Hoe ver kunnen we terug?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Gebruikersavatar
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster
Berichten: 6600
Lid geworden op: 26 jul 2009, 16:39
Locatie: Beek en Donk

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door Munthunter »

rtholen schreef: 05 dec 2020, 19:52 Moooooi, 1553, wie o wie :-)
George_III heeft er eentje... Althans dat lees ik hierboven. Jullie zijn al een eindje op weg zeg.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Gebruikersavatar
George_III Great Britain
Moderator
Moderator
Berichten: 543
Lid geworden op: 03 dec 2014, 16:02
Locatie: Vianen

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door George_III »

Haha, het is alweer een tijdje geleden! Geen idee welke munt ik destijds bedoelde, zal morgen even een kijkje nemen! Hopen dat hij nog in de collectie zit :lollig:
Gebruikersavatar
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 2403
Lid geworden op: 11 aug 2009, 20:05

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door maarten89 »

Iemand 1553? Ik dacht had maar was 1559. Zou leuk zijn als misschien hem heeft
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 nov 2012, 13:49

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door Ger1 »

Ik zit hier te wachten met mijn 1545
En nog oudere zonder jaartal erop.
Mvg, :D .
Gebruikersavatar
Jan W Nederland
Donateur
Donateur
Berichten: 4001
Lid geworden op: 29 dec 2011, 00:05

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door Jan W »

Ik heb nog een 1539 liggen maar ik ben bang dat 't 'm niet meer wordt... er zijn te weinig verzamelaars hier van oude buitenlandse munten. :knipoog:
Gebruikersavatar
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator
Berichten: 3331
Lid geworden op: 16 aug 2009, 21:23

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door koenmunten »

We zijn inmiddels al weer geruime tijd met een nieuwe 'Hoe ver kunnen we terug bezig' daar zitten we nu geloof ik op 1647, ik heb een 1644 klaar staan. Als we ons daar ff op focussen kunnen we vast nog een eind terug komen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Gebruikersavatar
mariusjr Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 aug 2015, 18:09

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door mariusjr »

Als George die van 1553 plaats...
En iemand heeft 1552?

Dan heb ik wel een joker voor 1551...
Gebruikersavatar
mariusjr Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 aug 2015, 18:09

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door mariusjr »

In een poging het topic weer los te trekken, wil ik deze inzetten voor 1553.

Dit is een zilveren Denga van Ivan IV de Verschrikkelijke (Ivan de Terrible), geslagen in Moskou tussen 1547 en 1584, tijdens zijn periode als de eerste Tsaar. 
Dit is af te leiden uit de deeltekst op de munt.
20260416_063406.jpg
20260416_063241.jpg
Er staat een deel van deze tekst op.
Oud‑Russisch:
ЦАРЬ И ВЕЛИКИЙ КНЯЗЬ … ВСЕЯ РУСИ

Moderne transliteratie:
Car’ i Velikij Knjaz’ … Vseja Rusi

Betekenis:
“Tsaar en Grootvorst … van heel Rusland."

Type: Middeleeuwse Russische "draadgeld" munt (wire money), gemaakt van een stukje zilveren draad.
Ontwerp: Voorzijde toont de grootvorst te paard met een zwaard.
Gewicht: Typisch ongeveer \(0,3\) tot \(0,7\) gram.
Materiaal: Zilver.

Dit is mijn kleinste munt die ik heb.
Ter vergelijking:
20260416_064705.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
$and€r Virgin Islands (Brit)
Donateur
Donateur
Berichten: 1602
Lid geworden op: 01 mar 2010, 08:31
Locatie: West Friesland

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door $and€r »

mariusjr schreef: 17 apr 2026, 06:50 In een poging het topic weer los te trekken, wil ik deze inzetten voor 1553.

Dit is een zilveren Denga van Ivan IV de Verschrikkelijke (Ivan de Terrible), geslagen in Moskou tussen 1547 en 1584, tijdens zijn periode als de eerste Tsaar. 
Dit is af te leiden uit de deeltekst op de munt.



Er staat een deel van deze tekst op.
Oud‑Russisch:
ЦАРЬ И ВЕЛИКИЙ КНЯЗЬ … ВСЕЯ РУСИ

Moderne transliteratie:
Car’ i Velikij Knjaz’ … Vseja Rusi

Betekenis:
“Tsaar en Grootvorst … van heel Rusland."

Type: Middeleeuwse Russische "draadgeld" munt (wire money), gemaakt van een stukje zilveren draad.
Ontwerp: Voorzijde toont de grootvorst te paard met een zwaard.
Gewicht: Typisch ongeveer \(0,3\) tot \(0,7\) gram.
Materiaal: Zilver.


Vind deze website zelf een mooi hulpmiddel:
https://xn----8sbanh2blw.xn--p1ai/artic ... an-iv.html
Gebruikersavatar
mariusjr Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 aug 2015, 18:09

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door mariusjr »

Dat is een mooie site.

En zo ontzettend veel types!

Is het aan de hand van die types meer exact te bepalen welk jaartal het is?
Gebruikersavatar
mariusjr Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 aug 2015, 18:09

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door mariusjr »

mariusjr schreef: 17 apr 2026, 06:50 In een poging het topic weer los te trekken, wil ik deze inzetten voor 1553.

Dit is een zilveren Denga van Ivan IV de Verschrikkelijke (Ivan de Terrible), geslagen in Moskou tussen 1547 en 1584, tijdens zijn periode als de eerste Tsaar. 
Dit is af te leiden uit de deeltekst op de munt.

20260416_063406.jpg20260416_063241.jpg

Er staat een deel van deze tekst op.
Oud‑Russisch:
ЦАРЬ И ВЕЛИКИЙ КНЯЗЬ … ВСЕЯ РУСИ

Moderne transliteratie:
Car’ i Velikij Knjaz’ … Vseja Rusi

Betekenis:
“Tsaar en Grootvorst … van heel Rusland."

Type: Middeleeuwse Russische "draadgeld" munt (wire money), gemaakt van een stukje zilveren draad.
Ontwerp: Voorzijde toont de grootvorst te paard met een zwaard.
Gewicht: Typisch ongeveer \(0,3\) tot \(0,7\) gram.
Materiaal: Zilver.

Dit is mijn kleinste munt die ik heb.
Ter vergelijking:
20260416_064705.jpg
Misschien een rectificatie...
Ik krijg te horen dat dit geen denga is, maar een kopek. (Dubbele denga).
Een kopek is met een lans.
Een denga met een sabel...

Maar als deze al zo klein is.. hoe groot is dan een denga? 😳
De Tsaar weigerde om niet edelmetalen te gebruiken heb ik begrepen...

Maar eh..
Niemand 1552?
Gebruikersavatar
mariusjr Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 aug 2015, 18:09

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door mariusjr »

Aangezien niemand 1552 lijkt te hebben, plaats ik weer een joker.
Een dreier. Hohnstein Saxony.
Periode van 1508 tot 1552.
20260608_020044.jpg
20260608_020138.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid
Berichten: 2403
Lid geworden op: 11 aug 2009, 20:05

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door maarten89 »

Ik heb niks in de buurt van jaartal :lollig:
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Gebruikersavatar
mariusjr Nederland
Volledig lid
Volledig lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 aug 2015, 18:09

Re: Hoe ver kunnen we terug?

Bericht door mariusjr »

Ik heb eventueel wel weer een mooie joker.
Maar ik wacht nog een heel even.. anders ben ik 3x achter elkaar.. lol

Terug naar “Munten algemeen”