Munten met een klop?
Moderator: maarten89
-
- Donateur
Munten met een klop?
Hallo,
Ik ben in bezit van twee munten met een klop.
Een 2,5 gulden 1969 (haan) met een klop hunnenbed.
Een 2,5 gulden (zilver) met een klop van een ooienvaar.
Weet iemand waarom deze munten ter gelegenheid waarvan deze kloppen hebben. Een eventuele oplage is ook leuk om te weten?
Worden er tegenwoordig nog munten voorzien van een klop, ik hen nog nooit een Euro gezien met een klop?
Ik ben in bezit van twee munten met een klop.
Een 2,5 gulden 1969 (haan) met een klop hunnenbed.
Een 2,5 gulden (zilver) met een klop van een ooienvaar.
Weet iemand waarom deze munten ter gelegenheid waarvan deze kloppen hebben. Een eventuele oplage is ook leuk om te weten?
Worden er tegenwoordig nog munten voorzien van een klop, ik hen nog nooit een Euro gezien met een klop?
Re: Munten met een klop?
Foto's?
Ik ben bezig met een topic over deze kloppen.
Het zijn kloppen aangebracht door (munt)handel en er zijn er diverse vervaardigd voor de verschillende provincies en andere zaken.
In oude MUNTkoeriers uit de jaren 70/80 zie je de advertenties terug waar men dit waar aan de man probeerde te brengen.
Gr. Jeroen
Het zijn kloppen aangebracht door (munt)handel en er zijn er diverse vervaardigd voor de verschillende provincies en andere zaken.
In oude MUNTkoeriers uit de jaren 70/80 zie je de advertenties terug waar men dit waar aan de man probeerde te brengen.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Geinig!
Ik heb ook nog ergens een riks met een klop, zal eens kijken of ik die nog kan vinden.
Is dan wellicht ook een klop uit deze serie,
groeten Koen
Ik heb ook nog ergens een riks met een klop, zal eens kijken of ik die nog kan vinden.
Is dan wellicht ook een klop uit deze serie,
groeten Koen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Graag met afbeelding, kan ik ze verwerken in een overzicht. Beide hierboven van Klokkestein heb ik nog niet op de foto.
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Hoi Jeroen,
Ik heb 'm even opgezocht. Lijkt een klop van een adelaar o.i.d. ik twijfel er aan of dat er eentje uit de provinciale serie is, wellciht kun jij daar m.b.t. de muntkoeriers helderheid over verschaffen. Zet je in je topic svp ook om welke muntkoeriers het gaat?
Het betreft een rijksdaalder uit 1962.
Groeten koen
Ik heb 'm even opgezocht. Lijkt een klop van een adelaar o.i.d. ik twijfel er aan of dat er eentje uit de provinciale serie is, wellciht kun jij daar m.b.t. de muntkoeriers helderheid over verschaffen. Zet je in je topic svp ook om welke muntkoeriers het gaat?
Het betreft een rijksdaalder uit 1962.
Groeten koen
Hoi Koen,
Dit is de amerikaanse equivalent.
Er zijn in 1982 kloppen in zowel de zilveren Juliana riks, als in de zilveren Kennedy dollar geslagen om de 200 jarige betrekkingen van Nederland met Amerika te vieren 1782-1982.
In de Dollar is een Nederlandse leeuw geslagen en in de riks een America eagle.
Groet, Robin
Ps. de ooievaar klop is gemaakt om de geboorte van Amalia te vieren...de ooievaar uit het stadswapen van Den Haag.. de stad waar Amalia geboren is..in een riks van 1967...het geboortejaar van haar vader.
Theo Peters is hier de schuldige
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
He Robin,r.veldema schreef:
Hoi Koen,
Dit is de amerikaanse equivalent.
Er zijn in 1982 kloppen in zowel de zilveren Juliana riks, als in de zilveren Kennedy dollar geslagen om de 200 jarige betrekkingen van Nederland met Amerika te vieren 1782-1982.
In de Dollar is een Nederlandse leeuw geslagen en in de riks een America eagle.
