Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 7

Hier belanden alle oude edities van het Euro 4 All magazine en bijbehorende artikelen.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 7

Bericht door Daniël »

Afgelopen tijd vaak in het nieuws geweest, moet Griekenland uit de euro of niet? Maar wat is jouw mening? Laat het ons weten!

Griekenland moet uit de euro.

Graag met argument! :)

PS: Er is een soortgelijke stelling eerder geweest maar het is nu heel erg 'actueel'.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Euro 4 All Stelling: Voor editie 7

Bericht door Ilosab »

Ik heb gestemd mee eens. In de voorgaande stelling had ik oneens gestemd. Ik ben nu van mening dat er maar eens een eind moet komen aan het sponsoren van die Grieken. Het zal dan wel zijn weerslag hebben op de economie in Europa maar na zoveel noodhulp blijft het de andere landen maar geld kosten. Ze beseffen zelf niet dat Europa Griekenland wil helpen maar ze kunnen niet eens een regering samenstellen en blijven maar demonstreren tegen de Griekse bezuinigingen. Het moet van beide kanten komen maar die gedachtengang schijnen ze daar niet te kennen. De beroemde druppel die de emmer doet overlopen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik ben het er nog steeds niet mee eens.

Simpelweg omdat ik van mening ben dat wij én de Grieken er niets mee opschieten. Griekenland uit de euro betekent natuurlijk niet dat het land ook uit de EU stapt. Vandaar dat we ook een Griekenland ZONDER de euro zullen moeten helpen. Het teruggaan naar de oude valuta (of een nieuwe) is de doodsteek voor een land ,welke in dergelijke financiële omstandigheden verkeerd Denk alleen al aan de kosten voor deze omzetting van de valuta. Kortom klinkt leuk en makkelijk, maar werkt volgens mij zo niet. Daarbij zijn ze in Griekenland niets gewend en is het een temperamentvol volk, welke nu handelt uit pure angst voor de toekomst. Er zullen koppen gaan rollen en men zal flink moeten inleveren en dat gaan ze voelen... keihard!

Ik begrijp de beredenering van Alfred en deel die ook wel, gezien de felle protesten van de bewindslieden en bevolking van Griekenland, maar je kunt een land niet afstraffen door uitspraken van lieden die het probleem ZELFS hebben veroorzaakt. Deze lieden zijn maar wat bang dat ze er zelf zo veel op achteruit gaan dat ze in hetzelfde schuitje belandden als de vele Grieken die moeten leven ONDER de armoedegrens. Ik zie liever niet een televisie-actie eind december verschijnen met de titel 'Help de GRIEKEN de winter door...'

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
rinuske

Bericht door rinuske »

mee eens
het moet maar eens afgelopen zijn met sponseren, het is en blijft een bodemloze put
de Grieken moeten ook gewoon accepteren dat ze tot hun 67 moeten werken, wat ze dus echt niet willen
er zal toch op een of andere manier geld binnen moeten komen om alle kosten te kunnen betalen
maar ze blijven gewoon heel erg dwars, en niet bereid om iets te doen voor hun land

dit is mijn mening
Finny

Bericht door Finny »

Ik ben het eens met deze stelling. Ik zie Griekenland er nog niet zo snel bovenop komen. Als je bijvoorbeeld al kijkt naar hun staatsspoorwegen dan zegt dat eigenlijk al genoeg. Er is daar zoveel geld weggegooid dat ik het zonde vind er nog meer geld naartoe te brengen. Een bodemloze put is niet te vullen. Wel vind ik het erg voor de mensen die er wonen.
Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt »

Ik heb mee eens gestemd!

De bevolking van Griekenland gaat de straat op tegen de bezuinigingen die er worden door gevoerd! Deze bezuinigingen zijn juist nodig om het hele land te redden! Zolang de gehele bevolking daar mee werkt aan het redden van hun land had ik anders gestemd. Heel Europa wilt Griekenland helpen en dan gaat de bevolking zo doen? Kom op he laat ze daar eens eerst nadenken voor ze de straat op gaan. De bevolking van Griekenland help momenteel hun eigen land om zeep. De Griekse bevolking wilt alle hulp van Europa maar zelf bezuinigen gaat ter ver? Nou nee dus.

Deze onzin moet maar eens klaar zijn en dat gesponsord ook. Indien de bevolking van Griekenland voor 100% mee werkt en de bezuinigingen eens accepteerde dan zou ik echt anders gestemd hebben.

