'Sneeuw' op dukaat

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
spatbord
Donateur
Donateur

'Sneeuw' op dukaat

Bericht door spatbord »

Ik bewaar mijn munten in munthouders, en merk nu dat bij de moderne gouden dukaten er na een aantal jaar een soort 'sneeuw' op de munten verschijnt. Dit zie ik bij alle gouden dukaten, maar niet bij bijv. de gouden euromunten. Heeft iemand enig idee wat dit is/waar dit door veroorzaakt wordt?

Dukaat met sneeuw:
M001721.jpg
Dukaat uit capsule, die niet in munthouder bewaard is:
M001723.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: 'Sneeuw' op dukaat

Bericht door Ger1 »

Dat is inderdaad vreemd, je zou bijna denken dat het neppers zijn.
Ik kan je hier helaas niet mee helpen, maar het viel me nu op dat de ridder maar 5 pijlen vasthoud?
Is dat al vanaf 1986 toen ze de afbeelding veranderd hebben?
Want de ridder van 1985 heeft nog 7 pijlen.
2017 heeft ook 7 pijlen maar met de oude afbeelding.
2018, 2019 en 2020 heeft ook 7 pijlen met ook een andere oude afbeelding.

Mvg, :) .
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

1986-2016 hebben inderdaad allemaal 5 pijlen.

Terwijl ik hier naar kijk zie ik opeens nog een rare dukaat: deze heeft een draadje goud dat aan de ene kant vast zit aan de rand, en verder over de munt heen ligt. Daar is iets fout gegaan bij het slaan?
M001731.JPG
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Dat is heel apart man, die moet je apart houden. :suprised:
Je moet dan wel weer een andere 2009 kopen. :lach:

Het lijkt wel dat de eerste dukaten vanaf 1586 met 5 pijlen waren?
Ik zal dat nog even gaan bestuderen hoe dat zit.

Groeten en tot ziens, :) .
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Het “sneeuw effect” kan ik niets over melden.

Het “draadje” wat je ziet is volgens mij een stempelbreuk. Dat is wel redelijk zeldzaam op nieuwe munten. Het aantal pijlen varieerde vroeg in de provinciale tijd. Soms zit er zelfs verschil tussen het aantal pijlen aan de onderkant en aan de bovenkant.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Het is geen stempelbreuk, het draadje zit namelijk los over de munt zelf, zie onderstaande foto's...
WIN_20210430_20_56_37_Pro.jpg
WIN_20210430_20_56_27_Pro.jpg
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Spatbord, die "sneeuw" lijkt me gewoon pvc aanslag. ondanks dat die munthouders zgn. weekmakervrij zijn zit er natuurlijk wel lijm/plaksel op die zelfklevers die condens gaat in het folievenstertje zitten waardoor deze als het ware smelt. De reden dat de euromunten het (nog) niet hebben zou kunnen komen omdat je misschien een andere maat munthouder hebt gebruikt? (grotere maat). Dit laatste is gissen aangezien de manier van opbergen (des te minder omgevingsfactoren des te minder kans op aanslag) en de specifieke legering ook invloed kan hebben.

Bij de milkspots op zilver schijnt het door het productieproces te komen bij het maken van de rondellen, het metaal wordt gehard (roodgloeiend verhit en weer afgekoeld) maar vooraf ontvet met een oplosmiddel, door de hoge temperatuurverschillen wordt het oppervlakte op langere termijn aangetast en dat proces wordt versneld door jawel plastic.

Mocht je dit willen verwijderen dan zou ik het dippen in aceton of de juweliersmix (2 dopjes ammoniak, 1 dopje afwasmiddel en 7 dopjes heet water) goud en zilver worden met deze methodes niet aangetast zover ik weet spoel de munten wel goed af met (gedestilleerd water), ben aub wel voorzichtig bij het afdrogen (met een microvezeldoekje) proof en prooflike munten zijn natuurlijk erg gevoelig voor krasjes.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dank voor het meedenken, Bert. Het zou kunnen dat het PVC aanslag is, dat zal ik zeker niet uitsluiten. Het was echter niet mijn eerste gedachte omdat het er anders uit ziet dan PVC aanslag zoals in gewend ben (vooral op zilver, als groene vlekken, heb het eigenlijk nooit op goud gezien). En ik heb dit verschijnsel nog niet op mijn andere munten gezien, ook niet het zilver wat normaal toch een stuk gevoeliger voor PVC zou moeten zijn.

Zowel de euromunten als de dukaten zaten in hetzelfde album. De dukaten in munthouders van 22.5 of 25 mm, de euromunten allen in munthouders van 25 mm. Een verschil is natuurlijk wel dat de dukaten veel dunner zijn, en daardoor losser in de munthouder zitten met meer lucht erbij. Vervolgens heeft alles al die jaren in de kluis gelegen, op een redelijk constante relatief lage temperatuur.

Ik zal binnenkort eens een van deze dukaten in de aceton dippen, kijken of dat verschil maakt.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Dit is trouwens waarom ik het sneeuw noemde: op sommige dukaten lijken het net sneeuwvlokjes...
sneeuw.jpg
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ik vind het er heel apart uitzien, nog nooit eerder gezien.
Ben wel benieuwd hoe het er uit gaat zien na het dippen in aceton?

Volgens mij heb ik al dukaten gezien met 3 en 4 pijlen, het is niet altijd even duidelijk.
Heb nog niet de boven en onderkant vergeleken maar ik geloof Sjors op zijn kennis dat dit ook bestaat.

Mvg, :) .
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Wonderlijk verschijnsel. Ik heb dit op mijn dukaten nog nooit gezien.
Wel rode vlekken afkomstig van restjes zilver.
Ook vreemd dat het niet op de verheven delen (letters, bollen en de ridder) zit.
Misschien een dun laagje vloeistof dat is uitgekristalliseerd?
Thomas
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik heb er eens een in de aceton gedaan, zie hier het resultaat. Zou dus toch goed PVC kunnen zijn...

Voor:
M001681.JPG
Na:
M001801.JPG
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Het is denk ik niet helemaal pvc maar juist die lijm / plaksel van de munthouders die op het pvc smelt en vervolgens aan de munt gaat kleven.
Fijn dat het wel weggaat :-)

Terug naar “Munten algemeen”