Deze middeleeuwse munt heb ik laatst gekocht maar ik weet echt niet wat voor munt het is. Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.
Het materiaal is zilver, 28 mm doorsnede en gewicht is 2.47 gram.
Schildgroschen o.J. (1428-1444), Rose/Stachelrose-Freiberg
Moderator: George_III
-
- Volledig lid
-
- Superlid
Re: Welke munt heb ik hier.??
Dat patroon op de onderste foto doet me een beetje denken aan de crowns van Engeland.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Dat van de Engelse crowns herken ik niet zo snel. Wel lees ik op de onderste foto: vanaf 00.00 tot 06.00 uur ? * dei * gratia * de rest is erg moeilijk leesbaar. Aan het einde lees ik VANS. Misschien een Franse of Belgische munt? Of een Engelse munt die tijdens de 100-jarige oorlog in Frankrijk geslagen is (St Malo, Calais).
De voorkant is helemaal moeilijk. Daar begint het met GROS (groschen?) maar dan interpreteer ik de letters maar wat. Ik moet eigenlijk een grotere foto hebben en iemand die middeleeuwse letters kan lezen
Leuke munt maar wat het nu precies is? Herkent ook niemand dat wapen?
De voorkant is helemaal moeilijk. Daar begint het met GROS (groschen?) maar dan interpreteer ik de letters maar wat. Ik moet eigenlijk een grotere foto hebben en iemand die middeleeuwse letters kan lezen
Leuke munt maar wat het nu precies is? Herkent ook niemand dat wapen?
-
- Volledig lid
Bedankt voor het mee helpen maar ben er toevallig zelf net achter gekomen wat het moet zijn..
Mittelalter Deutschland
Sachsen, Haus Wettin, Groschenzeit
Kurfürst Friedrich II. von Sachsen der Sanftmütige 1428-1464.
Schildgroschen o.J. (1428-1444), Rose/Stachelrose-Freiberg. 2,68 g. Lilienkreuz im Vierpaß, darüber Landsberger Pfahlschild / Meißner Löwe mit Landsberger Pfahlschild nach links. Krug 736.
http://www.coinarchives.com/w/lotviewer ... 28b63bc80b
Dit topic mag eventueel gesloten worden.
Mittelalter Deutschland
Sachsen, Haus Wettin, Groschenzeit
Kurfürst Friedrich II. von Sachsen der Sanftmütige 1428-1464.
Schildgroschen o.J. (1428-1444), Rose/Stachelrose-Freiberg. 2,68 g. Lilienkreuz im Vierpaß, darüber Landsberger Pfahlschild / Meißner Löwe mit Landsberger Pfahlschild nach links. Krug 736.
http://www.coinarchives.com/w/lotviewer ... 28b63bc80b
Dit topic mag eventueel gesloten worden.
Mooi dat je het gevonden hebt. Misschien wel leuk om even te laten weten hoe je dit gedaan hebt. Altijd weer handig voor andere forumleden (waaronder ikzelf). Op de foto van de munt op internet kun je duidelijk grossvs zien. Dat is al een stap in de richting.
-
- Volledig lid
Toen ik tussen de Nederlandse munten zocht kwam ik niet veel verder. Ik had vervolgens de tekst "middeleeuwse munt leeuw" via google translate vertaald en onder verschillende landen gezocht. Toen ik dat in het duits vertaalde "mittelalterliche Münze Löwe" en bij google die tekst weer plakte (google onder afbeeldingen zoeken) had ik de munt vrij snel gevonden.
Analyseren, reduceren, deduceren et voilá: Sherlock Holmes is er niets bij. Dat is soms ook zo leuk van munten verzamelen, het zoeken naar achtergronden. Het valt me op dat je zoveel informatie kunt vinden op het internet en in catalogi. Niet alleen de muntmeesters maar zelfs de stempelsnijders van een duitje uit de 17de eeuw. Alles is te vinden.
Dank voor deze tip!
Dank voor deze tip!
Re: Schildgroschen o.J. (1428-1444), Rose/Stachelrose-Freibe
Goed om te lezen dat dez emunt inmiddels is gedermineerd!
Ik heb de titel gewijzigd en het onderwerp in de juiste rubriek geplaatst.
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Ik heb de titel gewijzigd en het onderwerp in de juiste rubriek geplaatst.
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!