de munt en je mag het eerste muntje niet slaan omdat je in een krijgsgevangenkamp zit.

Welke Europese vorst overkwam dit in de vorige eeuw en op welke denominatie staat hij te koekeloeren?

Hint: 1947 was pas een moeilijk jaar.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Gaat het hier misschien over Leopold III van Belgie?
Volgens mij zat hij in balingschap in een villa in Zwitserland, af te wachten tot hij terug mocht keren naar Belgie (de puntjes op de 'e' werken bij mij niet meer...)

Zijn portret stond op een Belgisch 1 Frank munt, toch?

Mag ik nu niet meer mee doen of heb ik het helemaal mis?

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

quiz

Het is inderdaad Leopold III, maar de munteenheid waar hij op stond is 1 belga= 5 francs, zink, periode 1941-1947 km 130 en 129
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

quiz

100 ochtendstonden = 1 helderheid

In welk Afrikaans land betaalt men hier mee en zijn de muntbenamingen ontleend aan de woorden van 2 lokale stammen?

Hint: de eenheid ontstond in 1968 na de dekolonisatie.
Willy68

Bericht door Willy68 »

Hey Grivagozer,

Leopold III stond in 1934 al met zijn giechel op de munten.......

Afbeelding

Ik denk dat jij je vergist met de Prins-regent (Karel of Charles) die na de collaboratie van Polleke III de macht kreeg toebedeeld. Prins-regent Karel heeft NOOIT met zijn hoofd op een omloopmunt gestaan. Hoewel hij de macht had.

Het juiste antwoord moet dus zijn.....

Prins Karel die regeerde vanaf de periode dat Leopold III collaboreerde tot aan de troonsbestijging van Boudewijn

Sorry dat ik je vraagstelling bekritiseer, maar hij klopt niet. Zo ook het antwoord van Jeroen dus niet.

excusez moi

mvg Willy
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Maar.... dan hebben we nu wel een winaar! Willy
Mits dat verhaal klopt :wink:

Van harte Willy, ik maak een rankinglist aan. Kunnen we zien wie de meeste kennis heeft!

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

quiz

:twisted: :evil: :evil: :evil: Willy68 heeft gelijk! Maar we gaan rustig door met de volgende gestelde vraag, willen we daar enige helderheid over krijgen! whahahaha

De helderheid is onderverdeeld in 100 ochtendstonden? Welk Afrikaans land zou dat nou toch zijn?
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ik zou het niet weten...

Gr. Jeroen
Willy68

Bericht door Willy68 »

De Zambiaanse Kwacha.

1 Kwacha = 100 ngwee.

Beide woorden zijn ontleend aan inheemse woorden. Kwacha betekend morgenstond en komt van de Njanya en de Bemba stam. (Kennen jullie het programma "Groeten uit de Rimboe"? Juist die stam..... )

Ngwee word vertaald als Bright. Niet speciaal toe te schrijven aan het woord "helder" het kan ook open of openheid betekenen. (Bright face=Open of vrolijk gezicht). Maar het is in ieder geval één van de vertalingen.

mvg Willy
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

quiz

Tweede goede antwoord !

Het wordt leuk hier:

Foutjes kunnen worden gemaakt, en het is al weer een aantal jaartjes terug dat een ontwerper een kapitale fout maakte, zodat de geslagen munt de geschiedenis inging als de Death Dollar. Hij nam namelijk de verkeerde paal mee in zijn ontwerp.

Wat ik wil weten is het land en het jaar van uitgifte.

Hint: Klukkluk was hier niet blij mee en zit te balen met Pipo de Clown..
Willy68

Bericht door Willy68 »

Mooie vraag!!

Maar ook die heb ik in mijn hoofd zitten. Ik zal nog niet antwoorden om anderen ook een kans te geven eerste te zijn :P

Tja muntentrivia..... ben ik wild op.

@ Grivnagozer..

Ik ga nu effe een CD op zetten....leuke muziek.....The Stranglers met "The Raven". Canadese band. Beetje punky af en toe. Begin jaren 80 geloof ik. Af en toe geniet ik daar nog van. Ik word oud denk ik ;) Hoewel, ik ben opgericht in 1958, ben net 40 ;)

mvg Willy
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Golden brown... blijft een schitterend nummer van The Stranglers... gaat de Death Dollar spontaan van zweven; kan de vraagjes niet te moeilijk maken.
Willy68

Bericht door Willy68 »

Yep, Golden Brown komt ook van die LP

Enfin, je hebt het antwoord gevonden ;)

mvg Willy
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

quiz

jij denkt het te weten, ik weet het zeker, maar waar blijft de rest? kan nieuwe vraag stellen als er een antwoord komt. Geen valse bescheidenheid, dus!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ik zou het echt niet weten Eric. Is wel een moeilijke vraag en ben heel benieuwd. Dollar's worden in verschillende landen geslagen, dus dat kan ook van alles zijn.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

quiz

willy68 wil of durft het niet te zeggen! :twisted:
Willy68

Bericht door Willy68 »

Ik heb het al gezegd......

Maar goed, hier komt het nog eens....

zie mijn vorige bericht:
ik ga nu effe een CD op zetten....leuke muziek.....The Stranglers met "The Raven". Canadese band. Beetje punky af en toe. Begin jaren 80 geloof ik. Af en toe geniet ik daar nog van. Ik word oud denk ik Wink Hoewel, ik ben opgericht in 1958, ben net 40 Wink
Je vroeg het jaar en land van de Death dollar.

