serienummers van eurobiljetten
serienummers van eurobiljetten
Ik verzamel geen bankbiljetten, dus vandaar deze vraag; er staat me iets bij dat van eurobiljetten geen opeenvolgende nummers zijn, zoals ***12, ***13, ***14 enz. maar dat ze 9 cijfers verschillen. Dus ***009, ***018, ***027, enz.
Klopt dit?
Ik kreeg vandaag twee briefjes van 50 (helaas geen unc) met de nummers Z81638383518 en Z816383827. Ik vroeg me af of dit nou meerwaarde heeft.
Klopt dit?
Ik kreeg vandaag twee briefjes van 50 (helaas geen unc) met de nummers Z81638383518 en Z816383827. Ik vroeg me af of dit nou meerwaarde heeft.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Re: serienummers van eurobiljetten
Hoi,
Ik zie wel eens advertenties staan met de toevoeging "opeenvolgende serienummers!!!". Ik heb daar helemaal niets mee, maar blijkbaar zijn er mensen die dat belangrijk vinden. Als er mensen zijn die iets belangrijk vinden, dan hebben ze daar soms ook een beetje extra geld voor over, dus ik zou denken dat zulke biljetten samen meer waard zijn, al is het misschien niet veel.
Vriendelijke groet,
Mark
Ik zie wel eens advertenties staan met de toevoeging "opeenvolgende serienummers!!!". Ik heb daar helemaal niets mee, maar blijkbaar zijn er mensen die dat belangrijk vinden. Als er mensen zijn die iets belangrijk vinden, dan hebben ze daar soms ook een beetje extra geld voor over, dus ik zou denken dat zulke biljetten samen meer waard zijn, al is het misschien niet veel.
Vriendelijke groet,
Mark
Numismatiek op Facebook https://www.facebook.com/groups/hobbymunt.nl
Mijn webshop: http://www.hobbymunt.nl
Mijn webshop: http://www.hobbymunt.nl
Als ik voor een schappelijke prijs opeenvolgende serienummers van Nederlandse gulden biljetten kan kopen dan wil ik ze wel aanschaffen. Ik ga er niet speciaal naar op zoek maar wel leuk als hebbedingetje. Onlangs nog drie 10 gulden biljetten 1953 van Hugo de Groot kunnen kopen en de leuke bijkomstigheid was dat ze nog UNC zijn ook. In dit geval van de eurobiljetten is het niets voor me want die verzamel ik niet. Opeenvolgende serienummers van landen voor mijn wereldverzameling wil ik ook nog wel eens aanschaffen maar alleen als ze UNC zijn.
Alfred
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Globale moderator
Ik ben zelf geen verzamelaar van biljetten dus over de waarde kan ik niets zinnigs zeggen(alleen dat er vast mensen zijn die voor zo een setje meer geld zouden willen betalen), maar de eerste vraag hier kan ik wel voor je beantwoorden.
Deze informatie heb ik niet op de site van ECB zelf kunnen vinden, maar dit komt van Wikipedia:
Gr, Stephan
Deze informatie heb ik niet op de site van ECB zelf kunnen vinden, maar dit komt van Wikipedia:
Het serienummer is dus een veelvoud van 9, daarmee zijn ***18 en ***27 dus opeenvolgende serienummers.Wikipedia schreef:* Checksum – Each note has a unique serial number. The remainder from dividing the serial number by 9 gives checksum corresponding to the initial letter indicated on the note.[54] Using a variation of the divisibility rule shortcut, the remainder from division by 9 can easily be found by adding the constituent digits and, if the sum still does not make the remainder obvious, adding the digits of the sum.[54] Alternatively, substituting the letter with its ASCII value makes the resulting number exactly divisible by 9. Taking the same example, Z10708476264, the ASCII code for Z is 90, so the resulting number is 9010708476264. Dividing by 9 yields a remainder of 0. Using the divisibility rule again, the result can be checked speedily since the addition of all digits gives 54; 5 + 4 = 9—so the number is divisible by 9, or 9010708476264 modulo 9 is 0.[54]
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
-
- Globale moderator
Ik zie trouwens dat je een 3 en 5 vergeten ben in het tweede serienummer:

Gr, Stephan
janssenfrank schreef: Ik kreeg vandaag twee briefjes van 50 (helaas geen unc) met de nummers Z81638383518 en Z81638383527. Ik vroeg me af of dit nou meerwaarde heeft.

