Misslag dubbeltje 1954

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Misslag dubbeltje 1954

Bericht door Bram VDV »

Goedenavond allemaal,

Ik heb vandaag een groter lot munten gekocht en dit was er eentje van. Volgens mij is er bij het slaan iets tussen het muntplaatje en de stempel gekomen of is deze op een oneffen muntplaatje geslagen. Zou iemand met wat meer kennis van misslagen dit kunnen bevestigen of een ander voorstel doen?
Alvast bedank voor alle hulp.

Mvg,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Re: Misslag dubbeltje 1954

Bericht door rtholen »

Inderdaad, het betreft een vervuild stempel, leuk stuk!
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Top, dankje!
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

rtholen schreef: 05 feb 2022, 20:14 Inderdaad, het betreft een vervuild stempel, leuk stuk!
Een vervuilde stempel kan leiden tot het wegvallen van hoger gelegen delen van de munt. Een bekend voorbeeld is de 'Melis-gulden' waarvan het gezicht niet wordt weergegeven in de afslag.
Dit is mijns inziens een dubbeltje dat geslagen is op een imperfect muntplaatje. Over het gehele oppervlak zijn galputjes te zien en de 'verdieping' is al ontstaan voor het slaan van de munt. Geen misslag dus maar een slechte rondel.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Martin schreef: 07 feb 2022, 12:15
rtholen schreef: 05 feb 2022, 20:14 Inderdaad, het betreft een vervuild stempel, leuk stuk!
Een vervuilde stempel kan leiden tot het wegvallen van hoger gelegen delen van de munt. Een bekend voorbeeld is de 'Melis-gulden' waarvan het gezicht niet wordt weergegeven in de afslag.
Dit is mijns inziens een dubbeltje dat geslagen is op een imperfect muntplaatje. Over het gehele oppervlak zijn galputjes te zien en de 'verdieping' is al ontstaan voor het slaan van de munt. Geen misslag dus maar een slechte rondel.

Martin
Ha Martin,

Ik denk dat jij gelijk hebt. Zie jij ook dat het muntteken zwakker is in de 'verdieping'?

Het is fijn dat op deze vraag nu is gereageerd. Ik had het namelijk afgedaan als een beschadiging na de slag. Het leek mij een guts met aan het eind een rolletje. :oops:

Mel
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Oke, bedankt voor jullie reacties!

Mvg, Bram

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”