Ter gelegenheid van het 60-jarig regeerjubileum van Elizabeth II heeft zowel Jersey als Schotland een speciaal "herdenkings"biljet uitgeven.
Schotland 10 pond, in circulatie 23 mei:
De voorkant is redelijk standaard, de achterkant toont een oude en recente foto van Elizabeth
Jersey 100 pond, in circulatie 1 juni
Dit betreft een geheel nieuw ontwerp, het eerste 100 pond biljet in het bestaan van Jersey. Tot op heden was het biljet van 50 pond de hoogste waarde.
(kon nog geen plaatje van de achterkant vinden).
Speciale uitgave Jersey & Schotland vanwege jubileum QE II
Speciale uitgave Jersey & Schotland vanwege jubileum QE II
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
Re: Speciale uitgave Jersey & Schotland vanwege jubileum QE
Zijn deze biljetten wettige betaalmiddelen? En dan alleen in Schotland respectievelijk Jersey of in het hele Verenigd Koninkrijk?
Ik vind het eerste biljet trouwens erg geslaagd qua ontwerp (de achterkant dan).
Bernard
Ik vind het eerste biljet trouwens erg geslaagd qua ontwerp (de achterkant dan).
Bernard
Het Jersey biljet is wettelijk betaalmiddel in Jersey
Het Schotse formeel niet in Schotland, want Schotland kent officieel geen wettelijk betaal middel, ook de "normale" Schotse pondbiljetten hebben niet de status van wettelijk betaalmiddel. Je kunt er echter in Schotland gewoon overal mee betalen.
Voor beide(net zoals voor de Noord-Ierse pond) geldt volgens Wikipedia dat ze niet altijd geaccepteerd worden bij winkels e.d. buiten het eigen land, maar kunnen wel bij postkantoren en banken omgewisseld worden voor bijv. Engelse Ponden.
Ik vind het Schotse biljet ook mooi, al lijkt het om een ander plaatje 't een beetje flets, had van mij iets meer kleur in gemogen. Maar dat kan ook aan de fotograaf liggen. Ben zeker benieuwd hoe 'ie er in het echt uit ziet. Dit zal er ook wel van komen binnenkort vrees ik
Het Schotse formeel niet in Schotland, want Schotland kent officieel geen wettelijk betaal middel, ook de "normale" Schotse pondbiljetten hebben niet de status van wettelijk betaalmiddel. Je kunt er echter in Schotland gewoon overal mee betalen.
Voor beide(net zoals voor de Noord-Ierse pond) geldt volgens Wikipedia dat ze niet altijd geaccepteerd worden bij winkels e.d. buiten het eigen land, maar kunnen wel bij postkantoren en banken omgewisseld worden voor bijv. Engelse Ponden.
Ik vind het Schotse biljet ook mooi, al lijkt het om een ander plaatje 't een beetje flets, had van mij iets meer kleur in gemogen. Maar dat kan ook aan de fotograaf liggen. Ben zeker benieuwd hoe 'ie er in het echt uit ziet. Dit zal er ook wel van komen binnenkort vrees ik
hier nog de voor en achter kant van 't Jersey biljet
en de achterkant in de lengte(zoals ie bedoeld is).
en de achterkant in de lengte(zoals ie bedoeld is).