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Volgens mij is dit te kort door de bocht, dat geldt bij letter Z omdat dit ASCI 90 is en 90 ook deelbaar is door 9.Stephan O schreef:Het serienummer is dus een veelvoud van 9, daarmee zijn ***18 en ***27 dus opeenvolgende serienummers.
Bij andere letters hoeven de nummers geen veelvoud van 9 te zijn, maar zullen ze dus wel telkens 9 opgehoogd worden.
Luit
Ik ben met een cursus bezig en daar heb ik een misschien wel uitdagende vraag voor jullie .
De Vraag : U wilt weten of het volgende Serienummer P11125040607 gevonden op een biljet van 50€ klopt ??
Zo niet wat kan de reden zijn ?
Kan iemand mij hier mee helpen in dit trouwens mooie Forum waar ik zeker nog meer gebruik van ga maken .
alvst mijn Dank
Sandra71
De Vraag : U wilt weten of het volgende Serienummer P11125040607 gevonden op een biljet van 50€ klopt ??
Zo niet wat kan de reden zijn ?
Kan iemand mij hier mee helpen in dit trouwens mooie Forum waar ik zeker nog meer gebruik van ga maken .
alvst mijn Dank
Sandra71

Het betreffende serienummer klopt niet, het voldoet niet aan de negenproef.
Daarvoor worden alle afzonderlijke getallen opgeteld, samen met de ASCII waarde van de letter.
De som moet dan deelbaar zijn door 9.
In dit geval: 80 + 1 + 1 + 1 + 2 + 5 + 0 + 4 + 0 + 6 + 0 + 7 = 107, en dat is niet deelbaar door 9
Daarvoor worden alle afzonderlijke getallen opgeteld, samen met de ASCII waarde van de letter.
In dit geval: 80 + 1 + 1 + 1 + 2 + 5 + 0 + 4 + 0 + 6 + 0 + 7 = 107, en dat is niet deelbaar door 9
Dag llinde,llinde schreef: ↑07 mar 2021, 15:56 Het betreffende serienummer klopt niet, het voldoet niet aan de negenproef.
Ik snap dit niet helemaal. Ik zie dat je ASCII waarde heb gepakt en dat is dus 80 plus de rest en dat is inderdaad niet deelbaar door 9.
Maar als ik kijk op een andere website dan staat er dit >>
Neem een geldbiljet en tel de cijfers van het nummer op. Als alles goed is, kom je op een negenvoud uit. Als dat niet klopt, dan heb je pech. Het biljet is vals. Er staat niets over een letter. Als ik dan bereken 1 + 1 + 1 + 2 + 5 + 0 + 4 + 0 + 6 + 0 + 7 = 27 dat nog een delen door 9 = 3 (tevens is [27] ... 2+7 ook 9.
Is het dan wel een erkend en waardig biljet? Ik lees het graag ik vind het wel interessant!

Volgens mij kom je er niet met alleen de cijfers voor de controle van het serienummer.
Ik weet niet welke website je gebruikt hebt, maar het is volgens mij algemeen bekend dat er per land een zogenaamde checksum bestaat, en dus moet het land bij de bepaling ook een rol spelen.
Lees bijvoorbeeld ook maar eens https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurobankbiljetten
Ook de calculator op http://eurochecksum.altervista.org/ geeft aan dat het voorbeeldnummer geen geldig biljet is.
Ik weet niet welke website je gebruikt hebt, maar het is volgens mij algemeen bekend dat er per land een zogenaamde checksum bestaat, en dus moet het land bij de bepaling ook een rol spelen.
Lees bijvoorbeeld ook maar eens https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurobankbiljetten
Ook de calculator op http://eurochecksum.altervista.org/ geeft aan dat het voorbeeldnummer geen geldig biljet is.
Ik vind het trouwens maar onzin ook. Het serienummer is het makkelijkste onderdeel van allemaal om goed te doen. Het is echt niet zo dat alleen numismaten en notafielen dit weten. Vervalsers, bankiers en andere criminelen net zo goed

Ook als je het weet is het een extra hindernis bij het vervalsen, je kunt niet relatief simpel ieder biljet met 1 ophogen.PietjePuk190 schreef: ↑25 mei 2021, 16:02 Ik vind het trouwens maar onzin ook. Het serienummer is het makkelijkste onderdeel van allemaal om goed te doen. Het is echt niet zo dat alleen numismaten en notafielen dit weten. Vervalsers, bankiers en andere criminelen net zo goed![]()
![]()
Maar ik ben het met je eens, echt moeilijk is het ook weer niet.