10.000 frank, type Montald

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Belgische bankbiljetten van vóór de Euro

Moderator: Aernout

leeingelbrecht

10.000 frank, type Montald

Bericht door leeingelbrecht »

Even het vermelden waard: het biljet van 10.000 frank type Montald. Magnifiek staaltje kunst die jammer genoeg nogal onbetaalbaar is geworden. De Ontwerper Constant Montald was een symbolistische kunstenaar die naast vele schilderijen ook de biljettenreeks "Montald" heeft ontworpen. De reeks "Montald" begon al eind 19e eeuw toen hij een serie biljetten gaande van 20 tot 100 frank tekende in art-nouveau motieven. Dit biljet echter werd uitgegeven in 1929 door aanhoudende inflatie.

Afbeelding

Op de voorzijde van het biljet staan twee vierspannen die bestuurd worden door Ceres en Neptunus. Deze twee goden belichamen respectievelijk de Aarde en de Zee. Links en rechts van de Belgische Leeuw staan vrouwelijke figuren afgebeeld die verwijzen naar de Wetenschappen (links) en de Handel en Industrie (rechts).

Afbeelding

Op de keerzijde zaaien en oogsten andere allegoriën. Hiermee wil de kunstenaar de vruchtbaarheid van de aarde en het belang van arbeid benadrukken.

Helaas zijn de biljetten tegenwoordig zeldzaam doordat ze bijna allemaal circuleren binnen de biljettenhandel en de interesse door verzamelaars groot is voor dit type (anders dan bv de briefjes van 100 frank type "Vloors" die veelal spontaan uit een oude kast tevoorschijn komen :) Ze zijn dan ook enorm duur (een goed exemplaar meestal rond de 750 euro) maar met wat geluk hoop ik er ooit toch een te vinden die wat betaalbaar is :?

[/img]
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ik kan niets anders zeggen dan dat dit een schoon biljet is.
leeingelbrecht

ik heb enkele weken geleden ferm chance gehad; ik heb het biljet kunnen kopen van iemand die "blij was dat ik er de waarde van 10000 frank voor gaf want in de nationale bank deden ze dat niet meer..." :D is wel een gestempeld exemplaar, maar dat kan me niet schelen!
stijn

Bericht door stijn »

deze zijn de mooiste

en de laatste jaren in prijs gestegen
leeingelbrecht

Er staat op "Centre de Rassemblement" gevolgd door "Vautour; agent monétaire". Ik denk dat hij ergens uit een bank moet komen waar hij werd ingeleverd toen de biljetten uit circulatie werden genomen, het is de enige verklaring die ik heb. Je kan hem zien op mijn picasaweb:

http://picasaweb.google.com/leeingelbrecht/MyNotes#
stijn

Bericht door stijn »

op ebay is er op 6 juni één weggegaan voor 50 euro

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... 0492955852
leeingelbrecht

Het ziet er mij wel eentje uit dat mogelijk als toiletpapier heeft gediend :D maar het blijft heel goedkoop, zelfs in die staat!
stijn

Bericht door stijn »

ik heb het zelf niet gekocht maar via iemand zijn/haar feedback heb ik dit gevonden

en in 2003 toen ik voor het eerst op ebay ging zag ik dat iemand zo een biljet voor 115 euro aanbood

later was het op 80 euro opnieuw aangeboden
leeingelbrecht

Toch mee opletten zou ik zeggen. Het gebeurt wel meer dat je een koopje kan doen maar soms is het te mooi om waar te zijn, dat heb ik al 1 keer aan de lijve ondervonden. Deze van 10000 ben ik persoonlijk gaan afhalen. In ieder geval deed ik een goede zaak! op Kapaza ging er vorig jaar een weg voor een 750 euro. En sowiso zie je ze nauwelijks opduiken.
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

De prijzen in euro volgens Morin 2010

10 000 frank = 2000 Belgas "type 1929"

22-11-1929 tot 18-12-1929
Franck-Stacquet
zfr. 300/pr. 600/fdc 950

01-03-1938 tot 25-03-1938
Janssen-Sontag
zfr. 200/pr. 400/fdc 750

01-08-1942 tot 28-08-1942
Gofin-Sontag
zfr. 225/pr. 450/fdc 850

Dit zijn wel de catalogusprijzen (!)
Nu weet ook nie belgische verzamelaars in welke prijsklasse we zitten

Aernout
Start klein om groots te eindigen
stijn

Bericht door stijn »

deze heb ik nog niet in mijn bezit

in 2003 was ik jonger en had ik niet zoveel geld om te kopen en wist ik nog niet goed wat ebay was
leeingelbrecht

Ik heb al ondervonden dat die catalogusprijzen meestal niet kloppen; de werkelijke prijzen liggen soms (belachelijk) hoog :? over het algemeen zijn alle belgische biljetten nogal aan de dure kant. Daarom dat vele Belgen in m'n collectie uit de kast of de matras komen van iemand die ik ken :)
leeingelbrecht

stijn schreef:deze heb ik nog niet in mijn bezit

in 2003 was ik jonger en had ik niet zoveel geld om te kopen en wist ik nog niet goed wat ebay was
Normaal geef ik niet zoveel voor een biljet, maar uitzonderlijk wou ik het wel wegens het buitenkansje en de meerwaarde voor m'n collectie. Maar ik engageer me nu wel om enkele maanden weinig tot niets meer te kopen, ze groeien ook niet op m'n rug! :D
leeingelbrecht

Herman schreef:Zeer mooi biljet, en ziet er goed uit een mooie aanwinst. :)

Iedereen mag natuurlijk biljetten verzamelen in de staat die hij acceptabel vind.
Op vakantie werden mij biljetten getoond uit de diverse europeesche landen die er niet uit zagen.
De flarden hingen er soms aan, en ze zaten gewoon als een rolletje opgerold en ergens uit een kastje gehaald. Daar zelfs waar het volle zonlicht op stond te schijnen. :?
Er werden bedragen gevraagd waar je u tegen zei, niet normaal meer.
Op mijn afwijzende blik en gebaren, vertelde men mij dat ze aan de Russen makkelijk verkocht konden worden tegen elke prijs.
Ik heb de deur maar geopend en ben naar buiten gestapt. Ik zou er nog geen rupee voor hebben neergeteld. :roll:
Misschien heb ik er niet zoveel verstand van maar zo'n verzamelaar ben ik dus niet.
Mijn biljetten moeten redelijk ongeschonden zijn tot unc toe, anders is dat dan niet meer mijn verzamelgebied hoe zeldzaam ze ook mogen wezen. :)

Herman
Vodjes hoef ik inderdaad ook niet, het gaat mij om het artistieke en dat zie je niet meer bij vieze biljetten, dus... Laat de Russen ze maar hebben :) Ik moet zeggen dat deze wel vrij gaaf is (het graveerwerk is helder en het papier knisperend)
Huyghe
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: 10.000 frank, type Montald

Bericht door Huyghe »

ik heb deze in een zeer mooie staat
weet iemand waar ik hem best verkoop
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Biljetten België vóór de Euro”