Nog wat Belgisch geknoei ;)

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Minotaure
Nieuw lid
Nieuw lid

Nog wat Belgisch geknoei ;)

Bericht door Minotaure »

Dag Allemaal,

Bij de opruiming van de collectie, nog wa munten gevonden die ik apart liggen had omdat er wat mis aan leek.
Vooral Belgische 2€ munten van 2000 en 2003: Zoals je kan zien op de foto's is de E van EURO licht of zelfs niet aanwezig, sommige munten zijn heel vaag/wazig. Deze komen allemaal uit circulatie.
D'er is ook nog een munt met een deuk in, vermoed dat dit maatwerk/beschadiging in circulatie is.

Italiaanse 2€: twee munten met een kleine verhoging in de rand, de munt is niet beschadigd dus dit moet tijdens het slagen gebeurd zijn; ook een onvolledige binnenkant en eentje waar de sterren linksonder ontbreken/heel vaag zijn.

Dan nog 3 belgische koperen muntjes met dezelfde type verhoging als de 2€ italie, niet zo duidelijk op de foto's..
De tweede foto is de keerzijde van de meeste munten!

AfbeeldingAfbeelding

Graag jullie opmerkingen, vragen, ...

Bedankt,
Steven
Minotaure
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Nog wat Belgisch geknoei ;)

Bericht door Minotaure »

oh, de 50c en 20c hebben gewoon een extra stukje metaal, dus ik vermoed dat dit stempelbreuk is ;)
Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior »

De BE2€ die bovenaan 2e van rechts ligt heeft mogelijk een deuk die veroorzaakt is door een dikke plak vervuiling op het stempel. Moeilijk met zekerheid vast te stellen zonder 'm in handen te hebben.
De IT2€ die op de 3e rij 2e van rechts ligt is een erg leuk stuk (vooropgesteld dat niemand er mee gerommeld heeft!). Deze kier is dan ontstaan doordat ofwel de kern ofwel de ring niet volledig was. Een grote, zeer scherpe scan of foto hiervan zou welkom zijn.

Groeten,

Senior
Minotaure
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Minotaure »

Dag Senior,

Eindelijk de tijd gehad om 'ns wat betere foto's te maken, misschien dat je hier iets meer mee bent!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die deuk in de 2 euro lijkt me onwaarschijnlijk van een vervuiling te zijn, je kan namelijk zien dat de nek van Albert toch geslagen is en de deuk er daarna ingekomen is.. Aan de andere kant daarentegen is de munt gaaf.
De 2 euro italie lijkt langs kopzijde de buitenste ring te zijn die niet volledig is, en langs muntzijde de binnenkant!

groeten,
Steven
Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior »

De Belgische munt is vermoedelijk inderdaad na het slaan beschadigd. Wel vreemd dat het reliëf van de voorstelling van het getroffen deel van de munt niet volledig is afgevlakt, maar misschien lijkt dit slechts zo door de hoek waaronder de foto is gemaakt.

Bij de Italiaanse munt ontbreekt inderdaad een deel van de ring of de pil. Welk van deze gedeeltes incompleet is, is zo niet te zeggen. Je zou daarvoor de pil uit de ring moeten halen, en de gewichten van pil en ring moeten vergelijken met die van een normale munt. Je kan de pil daarna weer terugzetten in de ring, maar omdat dit hele gedoe valt onder manipulatie zou ik 'm gewoon zo laten. Een leuk stuk in elk geval, en zeker iets dat ik graag in mijn collectie zou hebben.

Groeten,

Senior
Minotaure
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Minotaure »

Hallo Senior,

Is de enige hoek waar je min of meer het relief in het beschadigde deel nog ziet, wel bij kunstlicht gefotografeerd.. Zal dit nog eens proberen bij daglicht en zien wat het geeft.

De italiaanse: Ik heb m'n hier voor me liggen, wat het makkelijker maakt natuurlijk: Mij lijkt het dat aan de kopzijde een deel van de ring ontbreekt, naast de ster links loopt de ring schuin af naar beneden, aan de muntzijde is het net omgekeerd, daar loopt de binnenste pil licht schuin af.

Ik heb ondertussen de andere 2€ italie bekeken, maar geen enkele gelijke meer gevonden!

groeten :)
Steven
Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior »

Minotaure schreef:Hallo Senior,
De italiaanse: Ik heb m'n hier voor me liggen, wat het makkelijker maakt natuurlijk: Mij lijkt het dat aan de kopzijde een deel van de ring ontbreekt, naast de ster links loopt de ring schuin af naar beneden, aan de muntzijde is het net omgekeerd, daar loopt de binnenste pil licht schuin af.
Dat schreef je ook in een vorig bericht. De kans dat zowel de pil als de ring een afwijking hebben is echter bijzonder klein, en je kunt ervan uit gaan dat de verschillen tussen voor- en achterzijde tijdens het slaan (en mogelijk tijdens het inzetten van de pil) zijn ontstaan. Alleszins een muntje dat ik graag eens van dichtbij zou zien, maar dat zal er voorlopig niet in zitten.

De Belgische munt zal gezien je opmerking inderdaad na het aanmunten een beschadiging hebben gekregen.

Groeten,

Senior

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”