Nederland 2011
Moderator: euromunter
-
- Globale moderator
Nederland 2011
Nederland heeft de volgende uitgiftes op het programma staan voor 2011!
De allereerste nationale 2 euro herdenkingsmunt van Nederland. Het thema is Erasmus!
De oplage bedraagt 4.000.000 stuks.
Coincard 2 euro CC 2011: 10.000 stuks
Proofbox 2 euro CC 2011: 2.000 stuks
Muntensets:
- Nationale BU-set 2011
- BU-set Museum Munt Schatten (2e in de serie)
- Geboorteset 2011 Nijntje
- Huwelijksset 2011 (officiële uitgifte)
- Beneluxset 2011 "3 Monarchieën"
- Proofset 2011 (oplage 5.000 sets), bevat tevens de 2 euro herdenkingsmunt van 2011
- World Money Fair Set 2011
- Dag van de Muntset
- Babyset 2011 (jongen en meisje) Géén officiële uitgifte van de KNM (munten uit muntrollenpakket)
- Huwelijkset 2011 (Géén officiële uitgifte van de KNM, munten uit muntrollenpakket)
- Kerstset 2011 Géén officiële uitgifte van de KNM (munten uit muntrollenpakket)
Muntrollenpakket 2011 met daarin de muntrollen van de 1 cent t/m 2 euro.
Muntrollenpakket 2011 met daarin de muntrollen van de 1 cent t/m 2 euro én de 2 euro herdenkingsmunt Erasmus.
- 5 en 10 euromunt met als thema "Schilderkunst in Nederland", uitgifte in mei 2011.
- 5 en 10 euromunt met als thema "50 jaar Wereld Natuur Fonds", uitgifte in oktober 2011.
groeten Paul
De allereerste nationale 2 euro herdenkingsmunt van Nederland. Het thema is Erasmus!
De oplage bedraagt 4.000.000 stuks.
Coincard 2 euro CC 2011: 10.000 stuks
Proofbox 2 euro CC 2011: 2.000 stuks
Muntensets:
- Nationale BU-set 2011
- BU-set Museum Munt Schatten (2e in de serie)
- Geboorteset 2011 Nijntje
- Huwelijksset 2011 (officiële uitgifte)
- Beneluxset 2011 "3 Monarchieën"
- Proofset 2011 (oplage 5.000 sets), bevat tevens de 2 euro herdenkingsmunt van 2011
- World Money Fair Set 2011
- Dag van de Muntset
- Babyset 2011 (jongen en meisje) Géén officiële uitgifte van de KNM (munten uit muntrollenpakket)
- Huwelijkset 2011 (Géén officiële uitgifte van de KNM, munten uit muntrollenpakket)
- Kerstset 2011 Géén officiële uitgifte van de KNM (munten uit muntrollenpakket)
Muntrollenpakket 2011 met daarin de muntrollen van de 1 cent t/m 2 euro.
Muntrollenpakket 2011 met daarin de muntrollen van de 1 cent t/m 2 euro én de 2 euro herdenkingsmunt Erasmus.
- 5 en 10 euromunt met als thema "Schilderkunst in Nederland", uitgifte in mei 2011.
- 5 en 10 euromunt met als thema "50 jaar Wereld Natuur Fonds", uitgifte in oktober 2011.
groeten Paul
-
- Globale moderator
Re: Nederland 2011
Het thema van de Beneluxset is "3 Monarchieën". Deze set zal in april worden uitgegeven in een oplage van 10.000 sets.
Deze bevat:
- België 1 cent t/m 2 euro;
- Nederland 1 cent t/m 2 euro;
- Luxemburg 1 cent t/m 2 euro (2 euromunt is de 2 euro herdenkingsmunt Oudgroothertog Jean).
Groeten Paul
Deze bevat:
- België 1 cent t/m 2 euro;
- Nederland 1 cent t/m 2 euro;
- Luxemburg 1 cent t/m 2 euro (2 euromunt is de 2 euro herdenkingsmunt Oudgroothertog Jean).
Groeten Paul
Wanneer komt er weer eens een 2 euro cc is daar iets over bekend? Ik vind die 5jes en 10tjes maar niets en heb ze ook nog nooit in circulatie gezien, geld moet circuleren toch.
Waarom niet gewoon een normale 2 euro en een deel van die oplage ervan gebruiken om een 2 euro cc uitgeven, ik snap dat hele uitgifte beleid van NL niet.
Gr. Willem
Waarom niet gewoon een normale 2 euro en een deel van die oplage ervan gebruiken om een 2 euro cc uitgeven, ik snap dat hele uitgifte beleid van NL niet.
Gr. Willem
-
- Globale moderator
Willem, die mening deel ik geheel met je.
