Goedenavond allemaal,
Ik heb vandaag een groter lot munten gekocht en dit was er eentje van. Volgens mij is er bij het slaan iets tussen het muntplaatje en de stempel gekomen of is deze op een oneffen muntplaatje geslagen. Zou iemand met wat meer kennis van misslagen dit kunnen bevestigen of een ander voorstel doen?
Alvast bedank voor alle hulp.
Mvg,
Bram
Misslag dubbeltje 1954
Moderator: maarten89
Misslag dubbeltje 1954
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Misslag dubbeltje 1954
Inderdaad, het betreft een vervuild stempel, leuk stuk!
Top, dankje!
-
- Senior lid
Een vervuilde stempel kan leiden tot het wegvallen van hoger gelegen delen van de munt. Een bekend voorbeeld is de 'Melis-gulden' waarvan het gezicht niet wordt weergegeven in de afslag.
Dit is mijns inziens een dubbeltje dat geslagen is op een imperfect muntplaatje. Over het gehele oppervlak zijn galputjes te zien en de 'verdieping' is al ontstaan voor het slaan van de munt. Geen misslag dus maar een slechte rondel.
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Ha Martin,Martin schreef: ↑07 feb 2022, 12:15Een vervuilde stempel kan leiden tot het wegvallen van hoger gelegen delen van de munt. Een bekend voorbeeld is de 'Melis-gulden' waarvan het gezicht niet wordt weergegeven in de afslag.
Dit is mijns inziens een dubbeltje dat geslagen is op een imperfect muntplaatje. Over het gehele oppervlak zijn galputjes te zien en de 'verdieping' is al ontstaan voor het slaan van de munt. Geen misslag dus maar een slechte rondel.
Martin
Ik denk dat jij gelijk hebt. Zie jij ook dat het muntteken zwakker is in de 'verdieping'?
Het is fijn dat op deze vraag nu is gereageerd. Ik had het namelijk afgedaan als een beschadiging na de slag. Het leek mij een guts met aan het eind een rolletje.
Mel
Oke, bedankt voor jullie reacties!
Mvg, Bram
Mvg, Bram