Griekenland moet uit de euro.
Graag met argument!

PS: Er is een soortgelijke stelling eerder geweest maar het is nu heel erg 'actueel'.
Zoals het er op dit moment uitziet staan ook in Nederland grote delen van de bevolking niet achter de hier noodzakelijke bezuinigingen, ik noem alleen maar even aanhangers van PVV, PvdA en SP.Danny de Munt schreef:Indien de bevolking van Griekenland voor 100% mee werkt en de bezuinigingen eens accepteerde dan zou ik echt anders gestemd hebben.
Dit is natuurlijk het allerdomste wat ze zouden kunnen doen in deze situatie. Er zal dan een hyperinflatie op gaan treden. Immers het creëren van 'nieuw' geld moet in verhouding staan met de economische groei van het land en die is er dus niet. Kortom er moet wel wat tegenover staan, anders is het enkel een zichtbaar papiertje of muntje. De aanwezige tegoeden zouden waardeloos worden, dus nog meer ellende. Natuurlijk is de huidige situatie. niet alleen in Griekenland, natuurlijk ook een vorm van inflatie. Investeerders zullen eerder uitwijken naar een andere valuta, een valuta waar ze op dit moment meer vertrouwen in hebben. Als dat gebeurd trekken investeerders massaal hun geld terug uit de huidige situatie en investeren in andere valuta of waardevaste goederen. Kortom dat komt het land zeker niet ten goede.AtoxHybrid schreef:Als ze nu teruggaan naar hun eigen munt, kunnen ze geld gaan drukken. Daarmee kunnen ze dan hun schulden afbetalen en gelijk hun munt devalueren om de export te stimuleren. Ja ~30% inflatie per jaar is niet leuk voor de Grieken, maar nog altijd beter dan de grote werkeloosheid en uitzichtloze situatie nu.
Euro's worden ook ieder jaar bijgedrukt door de ECB (84.1 miljard euro in 2011, kijk de jaarverslagen maar na). Het is van belang hoeveel er wordt gedrukt. De grieken kunnen tijdelijk gaan voor ongeveer 30% inflatie, waarmee ze flink kunnen aflossen. Hyperinflatie is onwaarschijnlijk op de huidige Griekse markt, maar ze moeten natuurlijk niet doordrukken tot ze wel hyperinflatie krijgen.Munthunter schreef:Dit is natuurlijk het allerdomste wat ze zouden kunnen doen in deze situatie. Er zal dan een hyperinflatie op gaan treden. Immers het creëren van 'nieuw' geld moet in verhouding staan met de economische groei van het land en die is er dus niet.
Bijgeslagen.AtoxHybrid schreef:Euro's worden ook ieder jaar bijgedrukt door de ECB (84.1 miljard euro in 2011, kijk de jaarverslagen maar na).
Ik zit daar ook wel eens over na te denken. Als leek denk je al gauw, waarom slaan en/of drukken ze niet even 14 miljard euro bij voor Nederland of even 5000 miljard zodat de EU problemen grotendeels weg zijn maar dan krijg je weer dat de euro veel minder waard wordt en dat je er niets mee opschiet.Munthunter schreef:Je kunt financiele problemen niet oplossen door domweg geld bij te drukken... Als het zo makkelijk was, konden we het zonder alle steun en moeilijke keuzen zo toch ook oplossen? Ik denk dat het zo niet werkt, anders had Joh, Enschede en andere biljettendrukkerijen wel overuren gedraaid en dat is dus net niet het geval.
Gr. Jeroen
Bijdrukken geeft armoede aan je bevolking. Met hoge inflatie is iedereens spaargeld, loon, pensioen op slag minder waard. Maar in sommige speciale gevallen, zoals een hoge staatsschuld en slechte export positie is het wel handiger. De Verenigde Staten hebben dit ook al meermalen gedaan (om oorlogen te financieren), en China doet het vrijwel dagelijks in schrikbarende hoeveelheden (om te zorgen dat Chinese producten goedkoop blijven). Op deze manier geld doorsluizen naar de overheid is een soort van verkapte belasting, waar een stuk minder opstand tegen komt. Vooral ook omdat je land goedkoper dingen kan produceren neemt de werkgelegenheid toe, en is de bevolking een stuk blijer, ook al hebben ze feitelijk minder te besteden.Munthunter schreef:Je kunt financiele problemen niet oplossen door domweg geld bij te drukken... Als het zo makkelijk was, konden we het zonder alle steun en moeilijke keuzen zo toch ook oplossen? Ik denk dat het zo niet werkt, anders had Joh, Enschede en andere biljettendrukkerijen wel overuren gedraaid en dat is dus net niet het geval.
Yep, Hongarije had in die tijd het biljet met de meeste nullen, is nog steeds het grootste biljet wat ooit is uitgegeven. Bij Filanumis was een gratis krant beschikbaar waar een mooi artikel in stond over de toenmalige inflatie in Hongarije, heb ik dus wel meegenomen. En als Griekenland nog de Drachme had gehad dan was daar wel hetzelfde gebeurd denk ik.Munthunter schreef:De hyperinflatie van Duitsland kennen wij hier op het forum vast wel, de tijd dat Duitsland alle nullen niet meer op de postzegels en biljetten gedrukt kon krijgen heeft niet bijgedragen aan de oplossing van het probleem. Voor Alfred (Ilosab) zal de grootste inflatie OOIT in de wereld ook wel bekend zijn ► Hongarije (1945 - 1946). Gr. Jeroen
Op deze regel is één belangrijke uitzondering, als je U.S.A. heet en dollars gebruikt kan dit wel.Munthunter schreef:Je kunt financiele problemen niet oplossen door domweg geld bij te drukken... Als het zo makkelijk was, konden we het zonder alle steun en moeilijke keuzen zo toch ook oplossen?