@Jeroen zover ik begreep in de kranten zouden ze heel EU uit moeten als de euro daar weg valt. Dus is dan ook geen lidstaat meer van de EU.

@Finny Erg voor de mensen die daar wonen? Ze willen zelf de nodige bezuinigingen niet hebben. Dan wil je toch je eigen land ook niet redden?
- alles voor de euro uit Nederland.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Danny de Munt schreef:Indien de bevolking van Griekenland voor 100% mee werkt en de bezuinigingen eens accepteerde dan zou ik echt anders gestemd hebben.
Zoals het er op dit moment uitziet staan ook in Nederland grote delen van de bevolking niet achter de hier noodzakelijke bezuinigingen, ik noem alleen maar even aanhangers van PVV, PvdA en SP.
Betekent dit dan ook dat Nederland uit de EU gezet moet worden? En zou het dan beter gaan met ons land? Ook dan zouden we volgens mij net zo goed moeten bezuinigen.

Ik ben dus ook nog steeds van mening dat we Griekenland binnen de EU en de euro moeten houden.
We hebben geen eurocrisis maar een schuldencrisis, die eigenlijk nog veel groter is aan de andere kant van de oceaan, maar daar weten de financiële instellingen heel handig iedere keer naar Europa te wijzen...

Luit
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Ik heb mee eens gestemd. Niet vanwege een politieke overweging, maar enkel omdat dit de enige logische stap is gezien vanuit de economische wetenschap. De Grieken kunnen hun eigen land niet redden omdat ze geen eigen monetaire politiek kunnen bedrijven. Daarentegen moeten wij de Grieken meer lenen (wat wij niet willen) dan dat ze terug kunnen betalen. En de Grieken moeten dan meer bezuinigen (wat zij niet willen) dan goed voor hun land is.

Als ze nu teruggaan naar hun eigen munt, kunnen ze geld gaan drukken. Daarmee kunnen ze dan hun schulden afbetalen en gelijk hun munt devalueren om de export te stimuleren. Ja ~30% inflatie per jaar is niet leuk voor de Grieken, maar nog altijd beter dan de grote werkeloosheid en uitzichtloze situatie nu.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

AtoxHybrid schreef:Als ze nu teruggaan naar hun eigen munt, kunnen ze geld gaan drukken. Daarmee kunnen ze dan hun schulden afbetalen en gelijk hun munt devalueren om de export te stimuleren. Ja ~30% inflatie per jaar is niet leuk voor de Grieken, maar nog altijd beter dan de grote werkeloosheid en uitzichtloze situatie nu.
Dit is natuurlijk het allerdomste wat ze zouden kunnen doen in deze situatie. Er zal dan een hyperinflatie op gaan treden. Immers het creëren van 'nieuw' geld moet in verhouding staan met de economische groei van het land en die is er dus niet. Kortom er moet wel wat tegenover staan, anders is het enkel een zichtbaar papiertje of muntje. De aanwezige tegoeden zouden waardeloos worden, dus nog meer ellende. Natuurlijk is de huidige situatie. niet alleen in Griekenland, natuurlijk ook een vorm van inflatie. Investeerders zullen eerder uitwijken naar een andere valuta, een valuta waar ze op dit moment meer vertrouwen in hebben. Als dat gebeurd trekken investeerders massaal hun geld terug uit de huidige situatie en investeren in andere valuta of waardevaste goederen. Kortom dat komt het land zeker niet ten goede.

De hyperinflatie van Duitsland kennen wij hier op het forum vast wel, de tijd dat Duitsland alle nullen niet meer op de postzegels en biljetten gedrukt kon krijgen heeft niet bijgedragen aan de oplossing van het probleem. Voor Alfred (Ilosab) zal de grootste inflatie OOIT in de wereld ook wel bekend zijn ► Hongarije (1945 - 1946).

Misschien moeten ze helemaal eens terug naar het beginpunt en overstappen op ruilhandel? greeny ► 1 souflaki = 2 Uzo

Overigens vind ik het ook wel discutabel om direct te stellen dat ALLE Grieken tegen bezuinigingen zijn. Ik zou dan eerst graag willen weten hoeveel procent van de bevolking tegen is. Wij zien hier in Nederland natuurlijk de brandhaarden en spannende gebeurtenissen van de protesten. Ik ga er echt nog steeds van uit dat er zeer zeker Grieken zijn die zich kapot schamen en rustig thuis wachten op beter weer. Zouden ze niet eens een referendum houden, of is dat geheel van de baan? Dat geeft namelijk een duidelijk beeld en speculaties over journaalbeelden niet. Neemt niet weg dat ik wel hele grote groepen mensen zie die tegen zijn, maar Griekenland heeft ruim 11 miljoen inwoners en die passen niet allemaal op mijn 42" schermpie. greeny