Canada 1958. (Oja, ik ben uit 68 en niet uit 58...ik dacht je begrijpt de hint wel....)

En The Raven..Tja dat is nou het doodssymbool waar de canadese Indianen niet blij mee waren. De stempelsnijder had een totempaal op de munt staan met als bovenste een raaf. De munt is maar 1 jaar geslagen.

mvg Willy
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

quiz

Ik kan van die wurgende vragen maken, zo vatte ik de stranglers op. De 100-ste verjaardag van Brits Columbia kan je nu eenmaal niet herdenken door een grafzerk af te beelden, daar de totempaal stond op Indiaanse begraafplaatsen.

Wurgen kunnen ook Eurozonelanden, vooral elkaar. De euro zou verbroederen tot een sprookje van 1 volk. Maar het leidde tot een ordinaire politieke rel in Brussel.

De ene Europese natie kon de andere Europese natie wurgen toen bleek dat het ene land op historische gronden zich een culturele traditie van de Europese buurman uit nationalistische overwegingen toe-eigende. Dat leidde tot een bijna militair ingrijpen, waarbij de legermachten zich samenbalden aan de grenzen. Ook dit leidde slechts enkele jaren terug tot een Navo-conflict, waarbij Barosso en zijn E.U. machteloos stonden.

De vraag is welke 2 Eurolanden hadden de tanks liever laten spreken dan gezond verstand, welk land was de aanstichter en welk land reageerde overdreven nationalistisch en furieus toen de door de buurnatie geslagen nationale "gemeenschappelijke" munt daadwerkelijk ging rouleren. Tevens wil ik weten welke denominatie de munt in kwestie heeft en hoe de voorstelling heet welke dit muntje draagt. :twisted:
Afbeelding
aldus deze Death Dollar
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Hoi Eric,

Nou dit is geen kattepis zeg...

Ik denk dat dit gaat om een vete die speelde omstreeks 2002 tussen Rusland en Wit Rusland. Poetin wilde deze twee naties samenbrengen tot een gelijkwaardige unie waar de gemeenschappelijke munt de Russische Roebel moest worden. Dit idee werd met woede ontvangen door Wit Rusland, maar die woede ging natuurlijk niet alleen om de munt.

Kortom: Rusland en Wit Rusland en het ging om de Roebel.
Wellicht dat ik het mis heb, maar nooit geschoten is altijd mis :wink:

Stand is nu 3 points voor Willy68...

Misschien weet Willy nog een leuke vraag, kun jij ook eens mee doen ;)

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 09 aug 2009, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vragen staat vrij... zodra er een antwoord is.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ook goedemorgen Eric,

Ik heb mijn antwoord gegeven in het hierboven gewijzigde bericht.

Gr. Jeroen
Willy68

Bericht door Willy68 »

@ Jeroen,

Ik denk dat je antwoord fout is, Eric heeft het over Eurolanden en Rusland en Witrusland zijn geen Eurolanden.

Deze vraag is trouwens voor iemand anders want van Euro's heb ik totaal geen kaas gegeten ;)

mvg Willy
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Zo zie je maar weer dat je de vraag altijd goed moet lezen.ze op school ook altijd.

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

dan blijft de vraag nog even openstaan! Deze kwestie speelde in de Eurozone, mijn enige hint is dat er een favoriet vakantieland voor Nederlanders bij betrokken is.

Loekasjenko van Belarus wil geen euro, evenals Putin/mendejew van Rusland
Willy68

Bericht door Willy68 »

hmmm dan moet het niet zo moeilijk zijn. We gaan de vraag beredeneren.....

Je hebt het over een paar jaar geleden. Een paar is twee. Barosso was voorzitter van de EU.

Dat is hij in 2004 geworden. Het speelt dus tussen 2004 en 2007.

Hoeveel eurolanden hadden we toen inclusief de ministaatjes? 15 en 16 als je Slovenie (2007) meetelt.

Goed, beredeneren zei ik.... De volgende landen hadden in 2007 de euro.

België
Duitsland
Finland
Frankrijk
Ierland
Italië
Luxemburg
Nederland
Oostenrijk
Portugal
Spanje
Slovenië
Vaticaanstad
San Marino
Monaco

Belgie Ierland en Nederland vallen af wegens te saai ontwerp, da's geen cultuur van een ander land.
Monaco valt af, Hebben de hoofden van het staathoofd en nationale ontwerpen. Verder...het buurland zal echt geen tanks rond monaco zetten. 10 jeeps is genoeg om het land te veroveren.
Idem met San Marino en Vaticaanstad.
Luxemburg valt ook af. Als Luxemburg in staat van oorlog was geweest met een omringend land hadden we het moeten weten.
Duitsland heeft Nationale symbolen op de munten staan.... Ook geen reden tot oorlogsdreiging. Weg dus. Ook Oostenrijk heeft nationale symbolen. Ook weg dus. Idem met Italie, Finland, Frankrijk,Spanje en Portugal.

Wat houden we dan nog over....

Slovenië

Goed, Wat heeft Slovenie op de euro staan wat niet leuk zou zijn voor een buurman.....

Ik zou het niet weten......

Misschien die zuil op het twee cent stuk? Dat die geclaimd word door Oostenrijk als nationaal symbool?

Vooruit, laat ik dat dan als antwoord geven ;)

mvg Willy

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”