Waarschijnlijk wordt het 2012 dat er weer een gemeenschappelijke uitgifte volgt (http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=13&t=1115). Nederland heeft alleen een muntwet (http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=10&t=545), waarin staat dat er afgeweken mag worden in het geval van een gemeenschappelijke uitgifte zoals dus het geval was in 2007 (50 jaar Verdrag van Rome) en 2009 (10 jaar EMU). De wet schrijft voor dat het portret van de koning(in) op de munt moet staan en in het hedendaagse geval: Beatrix Koningin der Nederlanden.
Een nationale uitgifte zit er dus niet in, tenzij ze de wet aanpassen of deze wat ruimer gaan interpreteren. We zullen het in 2011 dus weer met de verzamelaarsmunten van 5 en 10 euro moeten doen!
Groeten Paul
Waarschijnlijk wordt het 2012 dat er weer een gemeenschappelijke uitgifte volgt (http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=13&t=1115). Nederland heeft alleen een muntwet (http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=10&t=545), waarin staat dat er afgeweken mag worden in het geval van een gemeenschappelijke uitgifte zoals dus het geval was in 2007 (50 jaar Verdrag van Rome) en 2009 (10 jaar EMU). De wet schrijft voor dat het portret van de koning(in) op de munt moet staan en in het hedendaagse geval: Beatrix Koningin der Nederlanden.
Een nationale uitgifte zit er dus niet in, tenzij ze de wet aanpassen of deze wat ruimer gaan interpreteren. We zullen het in 2011 dus weer met de verzamelaarsmunten van 5 en 10 euro moeten doen!
Groeten Paul
Paul,
Wat op een 5je en 10tje kan kan toch ook op een 2tje. Ik kan er met de pet niet bij dat NL munten slaat die niet circuleren, wat kost die flauwekul wel niet.
Die muntwet moet toch eens gauw aangepast gaan worden *Geert bellen gaat*
Gr. Willem
Wat op een 5je en 10tje kan kan toch ook op een 2tje. Ik kan er met de pet niet bij dat NL munten slaat die niet circuleren, wat kost die flauwekul wel niet.
Die muntwet moet toch eens gauw aangepast gaan worden *Geert bellen gaat*
Gr. Willem
-
- Globale moderator
Willem, op de waardezijde staat het thema afgebeeld en aan de andere zijde staat koningin Beatrix afgebeeld. Hoe wil jij dit op 1 zijde krijgen? Want de gemeenschappelijke zijde mag niet gewijzigd worden bij de 1 cent t/m 2 euromunten.
Maar dat het tijd wordt om de Muntwet aan te passen, daar ben ik het geheel mee eens.
Groeten Paul
Maar dat het tijd wordt om de Muntwet aan te passen, daar ben ik het geheel mee eens.
Groeten Paul
Paul,
Is ook zo, Bea moet er ook nog op, niet aan gedacht ik ben dan ook een republikein We wachten wel af tot 2012, ik kijk er naar uit.
Gr. Willem
Is ook zo, Bea moet er ook nog op, niet aan gedacht ik ben dan ook een republikein We wachten wel af tot 2012, ik kijk er naar uit.
Gr. Willem
-
- Globale moderator
Natuurlijk wel even afwachten wat het thema is/wordt... Ik hoop op 20ste verjaardag van het ondertekenen van het Verdrag van Maastricht. Een minder waarschijnlijk thema is 10 jaar chartale euro. Dat lijkt teveel op de gemeenschappelijke uitgifte van 2009.
Groeten Paul
Groeten Paul
De 'bekende' site over de Euro Oplages staat het thema vermeldt voor de 2 Euro CC van Nederland
Weet niet of het bekend mag worden, daarom zet ik zelf het thema niet in dit bericht....
Weet niet of het bekend mag worden, daarom zet ik zelf het thema niet in dit bericht....
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
-
- Globale moderator
Je bedoelt http://www.euro-auflagen.de/ waarbij het thema Erasmus van Rotterdam staat vermeld. Dat is zo'n beetje overal wel te lezen.
Zo ook dit:
Groeten Paul
Zo ook dit:
Alleen degenen die de informatie hebben gekregen van de KNM mogen het programma pas vrijgeven wanneer de KNM hier toestemming voor heeft gegeven. Tot die tijd zit er een embargo op en het verzoek niets te publiceren.Europhile_54 op http://www.numisforum.eu:
Hi, I received a mail directly from KNM, I quote :
2 euro Erasmus and 50 year anniversary of the Worldwide Fund for Nature
The Ministry of Finance has decided to issue a new Dutch 2 euro commemorative coin in 2011. The coin takes the theme of Erasmus. At the moment, information about circulation, price and issue date is still unavailable but we expect to be able to send you an update soon. As soon as the design is ready for release, this can be sent by email to anyone who requests it. [...]