Ben het overigens geheel met Herman eens, als het gaat om de bonussen die in deze HUIDIGE crisis nog steeds worden uitgekeerd. Ik noem de 3.5 miljoen die oud-topman van Vestia, Erik Staal meekreeg, na zijn vertrek uit het noodlijdende bedrijf. Volgens mij is deze topman toch echt verantwoordelijk geweest voor het beleid dat gevoerd is... POST-NL nog zoiets, terwijl er op de werkvloer mensen moeten wieberen, krijgt de top van het bedrijf te maken met salarisverhogingen en bonussen... Helaas kunnen we zo wel even doorgaan, want er zijn meer bedrijven die dit vuile spelletje spelen. Dat deze mensen 's avonds in hun dikke wagen naar huis rijden, het zéér goed met hun gezin hebben en daarna schijnbaar zonder enige wroeging hun ogen sluiten en de nacht doorslapen is voor mij even schandalig als iemand op straat beroven. Nee deze mensen hebben geen geweten en denken enkel aan hun eigen hachje, hebben, hebben, hebben... En dat terwijl ze weten dat 100-den werknemers uit datzelfde bedrijf wellicht met een ontslagbrief aan tafel zitten te huilen en niet meer weten hoe hun leven er over een jaar uit ziet. Diep triest want ze maken zo veel kapot door hun egoïstische handelswijze, terwijl ze van hun huidige riante salaris al meer dan perfect rond zouden moeten komen. Wellicht een autootje minder, wat minder op vakantie, wat minder luxe?

Gr. Jeroen
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Munthunter schreef:Dit is natuurlijk het allerdomste wat ze zouden kunnen doen in deze situatie. Er zal dan een hyperinflatie op gaan treden. Immers het creëren van 'nieuw' geld moet in verhouding staan met de economische groei van het land en die is er dus niet.
Euro's worden ook ieder jaar bijgedrukt door de ECB (84.1 miljard euro in 2011, kijk de jaarverslagen maar na). Het is van belang hoeveel er wordt gedrukt. De grieken kunnen tijdelijk gaan voor ongeveer 30% inflatie, waarmee ze flink kunnen aflossen. Hyperinflatie is onwaarschijnlijk op de huidige Griekse markt, maar ze moeten natuurlijk niet doordrukken tot ze wel hyperinflatie krijgen.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

AtoxHybrid schreef:Euro's worden ook ieder jaar bijgedrukt door de ECB (84.1 miljard euro in 2011, kijk de jaarverslagen maar na).
Bijgeslagen. :silent:

Biljetten worden wel gedrukt.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Je kunt financiele problemen niet oplossen door domweg geld bij te drukken... Als het zo makkelijk was, konden we het zonder alle steun en moeilijke keuzen zo toch ook oplossen? Ik denk dat het zo niet werkt, anders had Joh, Enschede en andere biljettendrukkerijen wel overuren gedraaid en dat is dus net niet het geval.

Gr. Jeroen
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Munthunter schreef:Je kunt financiele problemen niet oplossen door domweg geld bij te drukken... Als het zo makkelijk was, konden we het zonder alle steun en moeilijke keuzen zo toch ook oplossen? Ik denk dat het zo niet werkt, anders had Joh, Enschede en andere biljettendrukkerijen wel overuren gedraaid en dat is dus net niet het geval.

Gr. Jeroen
Ik zit daar ook wel eens over na te denken. Als leek denk je al gauw, waarom slaan en/of drukken ze niet even 14 miljard euro bij voor Nederland of even 5000 miljard zodat de EU problemen grotendeels weg zijn maar dan krijg je weer dat de euro veel minder waard wordt en dat je er niets mee opschiet.

Waarom besluit je als wereld niet om vele biljetten bij te drukken of munten bij te slaan maar het is simpeler uitgedacht dan uitgewerkt.

