betrouwbaar adres gezocht

Plaats hier berichten over stads- en noodgeld wat buiten Nederland en België is uitgegeven. Denk onder andere aan broodgeld en boterbonnen.

Moderator: Arjena3

mar

betrouwbaar adres gezocht

Bericht door mar »

Via de erfenis van mijn moeder heb ik Duits noodgeld gekregen uit 1922.
Het is van aardig hoge waarde ( toen). Heb het nu maar elders in een kluis liggen.
Zelf heb ik geen verstand van noodgeld of de waarde ervan en kan alleen maar inschatten door een beetje te googlen.
Graag zoek ik via jullie een betrouwbaar adres waar ik dit kan laten taxeren.
Ik heb het via noodgeld.nl geprobeerd maar een email versturen via de site lukt niet.

gr, Mar
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: betrouwbaar adres gezocht

Bericht door Jan W »

Hoi Mar, welkom op dit forum. Duits noodgeld uit rond 1922/1923 is vaak niet veel waard maar je hebt natuurlijk de uitzonderingen! Wat je kunt doen is even een lijstje maken met waarde op biljet en de datum (eventueel ook of het een Reichsbanknote is of van een stad afkomstig). Dan kunnen mensen hier een schatting doen. Foto's zijn nog mooier maar om nu tientallen biljetjes van 1 miljoen mark te plaatsen die een euro waard zijn is wat te gek natuurlijk. Beter eerst te schiften en dan pas van de vraagteken foto's plaatsen.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Hallo Mar,

Mochten er ook notgeld-munten bij zitten dan kan ik je daar mee helpen.

groeten Koen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
mar

Bericht door mar »

Ik heb hier oa een biljet van tienduizend mark. Een reichbanknote uit 1922 maar er staat ook Berlijn op.
verder 20000 mark , reichbanknote, september 1923
oa 50 pf uit Stolzenau 1921
mar

Bericht door mar »

Er zitten geen munten bij, alleen maar een stapeltje biljetten en bonnen, allen rond 1922
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam »

Notgeld is over het algemeen gesproken inderdaad niet zo veel waard al zijn er inderdaad zeldzame varianten. Reken op een opbrengst van zo'n 25 cent a 1 euro per biljet, dan zal het niet al te veel tegenvallen. De kluis is wat ambiteus denk ik zo.

Kijk eens op de site van de MPO. Als je in de omgeving Utrecht woont kan je wel eens bij hen op kantoor langsgaan, anders een beurs elders in het land waar ze ook (ik meen gratis) taxateren.

Wat duidelijke foto's kunnen al een leuke voorselectie als resultaat hebben als je ze hier online wilt zetten.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

zo zonder extra informatie kan je uitgaan dat je per 100 stuks een gemiddelde prijs van 20 tot 50 euro kunt krijgen. Bijzondere biljeten daargelaten.

Mijn hart maakte een klein sprongetje toen ik las dat je een verzameling noodgeld uit 1922 in de kluis had liggen, totdat ik dus las dat het biljetten waren.

Hadden er munten bijgezeten van na 1921 dan had je wel dure stukken gehad. Voor de pasmunten t/m 1921 kan je globaal 2 euro per munt aanhouden, de munten van na 1921, veelal uit westfalen gaan voor veel hogere prijzen, veelal ook boven de catalogusprijzen.
vrije stad hamburg is hier wel een uitzondering op.

Maar goed, het zijn "helaas" biljetten en geen munten, anders had je ze hier eenvoudig kunnen verkopen, o.a koen en ik zijn grote liefhebbers van de munten.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

mar schreef:Ik heb hier oa een biljet van tienduizend mark. Een reichbanknote uit 1922 maar er staat ook Berlijn op.
verder 20000 mark , reichbanknote, september 1923
oa 50 pf uit Stolzenau 1921
Een overzichtje met daarop:

waarde biljet (bijvoorbeeld 100.000 Reichsmark) / datum (compleet!) / serienummer (van belang voor determinatie) / Uitgever (Reichsbank, Reichsbahn, stad of gemeente) helpt enorm.
Voorbeeld: Sommige biljetten hebben altijd zes cijferige serienummers, sommige daarvan echter ook wel eens een vijf- of zevencijferig nummer. Die zijn soms veel zeldzamer. Daarom is het serienummer (met letters) van belang. Andere biljetten (5000 Reichsmark) werden in verschillende soorten gedrukt, daarom is de complete datum van belang. Hieronder een voorbeeld.

1.000 Mark 15-9-1922 Ua 415099 CD Reichsbank
5.000 Mark 16-9-1922 A 050930 A Reichsbank
5.000 Mark 19-11-1922 C 01136995 Reichsbank
50.000 Mark 19-11-1922 E 08490893 Reichsbank
50.000 Mark 19-11-1922 9 n 583572 Reichsbank
Mitz Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Mitz »

Beste mensen,

Ik zocht via google wat informatie over oud duits geld en kwam op deze site terecht. Ook ik heb van mijn oma oud geld gekregen. Oa een tienduizend Berlijnse mark biljet.
A.7659473 jaartal 1922. Wie zou me hier wat over kunne vertellen? Oa de waarde maar ook eventueel de oorsprong.
Alvast vriendelijk bedankt.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Er zijn twee mogelijkheden:

10.000 Mark 19-01-1922 - afmeting 210x124 mm - waarde in gebruikte staat ongeveer een euro.

10.000 Mark 19-01-1922 - afmeting 180x100 mm - waarde in gebruikte staat (met 7 cijfer serienummer) ongeveer 10 euro.

Op het biljet staat een portret van een Junger Mann door Albrecht Dürer. Rechts in zijn nek lijken er twee gaatjes te zien van een beet van een vampier. Ik kan me herinneren ooit eens gelezen te hebben dat dit stiekem (en heel bewust) was gedaan om de Duitse weerzin tegen het leegroven van Duitsland na WO I door de geallieerden te laten zien. :knipoog:
Mitz Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Mitz »

Beste Jan,

Hartelijk dank voor de reactie en duidelijke uitleg. Erg interessant en leuk om te weten wat de oorsprong is van het biljet. Ik zal vanavond eens kijken welke versie ik in bezit heb. :)
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Jan W schreef: 22 mei 2018, 10:32 Er zijn twee mogelijkheden:

10.000 Mark 19-01-1922 - afmeting 210x124 mm - waarde in gebruikte staat ongeveer een euro.
10.000 Mark 19-01-1922 - afmeting 180x100 mm - waarde in gebruikte staat (met 7 cijfer serienummer) ongeveer 10 euro.

Op het biljet staat een portret van een Junger Mann door Albrecht Dürer. Rechts in zijn nek lijken er twee gaatjes te zien van een beet van een vampier. Ik kan me herinneren ooit eens gelezen te hebben dat dit stiekem (en heel bewust) was gedaan om de Duitse weerzin tegen het leegroven van Duitsland na WO I door de geallieerden te laten zien. :knipoog:
Hallo Jan W,
Zo nu en dan lees ik wel eens wat, en daarom even een oud berichtje omhooghalen.
Het lijken geen twee gaatjes maar er zit duidelijk een vampier in zijn nek!
Je moet alleen even het biljet op zijn kant zetten en daar is ie dan :onfused:

Vampier biljet Duitsland omstreeks 1922.jpg

Mvg, :) .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Wat goed, dit is voor het eerst dat ik dat zo zie. Dank voor de duidelijke illustratie ook!

Terug naar “Stadsgeld buiten Nederland en België.”