Munthunter schreef:Het is een wettig betaalmiddel en ik ga er van uit dat ze deze gewoon aan zullen nemen, maar welke discussie voeren we dan nog???
De vijf euromunten worden geaccepteerd en naar hartelust verzameld, niemand klaagt, integendeel. We hebben het er dan ook niet over dat deze niet zouden worden aangenomen.
Vanuit numismatisch standpunt gezien is dit zeker een wezenlijke discussie!
Eigenlijk is er maar één antwoord op en dat is dat het GEEN wettig betaalmiddel is, zolang het niet aan de daarvoor geldende specificaties voldoet. Als je het ornaje kunt verwijderen zonder de munt zodanig te beschadigen dat hij niet meer aan de specificaties voldoet is hij vanaf dat moment weer wettig betaalmiddel.
Dit geldt dus ook voor eventuele stickers op munten!!
Voor de vijf euromunten ligt dat anders, officieel zijn die wel wettig betaalmiddel in de vorm waarin ze worden uitgegeven.
Een winkelier is dus verplicht deze aan te nemen tenzij hij vooraf duidelijk maakt via een sticker of iets dergelijks dat hij dat niet doet.
Ik vind het dan ook jammer dat je deze discussie met deze vergelijking probeert dood te slaan.
Ik vind het best een aardig idee van KNM, maar het is geen officiele munt meer en dus overboding voor een "echte" muntenverzamelaar.
Dit staat dan los van het feit of dit een verzamelwaardig item is.
Het is natuurlijk niet voor niets dat KNM op facebook een ontwijkend antwoord plaatst, als het nog een wettig betaalmiddel zou zijn zou dit wel keihard aangegeven worden, vertellen dat het officieel geen wettig betaalmiddel is maakt het product minder aantrekkelijk voor een bepaalde categorie.
Luit