We hebben genoeg op deze wereld om samen van te leven, maar helaas wordt dit verpest door rijke mensen die egoïstisch worden en steeds meer willen hebben terwijl dat arme mensen nog wel met elkaar kunnen delen.
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Munthunter schreef:Je kunt financiele problemen niet oplossen door domweg geld bij te drukken... Als het zo makkelijk was, konden we het zonder alle steun en moeilijke keuzen zo toch ook oplossen? Ik denk dat het zo niet werkt, anders had Joh, Enschede en andere biljettendrukkerijen wel overuren gedraaid en dat is dus net niet het geval.
Bijdrukken geeft armoede aan je bevolking. Met hoge inflatie is iedereens spaargeld, loon, pensioen op slag minder waard. Maar in sommige speciale gevallen, zoals een hoge staatsschuld en slechte export positie is het wel handiger. De Verenigde Staten hebben dit ook al meermalen gedaan (om oorlogen te financieren), en China doet het vrijwel dagelijks in schrikbarende hoeveelheden (om te zorgen dat Chinese producten goedkoop blijven). Op deze manier geld doorsluizen naar de overheid is een soort van verkapte belasting, waar een stuk minder opstand tegen komt. Vooral ook omdat je land goedkoper dingen kan produceren neemt de werkgelegenheid toe, en is de bevolking een stuk blijer, ook al hebben ze feitelijk minder te besteden.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Munthunter schreef:De hyperinflatie van Duitsland kennen wij hier op het forum vast wel, de tijd dat Duitsland alle nullen niet meer op de postzegels en biljetten gedrukt kon krijgen heeft niet bijgedragen aan de oplossing van het probleem. Voor Alfred (Ilosab) zal de grootste inflatie OOIT in de wereld ook wel bekend zijn ► Hongarije (1945 - 1946). Gr. Jeroen
Yep, Hongarije had in die tijd het biljet met de meeste nullen, is nog steeds het grootste biljet wat ooit is uitgegeven. Bij Filanumis was een gratis krant beschikbaar waar een mooi artikel in stond over de toenmalige inflatie in Hongarije, heb ik dus wel meegenomen. En als Griekenland nog de Drachme had gehad dan was daar wel hetzelfde gebeurd denk ik.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef:Je kunt financiele problemen niet oplossen door domweg geld bij te drukken... Als het zo makkelijk was, konden we het zonder alle steun en moeilijke keuzen zo toch ook oplossen?
Op deze regel is één belangrijke uitzondering, als je U.S.A. heet en dollars gebruikt kan dit wel.
dat komt omdat de dollar nog steeds als wereldvaluta wordt gezien en dus in enorme aantallen buiten het eigen gebied gebruikt wordt.
In de praktijk betekent dat eigenlijk dat het tekort van de U.S.A eigenlijk door de rest van de wereld wordt aangezuiverd....

Luit
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Hier een paar videos die de situatie vanuit economisch perspectief uitleggen:

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Ik weet niet echt wat ik moet antwoorden bij deze stelling. Ik denk dat we onderschatten wat de financiële problemen zijn en dat menigeen ook onderschat wat voor een gevolgen het zal hebben voor de eurozone en de Griekse bevolking zelf.

Ik vind dat de Griekse bevolking zich wel mag realiseren dat het eigenlijk al vijf over twaalf is, maar dat de klok misschien nog teruggedraaid kan worden. Probleem is dat we gewoon te weinig kennis hebben van de echte cijfers, ook hier in Nederland. Die politieke partijen roepen veel, maar naar mijn mening is het 1 grote luchtbel die telkens nadat deze geknapt is weer opgeblazen wordt.

Dan heb je nog de Verenigde Anti Euro Eenheid in de vorm van die arrogante Britten en de schijnheilige en achterbakse Amerikanen. Door de berichtgevingen die zij de wereld in sturen met hun zwaar overdreven pessimisme richting de euro, daalt het vertrouwen steeds verder.

Als ik naar mijzelf kijk: ik heb weinig vertrouwen in de politiek. Dat wordt op 12 september een strategische stem of een stem voor de dieren. Zoals Luit in een ander topic eens aangaf: de Griekse bevolking probeert te overleven. Het probleem zit het in dat land bij de rijke minderheid en de politiek.

Hoe diep is die Griekse put? Aangezien ze bij de EU zullen blijven, betalen wij er nog even vrolijk aan mee. Ik ben voor de beste oplossing voor de Griekse bevolking, die toch we leven door de grote zure appel heen moeten bijten. Wij hebben ook een zure appel om in te bijten en wij zullen de komende zware bezuinigingen ook merken.

Ik neig dus wel meer naar "niet mee eens". Het beeld wat ik nu heb en de kennis van zaken, zeg ik dat Grieken in de eurozone moeten blijven. De gevolgen van het afschaffen van de euro in Griekenland zijn mij te onduidelijk om hier mee in te stemmen.

groeten Paul

Terug naar “Het Euro 4 All archief”