5 euro cent afwijkende kleur

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
ilsje_xx

Re: 5 euro cent afwijkende kleur

Bericht door ilsje_xx »

Ik heb contact opgenomen met zoon taxerder en die vond hem intresant. En zou tussen de 150 300 opleveren. Iemand wil hem al hebben voor 280! Maar ik ga hem eerdaags even laten taxeren. Ik heb er zelf namelijk geen verstand van!:)
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Beste Ilsje,

Hoe langer ik naar de afbeelding kijk die je hebt geplaatst, hoe meer vragen ik krijg en ik hoop dat je die kunt/wilt beantwoorden.

Ten eerste lijkt het alsof de diameter kleiner is dan een normaal 5 cent stuk, klopt dat? Je kunt hem boven op een normaal 5 cent stuk leggen om dit direct te zien of met een schuifmaat. Dat alles zou dan ook een verschil in gewicht moeten opleveren, heb je hem inmiddels na laten wegen bij apotheek/juwelier?

De kleur zie ik inderdaad behoorlijk naar die van het Nordic Gold trekken, maar de afbeelding geeft mij geen duidelijkheid. Is het mogelijk dat je de munt nogmaals, maar dan recht van boven en dichterbij kunt vastleggen en hier kunt plaatsen.

Betreft het hier een 5 cent die op een muntplaatje van 20 cent is geslagen, dan kan de prijs inderdaad wel erg interessant worden, mocht je hem verkopen. Het is zeker niet de eerste keer dat ik deze munten tegen kom of heb gezien en een aantal adarvan waren gemaakt (bewerkt dus). Degene die wel echt waren, zag ik op E-bay en Marktplaats en daar werd wel op geboden, uiteindelijke bedragen weet ik niet.

Bedenk wel dat er ontzettend veel munten geslagen worden in de nominaties 1, 2 en 5 ecent en dat daardoor ook meer misslagen mogelijk zijn. Het voorbeeld (eerste link van MuntenZwolle) van huisalbert.be is dan ook uit een andere categorie, aangezien het daar een 1 eurostuk betreft en dus 'zeldzamer'.

Rest mij de vraag te stellen en ik weet niet of hij al is gesteld, uit wel land is deze 'misslag'. Kun je een afbeelding van beide zijden plaatsen?

Vriendelijke groeten,

Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol »

Toch knap, als je er geen kaas van heb gegeten, om deze munt met handschoenen aan te pakken :thumb up:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Diocol schreef:Toch knap, als je er geen kaas van heb gegeten, om deze munt met handschoenen aan te pakken :thumb up:
Dat is toch juist een teken van het feit dat je er geen kaas van hebt gegeten?
Deze munt is al geruime tijd in circulatie geweest volgens mij, dus waarom zou je deze nu ineens met handschoenen aanpakken?

Luit
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Hij is even groot en niet magnetisch. En hij is dunner aan 1 kant. Zie foto! Afbeelding
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Ik deed het met en handschoen omdat je het dan beter ziet. Haha
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

ilsje_xx schreef:Ik deed het met en handschoen omdat je het dan beter ziet. Haha
Onbeantwoorde vraag is uit welk land deze munt afkomstig is en ik ben ook wel nieuwsgierig naar een foto van de andere kant. Hihi.

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Ohw haha. Uit nederland! 2001! Afbeelding
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

één ding is in ieder geval met zekerheid te zeggen, het was geen 20 cent muntplaatje, want die is groter en dikker dan de 5 cent.
Een 10 cent plaatje zou misschien kunnen, doordat die iets kleiner is zou deze iets uitgelopen kunnen zijn, maar ook dat is niet zeker.
Het kan natuurlijk ook nog een heel ander muntplaatje zijn geweest.

Luit
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Het is net zo groot als 5 cent, en de ondikke kant is net zo dik als de dikte van 5 cent! Dus ik weet het niet..
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Heb je ondertussen het exacte gewicht?

Luit
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Op de gewone weegschaal geeft tie 5g aan! Maar weet niet of dat klopt! Ik ga hem morgen even wegen bij de juwelier!;)
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Ik ga hem morgen laten taxeren. Dan laat ik het weten!
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

ilsje_xx schreef:Ik ga hem morgen laten taxeren. Dan laat ik het weten!
Bij de MPO (zij kijken mee!)?

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

ilsje_xx schreef:Op de gewone weegschaal geeft tie 5g aan! Maar weet niet of dat klopt! Ik ga hem morgen even wegen bij de juwelier!;)
Een 'gewone' 5 cent weegt 3,9 gram. Maar zoals al eerder gezegd, een gewone weegschaal is niet nauwkeurig genoeg. Ik help het je hopen dat die je wat centen oplevert. :knipoog:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ik denk dat we hier inderdaad te maken hebben met een misslag en wat dat betreft feliciteer ik Ilsje alvast. Het schuinlopen en de kleur nemen mijn bedenkingen die ik eerder had weg. Afgelopen vrijdag, zoals elders is te lezen, een bezoek gebracht aan de Koninklijke Nederlandse Munt waar dit muntje geslagen is en ik denk dat het wel mogelijk is dat dit kan gebeuren, hoewel de controle zeer scherp is.

