De stelling van deze keer:
Ik denk dat het muntgeld in roulatie binnen 10 jaar gehalveerd is.
Dit vanwege de trend om steeds vaker en overal te pinnen (of te moeten pinnen).
Mee eens of niet mee eens. Bedankt voor het invullen en graag zie ik ook een argument van waarom jij het ermee eens bent of niet, dit is niet verplicht uiteraard!
Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 5
-
- Superlid
Re: Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 5
Ik vrees van wel. Je moet toegeven dat pinnen toch vaak handiger is dan te moeten zoeken naar het juiste kleingeld. Ook voor grotere bedragen wordt er nu bijna altijd maar aan de hand van pinnen betaald. Dus op deze manier denk ik dat deze het contantgeld wel weggedrukt zal worden.
Anderzijds vind ik het wel jammer dat dit zou gebeuren. Ik vind het altijd nog wel eens leuk om contant te betalen en ik pin eigenlijk enkel maar als het echt nodig is. Maar aan de andere kant bespaart het terug wel veel tijd aan de kassa wanneer er voor je iemand staat te klooien om het juiste centje te vinden..
mvg Kevin
Anderzijds vind ik het wel jammer dat dit zou gebeuren. Ik vind het altijd nog wel eens leuk om contant te betalen en ik pin eigenlijk enkel maar als het echt nodig is. Maar aan de andere kant bespaart het terug wel veel tijd aan de kassa wanneer er voor je iemand staat te klooien om het juiste centje te vinden..
mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
Ik ben het niet eens met stelling.
In het restaurant waar ik werk wordt meer met cash geld betaald dan dat er wordt gepind.
En in de winkels in mijn omgeving wordt ook met regelmaat de portomonee getrokken om met muntgeld te betalen. Ik denk wel dat het betalen met cash geld langzaam afneemt maar we zijn nog lang niet op de helft en het kan per euro land ook nog eens behoorlijk verschillen. Wanneer betalen met de mobiele telefoon populair gaat worden vrees ik het ergste voor de euromunten.
In het restaurant waar ik werk wordt meer met cash geld betaald dan dat er wordt gepind.
En in de winkels in mijn omgeving wordt ook met regelmaat de portomonee getrokken om met muntgeld te betalen. Ik denk wel dat het betalen met cash geld langzaam afneemt maar we zijn nog lang niet op de helft en het kan per euro land ook nog eens behoorlijk verschillen. Wanneer betalen met de mobiele telefoon populair gaat worden vrees ik het ergste voor de euromunten.
-
- Superlid
Daar heb ik vorig jaar ook een studie naar gemaakt voor school. Het betalen via RFID en NFC zou inderdaad wel eens heel handig kunnen zijn naar later toe. Het is enorm eenvoudig, neemt nog minder tijd in dan pinnen en zou inderdaad wel eens TE populair kunnen worden.Finny schreef:Ik ben het niet eens met stelling.
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
-
- Superlid
Het betalen met de pas neemt wel een steeds meer toe, als ik bij de supermarkt in de rij sta zie ik dat er steeds meer wordt gepint, ook voor de kleine bedragen zie je vaker de pas te voorschijn komen.
Maar of het muntgeld zal halveren zet ik zo mijn vraagtekens bij, dus ja het zal wel minder worden maar halveren nee.
Groet
Dick
Maar of het muntgeld zal halveren zet ik zo mijn vraagtekens bij, dus ja het zal wel minder worden maar halveren nee.
Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Dat denk je maar, er zijn wel duidelijke verschillen in de eurozone, maar het gemiddelde is nog slechts 9% contante betalingen, Nederland zit daar nog ruim onder. In de Verenigde staten is het overigens slechts 7% contante betalingen. Volgens mij gaat het bij deze cijfers om percentages van het totale bedrag, maar ik heb ook cijfers gezien van de Nederlandse detailhandel waar het gaat om aantallen transacties en ook dan blijkt dat er minder dan 30% contant afgerekend wordt, zelfs bij transacties onder 10 euro wordt al minder dan de helft contant afgerekend, dus met jouw inschatting van nog lang niet op de helft, sla je de plank finaal mis!!Finny schreef:Ik denk wel dat het betalen met cash geld langzaam afneemt maar we zijn nog lang niet op de helft en het kan per euro land ook nog eens behoorlijk verschillen.
Ik denk niet dat contant betalen helemaal zal verdwijnen, maar het aandeel neemt nog wel verder af.
Horeca is net als bijvoorbeeld markten wel een tak waar relatief veel contant wordt betaald, maar zelfs op de markt zie ik tegenwoordig kramen waar gepind kan worden.
Luit
-
- Superlid
Ik denk dat de meeste mensen nog wel contant betalen, het is vaak makkelijker om even snel 5 euro te geven voor iets wat 2,50 euro kost, dan eerst je pas te zoeken en dan je pincode in te tikken, waarbij je ook nog moet wachten op een bon.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Wat een onzin!Lotus07 schreef:Ik denk dat de meeste mensen nog wel contant betalen, het is vaak makkelijker om even snel 5 euro te geven voor iets wat 2,50 euro kost, dan eerst je pas te zoeken en dan je pincode in te tikken, waarbij je ook nog moet wachten op een bon.