I' m waiting for the design.
Groeten Paul
Wat dus betekend dat de mensen die dergelijke informatie wél plaatsen en daarbij dus het nadrukkelijke verzoek tot geheimhouding naast zich neerleggen, wel kunnen vergeten dat ze in de toekomst nog dergelijke informatie zullen ontvangen. Kortom ze gooien hun eigen ruiten in. Jammer...euromunter schreef:Alleen degenen die de informatie hebben gekregen van de KNM mogen het programma pas vrijgeven wanneer de KNM hier toestemming voor heeft gegeven. Tot die tijd zit er een embargo op en het verzoek niets te publiceren.
Groeten Paul
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Ik ben er wel blij mee dat zo af en toe iemand 'lekt'. Het is toch belachelijk dat verzamelaars pas weken of maanden later zo'n thema te horen krijgen. Ik zie zelf ook geen enkele reden om zo'n geheimhoudingsplicht te rechtvaardigen.Munthunter schreef: Wat dus betekend dat de mensen die dergelijke informatie wél plaatsen en daarbij dus het nadrukkelijke verzoek tot geheimhouding naast zich neerleggen, wel kunnen vergeten dat ze in de toekomst nog dergelijke informatie zullen ontvangen. Kortom ze gooien hun eigen ruiten in. Jammer...
Trouwens ga ik er gemakshalve vanuit dat het thema Erasmus klopt, anders had vast wel iemand een hint laten vallen dat het ook wel eens iets heel anders zou kunnen zijn.
Bernard
Bedenk je dat als er meerdere uitgiften komen, zo ook de vijf en tien euromunten, de KNM derden niet voortijdig in zal lichten en er voor zullen kiezen dit nieuws zelf wereldkundig te maken. Dat het soms te lang duurt dat nieuws over de euromunten bekend wordt gemaakt, daar ben ik het mee eens, alsmede de uitgiftedata die soms zo vaak wordt uitgesteld of geheim wordt gehouden.bernard3 schreef:Ik ben er wel blij mee dat zo af en toe iemand 'lekt'. Het is toch belachelijk dat verzamelaars pas weken of maanden later zo'n thema te horen krijgen. Ik zie zelf ook geen enkele reden om zo'n geheimhoudingsplicht te rechtvaardigen.
Maar goed ik was over drie maanden nog net zo verrast geweest hoor, misschien nog wel meer
Gr. Jeroen
Die is er ook niet, volgens mij is het enige doel dan ook om extra aandacht te genereren.bernard3 schreef:Ik zie zelf ook geen enkele reden om zo'n geheimhoudingsplicht te rechtvaardigen.
Ik heb overigens vorige week een email naar KNM gestuurd met de opmerking dat ik in diverse buitenlandse fora zie dat er geruchten zijn over een Nederlandse 2 euromunt met als thema Erasmus, en gevraagd of ze dit gerucht kunnen bevestigen of ontkennen.
Tot nu toe heb ik tegen de gewoonte van KNM in nog geen antwoord ontvangen, terwijl ik wel een leesbevestiging heb.
Ik denk dat als het niet waar zou zijn ik al lang een email van KNM had gehad dat hun niets van zo'n uitgifte bekend was.
In het verleden heb ik namelijk ook wel eens gevraagd of er plannen voor een Nederlandse 2 euro herdenkingsmunt waren en daar altijd snel een antwoord op gekregen.
Ik ben wel benieuwd of ik nog een antwoord krijg
Luit
Maar ja, wat heeft de gewone verzamelaar eraan als een kleine groep mensen eerder wordt ingelicht? Ik vind het erg handig als ze bijvoorbeeld Paul een paar dagen eerder inlichten, zodat hij het nieuws meteen na het embargo vers op het forum kan verspreiden, maar zoals het nu gebeurt, vind ik weinig zinvol en komt de openheid niet ten goede. Laat dan maar iedereen even lang moeten wachten op de informatie.Munthunter schreef:Bedenk je dat als er meerdere uitgiften komen, zo ook de vijf en tien euromunten, de KNM derden niet voortijdig in zal lichten en er voor zullen kiezen dit nieuws zelf wereldkundig te maken. Dat het soms te lang duurt dat nieuws over de euromunten bekend wordt gemaakt, daar ben ik het mee eens, alsmede de uitgiftedata die soms zo vaak wordt uitgesteld of geheim wordt gehouden.
Deze discussie doet me wel wat denken aan de documenten op prinsjesdag. Die worden ook altijd naar de pers gelekt.