Hopelijk blijf je ons op de hoogte houden over de weg die dit muntje nog af gaat leggen en wie weet maak je er een forumlid heel erg blij mee. Ik raad je aan, mocht je hem aan willen bieden om dit bij bijvoorbeeld de MPO te doen (ook onder die naam lid van ons forum ► MPO) Zij hebben kennis van zaken en komen dergelijke zaken vaker tegen en kunnen je een gedegen en eerlijk advies geven. Tevens kun je bij hen een gratis taxatie laten uitvoeren op een van hun beursen, welke in het gehele land plaatsvinden. Klik hier voor de beursagenda van de MPO

Aanbieden op Marktplaats of E-Bay kan ook, maar dan heb je verder geen tussenpersoon en dat is indien je verder geen kennis van zaken hebt wel een minpunt.

Nogmaals hoop ik dat je ons op de hoogte blijft houden, want dit is voor ons (verzamelaars) ontzettend interessant.

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Ik ga morgen even naar zoon winkel van munten en postzegels! En ik denk dat ik zeker naar zoon beurs ga!!:) ik hou jullie zoiezo op de hoogte! Bedankt iederegeval voor het helpen en de info!:)
Groetjes ilse
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Laat je niet misleiden en de munt direct verkopen, kom even hier terug en overleg even hoe en wat je is aangeboden/verteld. Het is namelijk zeer vervelend als je achteraf ziet dat dezelfde munt door de koper voor véél meer van de hand gaat, ze willen er natuurlijk graag wat aan verdienen.

Succes!

Gr. Jeroen
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef:Afgelopen vrijdag, zoals elders is te lezen, een bezoek gebracht aan de Koninklijke Nederlandse Munt waar dit muntje geslagen is en ik denk dat het wel mogelijk is dat dit kan gebeuren, hoewel de controle zeer scherp is.
Volgens mij kan het alleen als er ergens een muntplaatje is blijven liggen in de muntpers van een erdere partij of er simpelweg een verkeerd muntplaatje in een partij zit. Als het om een 10 cent plaatje gaat is het gewicht nauwelijks afwijkend van de 5 cent en bij het rolleren denk ik dat zo'n geringe afwijking er niet uitkomt en volgens mij wordt er alleen per rol gewogen om te controleren of het juiste aantal er in zit en niet individueel per munt.

Luit
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Ik ga denk ik 2 september naar die beurs van mpo!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Naar ik meen mocht de rol bij een 5 cents rol een verschil hebben van 2 gram, wat er op neer zou komen dat in het geval er 1 te veel of te weinig in zou zitten, dit door het wegen direct opgemerkt zou worden en de rol voor het verpakken van de band wordt gewipt. In dit geval, zoals Luit het stelt, zou deze 2 gram-controle deze misslag niet opmerken.

Enne Ilse, schuilt er ondertussen niet een beginnend verzamelaar in je? ;)

Gr. Jeroen
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Haha! Nee niks voor mij denk!:p
Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior »

Senior schreef:@ ilsje_xx:

Het zou goed zijn als je behalve het gewicht ook scherpe en grote foto's zou plaatsen van zowel de voor- als keerzijde van de munt. Hoe hoger de resolutie hoe beter. Wel graag even de loze randjes van de foto afknippen, dat scheelt weer in de ruimte. Leg de munt ook meteen even bovenop een andere 5 cent en kijk of er een verschil in diameter is. Zo ja, dan graag met een schuifmaat even de exacte diameter van deze munt en (ter callibratie) een normale 5 cent meten en hier doorgeven.

Groeten,

Senior
@ ilsje_xx:

De diameter weten we intussen (identiek aan normale 5 eurocent) maar ik hoop nog steeds op het gewicht en duidelijke foto's van voor- en keerzijde. De foto's die je tot nu toe plaatst laten veel omgeving zien maar weinig munt. Hoewel een zekere determinatie van afwijkingen niet altijd mogelijk is via foto's, denk ik toch dat ik een redelijk oordeel zal kunnen geven. Ik heb de ervaring dat enkele bekende Nederlandse munthandelaren een valse euromunt niet als zodanig herkenden terwijl ze 'm in hun hand hadden (ik spreek nu over 2003/2004 (HCF Scheveningen), misschien is er intussen wat verbeterd) en ik zou dus zeker niet blindvaren op hun beoordeling.

Groeten,

Senior
ilsje_xx

Bericht door ilsje_xx »

Afbeelding Afbeelding
Iemand wil hem voor 400 kopen! Vinden jullie dat ik het moet doen. Of moet ik hem laten taxeren?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Gelijk weg doen voor dat bedrag en voor dat geld de zon opzoeken.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”