Jaartal wijziging

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Jaartal wijziging

Bericht door eiken52 »

Regelmatig zie ik in muntcatalogussen en op veilingsites dat het jaartal van uitgifte op de munt is gewijzigd. Meestal betreft het dan dat het laatste cijfer met 1 verhoogd is en dat resten van het oude cijfer nog zichtbaar zijn. Vaak moet men ontzettend goed kijken om dit waar te kunnen nemen. Vraag me af, hoe werd dit toentertijd uitgevoerd?
- gebruikte men de oude stempel met alleen het nieuwe cijfer erin gesneden en werd dit precies op de munt gelegd en vervolgens geslagen/geperst?
- gebruikte men een compleet nieuwe stempel met alleen het nieuwe cijfer en voor de rest glad?
- nog anders?

Wat me opvalt is dat het nieuwe cijfer heel goed gepositioneerd is op de oude munt en je ontzettend goed moet kijken of het een jaartal wijziging betreft. Wie kan hier meer over zeggen?
Groet Bert
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Re: Jaartal wijziging

Bericht door Bram VDV »

Wanneer de hoeveelheid munten voor een bepaald jaar geslagen was maar men had nog stempels die niet versleten waren werd het (laatste) cijfer uit het oorspronkelijke jaartal weggewerkt en het nieuwe cijfer gesneden. Het wegwerken van het oude cijfer gebeurde meestal niet zo nauwkeurig waardoor het oude jaartal ook deels zichtbaar werd op de munt.

Mvg, Bram
eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Jaartal wijziging

Bericht door eiken52 »

Bedankt voor de uitleg. Natuurlijk gaat het zoals jij nu zegt!!. Ik dacht dat de munt al geslagen was in het oude jaartal en daarna de munt gewijzigd werd.

Terug naar “Munten algemeen”