Al een tijdje zit ik te wikken en wegen wat te doen met mijn map provinciale munten. Ik verzamel eigenlijk alleen koninkrijksmunten en hanteer de regel: hoort hij in het hartberger album dan moet ik hem ook.
Ik ben bij Beatrix begonnen en ben inmiddels bij Willem 3. Alleen nu zijn er bij Willem 3 een heel aantal munten van hoog in de honderden tot duizenden euros maar bij de handel nog wel redelijk goed te krijgen (de munten van zeg 5k+ maak ik me geen illusies over die zijn sowieso onbereikbaar voor mij dus die sla ik over).
Nu is mijn dilemma: hou ik mijn provinciale munten of verkoop ik deze om budget te creëren voor enkele hele dure van Willem 3.
Ik heb de map ooit al bij een handelaar uit Drenthe aangeboden (hier in noord Nederland is niet heel veel keuze) deze bood toen iets minder dan 9000. Had zelf de prijzen op internet een beetje vergeleken en opgeteld en kwam toen op rond 15, wat volgens hem verkoop wel klopte.
Was toen opzich wel dichtbij verkoop alleen dit ging toen toch niet door ivm een verkoop/ruil die we bij de taxatie afspraak hadden gedaan. De munten die ik had geruild voor een 1 gulden 1910 waren achteraf toen wel heeeel erg in zijn voorbeeld. Ik geloofde zijn taxatie toen maar dit bleek niet helemaal juist. Toen hij belde over of ik er uit was of ik alles wilde verkopen legde ik dit hem nog voor en zei hij dat ze achteraf inderdaad meer waard waren dan hij toen zei "een gelukje voor mij" was zijn antwoord. Daardoor was de gunfactor bij mij helemaal weg dus geen deal.
Maar nu heb ik dus nog steeds geen knoop doorgehakt.
Wat zouden jullie doen? De provinciale munten houden en gewoon sparen voor de duurdere munten of ze juist verkopen en dus omzetten naar munten die ik nog "moet".
En aanvullende vraag: verwachten jullie dat de zeldzamere munten in de komende 20 jaar meer of minder waard worden? Het verzamelen van guldens lijkt mij eerder minder populair te worden dan meer. Wat de prijs van de duurdere munten kan drukken? Otw kan ik beter wachten tot de duurdere munten goedkoper worden en deze eerst overslaan.
Sorry het is een beetje een lang verhaal geworden
Lees graag jullie antwoorden.
Groeten MuntMeneer