Ik heb vandaag een zeer oud bankhamertje binnen gekregen die ,jawel, uit zeeuwse stortgrond komt van een voormalige scheepswerf van de voc. de hamerkop mét houtresten in het steelgat was nog niet geconserveerd, de verkoper adviseerde mij om de hamer in paraffine (waxinelichtjes) te koken net zolang er geen luchtbelletjes meer vrijkwamen. zo gezegd zo gedaan en het resultaat mag er zijn de hamer plus de houtresten zijn nu mooi donker verkleurt en geheel afgesloten van de buitenlucht.
ik heb ervoor gekozen om de hamerkop niet al teveel schoon te maken,
voor conservering
groet: frans,,,
gekookte bankhamer !
Moderator: koiboyke
gekookte bankhamer !
Laatst gewijzigd door Frans op 29 mar 2012, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
-
- Donateur
Re: gekookte bankhamer !
Wow, alweer een fraai stukje geschiedenis. Hoe oud schat je dit stuk?
Ondertussen ben je ook wel aan een eigen museumpje toe met al die aparte stukken uit de VOC tijd.
Ondertussen ben je ook wel aan een eigen museumpje toe met al die aparte stukken uit de VOC tijd.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Weer een leuke aanwinst Frans
Ik zou de verleiding niet kunnen weerstaan , om er een nieuwe houten steel aan te maken.
groet, Andres
Ik zou de verleiding niet kunnen weerstaan , om er een nieuwe houten steel aan te maken.
groet, Andres
Ik krijg idd heel soms te horen van mijn vrouw dat het op een museum gaat lijken , ik heb daarom ook spullen van de huiskamer naar mijn hobbykamertje verhuist . zo te zien aan het aangevreten metaal schat ik de hamerkop zo rond 3e kwartaal 18e eeuw.hierm schreef:Wow, alweer een fraai stukje geschiedenis. Hoe oud schat je dit stuk?
ik vermoed dat de hamer destijds in het water gevallen is vanaf een steiger oid want er zaten veel stinkende gitzwarte kleiresten op het hamertje wat meestal wijst op een oude rivierbodem.
Als er geen houtresten in het steelgat gezeten zouden hebben dan had ik dat gedaan André, het is toch min of meer een klein beetje geschiedenis wat verwijderd word als ik dit gedaan zou hebben. het zijn waarschijnlijk merendeels restanten van een hardhouten spie wat aan de dichtere vezelstructuur te zien zeker in vergelijking met de grovere vezels van de vurenhouten steel.andres schreef:Weer een leuke aanwinst Frans
groet, Andres
Uit deze vondst blijkt overigens dat dit soort hamers in de loop der eeuwen qua model erg weinig tot bijna niets veranderd zijn. ik heb in mijn schuur een bankhamer liggen met bijna exact dezelfde afmetingen,vorm en gewicht.
na conservering.
Mijn nieuwste aanwinst is een keer niet van nederlandse bodem of van de V.O.C. maar een Engelse Enterbijl uit de 19e eeuw (1800-1899) van de E.I.C. of de engelse kon, marine uit deze periode.. deze bijlen werden naast het kappen van touwen en inslaan van kajuitdeuren ook gebruikt voor het doden van de tegenstander, de bloedsleuven op het penvormige deel zijn hiervan stille getuigen
een van de twee bloedsleuven
groet :frans,,,
een van de twee bloedsleuven
groet :frans,,,