De cijfers geven toch echt overduidelijk aan dat verreweg de meeste transacties met pinpas worden uitgevoerd.
En waarom het gemakkelijker is om 5 euro te vinden dan een pinpas snap ik ook niet, waarom zou je de pinpas moeten zoeken? Mag toch aannemen dat je die niet verstopt. Van die vijf euro moet je maar afwachten of die toevallig in je portemonnee zit.
Wachten op een bon is toch geen verschil bij contant betalen of bij een pinbetaling? Bij geen van beide hoef je op een bon te wachten als je die niet wilt, en bij beide moet je wachten als je de bon wel wilt...
Luit
Ik pin vrijwel alles. Ik heb 10 euro en wat muntjes in mijn portemonnee voor noodgevallen, maar gebruiken doe ik ze vrijwel nooit. In mijn ervaring is het sneller om te pinnen dan te wachten totdat de cassiere het wisselgeld heeft uitgeteld. Ik heb een tijd geprobeerd contant te betalen om zo wat munten te vinden voor mijn muntverzameling. Briefgeld gaat nog wel, maar ik vind het toch te onhandig, zo'n portomonnee die steeds dikker wordt door al dat kleingeld. Ik verwacht, zeker met de nieuwe RDIF en NFC technologie op komst, dat contant betalen nog sterker zal afnemen in de toekomst.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) 

-
- Globale moderator
Ik heb het al eens in een ander topic gezegd: het contante geld kun je niet volledig afschaffen tenzij het ons wordt verplicht door een verbod op contant geld.
Ik denk ook dat het niet goed is voor de economie, gezien het 'zwarte' vakantiegeld wat wordt uitgekeerd, kerstbonus en andere bonussen. In januari, mei, juni en december wordt er procentueel meer met contant geld betaald dan in de andere maanden.
Ik merk zelf op mijn werk dat zo rond de 20ste/25ste wanneer mensen weer hun geld binnen hebben, zij makkelijker en sneller pinnen. Die week daarvoor wordt er meer met contant geld betaald dan in de andere weken. En dat is echt geen toeval. Ze hebben nog wat contant geld thuis, misschien voor de zekerheid, zodat ze niet bij de kassa staan en het 'leuke' bericht krijgen dat het saldo niet toereikend is.
Vergeleken met 8 tot 10 jaar geleden is het aantal contante betalingen duidelijk sterk aan het afnemen. En het maakt niet uit of het een groot bedrag is of een klein bedrag. Er wordt zoveel mogelijk met de pinpas betaald. Wat ook wordt gepromoot en gestimuleerd.
In wat voor cijfers het uit te drukken is over 10 jaar t.o.v. heden: ik weet het niet. Als je een paar keer een flinke storing krijgt met het girale betalingsverkeer (pinverkeer), dan heb je er als consument ook wel een keer genoeg van. Heb het zelf meegemaakt dat er een pinstoring was en daar sta je dan met je karretje met boodschappen bij de kassa. Mooi ***!
Ik hoop niet dat we te afhankelijk worden van de elektronische betaling. Gewoon contant geld behouden!
groeten Paul
Ik denk ook dat het niet goed is voor de economie, gezien het 'zwarte' vakantiegeld wat wordt uitgekeerd, kerstbonus en andere bonussen. In januari, mei, juni en december wordt er procentueel meer met contant geld betaald dan in de andere maanden.
Ik merk zelf op mijn werk dat zo rond de 20ste/25ste wanneer mensen weer hun geld binnen hebben, zij makkelijker en sneller pinnen. Die week daarvoor wordt er meer met contant geld betaald dan in de andere weken. En dat is echt geen toeval. Ze hebben nog wat contant geld thuis, misschien voor de zekerheid, zodat ze niet bij de kassa staan en het 'leuke' bericht krijgen dat het saldo niet toereikend is.
Vergeleken met 8 tot 10 jaar geleden is het aantal contante betalingen duidelijk sterk aan het afnemen. En het maakt niet uit of het een groot bedrag is of een klein bedrag. Er wordt zoveel mogelijk met de pinpas betaald. Wat ook wordt gepromoot en gestimuleerd.
In wat voor cijfers het uit te drukken is over 10 jaar t.o.v. heden: ik weet het niet. Als je een paar keer een flinke storing krijgt met het girale betalingsverkeer (pinverkeer), dan heb je er als consument ook wel een keer genoeg van. Heb het zelf meegemaakt dat er een pinstoring was en daar sta je dan met je karretje met boodschappen bij de kassa. Mooi ***!
Ik hoop niet dat we te afhankelijk worden van de elektronische betaling. Gewoon contant geld behouden!
groeten Paul