Bernard
Luit, onze berichten kruisten elkaar. Maar dat de KNM extra aandacht wil genereren lijkt mij inderdaad de enige logische verklaring voor deze praktijken.
"Geen antwoord is ook een antwoord." Misschien krijg je na het embargo nog een officiële reactie... Tot die tijd is er des te meer reden om er gewoon vanuit te gaan dat de munt met het thema Erasmus er komt.
Bernard
"Geen antwoord is ook een antwoord." Misschien krijg je na het embargo nog een officiële reactie... Tot die tijd is er des te meer reden om er gewoon vanuit te gaan dat de munt met het thema Erasmus er komt.
Bernard
Steekt mij een beetje dat de informatie over de EERSTE officiële NEDERLANDSE 2 euro herdenkingsmunt, op buitenlandse fora bekend wordt gemaakt. Hopelijk bereiken we met dit forum toch een keer de mijlpaal, dat wij dit nieuws als eerste mogen verkondigen...
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
-
- Senior lid
Worden de themas van de herdenkingsmunten niet van het Ministerie van Financiën bepaalt, die dan van de 2e kamer goedgekeurt moeten worden? Zou de informatie over nieuwe munten dan niet al veel eerder in stukken van de overheid te vinden zijn?
123
@genius
De tweede kamer hoeft hier geen toestemming voor te geven
@munthunter
Als KNM op deze wijze publiceert zal dit forum nooit het eerste zijn, in het buitenland interesseert het ze wat minder of er een embargo op zit.
Overigens zie je dat het handelaren sowieso niet al te veel uitmaakt of er een embargo op zit, KNM is immers voor afzet afhankelijk van diezelfde handelaren en zal dus wel uitkijken met de sancties. Voor een forummoderator ligt dat wat anders, die kan je van de lijst halen zonder dat het je iets kost...
Dit forum zou dus makkelijker eerste kunnen zijn als bijvoorbeeld de publicatie op de KNM pagina plaatsvind, en dan als eerste op de Nederlandse versie daarvan.
Luit
@munthunter
Als KNM op deze wijze publiceert zal dit forum nooit het eerste zijn, in het buitenland interesseert het ze wat minder of er een embargo op zit.
Overigens zie je dat het handelaren sowieso niet al te veel uitmaakt of er een embargo op zit, KNM is immers voor afzet afhankelijk van diezelfde handelaren en zal dus wel uitkijken met de sancties. Voor een forummoderator ligt dat wat anders, die kan je van de lijst halen zonder dat het je iets kost...
Dit forum zou dus makkelijker eerste kunnen zijn als bijvoorbeeld de publicatie op de KNM pagina plaatsvind, en dan als eerste op de Nederlandse versie daarvan.
Luit
-
- Senior lid
Ok, bedankt wist ik niet, dat het Min Fin kan doen en laten wat ze willen....llinde schreef:@genius
Nadat de "geruchten" over die 2 Euromunt op allerlei fora opdoken heb net voor de kerst nog een aanvraag aan de KNM gestuurt, of het waar was. Dit heb ik als antwoort gekregen....
Dus ze geven over die kwestie wel reacties, in iedergeval vorig jaar.Het uitgifte programma 2011 is nog niet bekend, ook hiervoor raad ik u aan onze website in de gaten te houden. Zodra er meer bekend is betreffende de uitgifte van nieuwe producten, zal dit op de website worden geplaatst.
Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Koninklijke Nederlandse Munt
123
Dat heb ik nu ook weer niet gezegdgenius schreef: dat het Min Fin kan doen en laten wat ze willen....
Volgens mij is het in principe een kabinetsbesluit en moet dit door de koningin getekend worden, maar het is geen nieuwe wet of aanpassing van de wet, en hoeft dus als zodanig niet door de eerste en tweede kamer.
Het kan gezien worden als een invulling van de wet en kan dus als koninklijk besluit worden afgehandeld.
Luit
Uit de nieuwsbrief van Zonnemunten maak ik op dat op 22 Januari het programma van de Nederlandse munt bekend gemaakt gaat worden.
dus over 15 dagen weten we of de geruchten kloppen met wellicht al een afbeelding
dus over 15 dagen weten we of de geruchten kloppen met wellicht al een afbeelding
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
-
- Globale moderator
Er is inmiddels meer bekend over het programma van 2011. Er zit een embargo op tot 22 januari.
Groeten Paul
Groeten Paul
Embargo of niet. Als er maar een 2 euromunt met de beeltenis van Erasmus wordt uitgegeven dit jaar dan is voor mij alles oké.
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ik hoorde ook dat de 2 euromunt in een coincard uit gaat komen.
Wat de gek er voor geeft.