Groet, Robin
Ps. de ooievaar klop is gemaakt om de geboorte van Amalia te vieren...de ooievaar uit het stadswapen van Den Haag.. de stad waar Amalia geboren is..in een riks van 1967...het geboortejaar van haar vader.
Theo Peters is hier de schuldige
Dat wist ik nog niet leuk! Ik vond 'm al behoorlijk Amerikaans die Adelaar en bij mijn klop staat er geen jaartal bij, dus weer iets geleerd.
-
- Donateur
Hierboven een Rijksdaalder uit 1969 met een haantje. De klop moet een hunnenbed voorstellen, volgens mij is het van de numismatischkring te Hoogeveen?
Hierboven een Rijksdaalder uit 1960. De klop is onduidelijk en de foto’s krijg ik niet beter. De klop lijkt op een huisje met daarin de letters T en M?
Ik heb ook ooit een Rijksdaalder (zilver) met een ooienvaars klop in bezit gehad. Ook moet er een klop bestaan uit Zeeland, dus met het Zeeuwse wapen. Op Marktplaats staan drie zilveren Juliana munten met een klop.
hierbij een rijksdaalder met een schildjeklop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...........afwezig..... :wave:
Klop ooievaar op zilveren guldens is niet van Amalia maar van de Num Kring Den Haag
Klop hunnebed is van de Num Kring Hoogeveen.
beide jubileum zoveel jaar bestaan.
Voor een referentie ga naar Munten en bankbiljetten encyclopdie deel 3
mvg
Roland
Klop hunnebed is van de Num Kring Hoogeveen.
beide jubileum zoveel jaar bestaan.
Voor een referentie ga naar Munten en bankbiljetten encyclopdie deel 3
mvg
Roland
Hoi Roland,
Van een ander forum gecopieërd ..
"Vandaag een brief van Theo Peters gekregen met de prijzen van de Amalia euro's.
10 euro Zilver - Proof - 17,8 gr - 50.000 stuks - 29,95 euro
20 euro Goud - Proof - 8,5 gr - 7.000 stuks - 249,00 euro
50 euro Goud - Proof - 13,44 gr - 3.500 stuks - 399,00 euro
Er komt geen BU-uitvoering !
(alleen bij Theo Peters met gratis zilveren gulden 1967 met Amalia geboorteklop, bij aanschaf van de gouden 20 of 50 euro)"
De klop zijnde het stadwapentje van Den Haag met den Ooievaar.
Theo heeft waarschijnlijk alleen guldens geklopt...en de riksen waren voorbehouden aan de kring Den Haag.
Groet, Robin
Van een ander forum gecopieërd ..
"Vandaag een brief van Theo Peters gekregen met de prijzen van de Amalia euro's.
10 euro Zilver - Proof - 17,8 gr - 50.000 stuks - 29,95 euro
20 euro Goud - Proof - 8,5 gr - 7.000 stuks - 249,00 euro
50 euro Goud - Proof - 13,44 gr - 3.500 stuks - 399,00 euro
Er komt geen BU-uitvoering !
(alleen bij Theo Peters met gratis zilveren gulden 1967 met Amalia geboorteklop, bij aanschaf van de gouden 20 of 50 euro)"
De klop zijnde het stadwapentje van Den Haag met den Ooievaar.
Theo heeft waarschijnlijk alleen guldens geklopt...en de riksen waren voorbehouden aan de kring Den Haag.
Groet, Robin
-
- Volledig lid
Klop Hunebed is geslagen op rijksdaalders van het oprichtingsjaar 1969 ter ere van het 40 jaar bestaan van de Numismatische kring Hoogeveen, er zijn 59 rijksdaalders met een haantje geklopt en 41 geklopte visjes. De visjes waren alleen voor de leden bestemd.
Daarnaast zijn er nog 8 'proefslagen' waarop geoefend is met de stempel hiervan heb ik 3 in mijn bezit verder zijn nog 2 rijksdaalder één visje en één haantje uit de eerste serie. Deze serie is volledig vernietigd op de bovengenoemde twee exemplaren omdat de klop te zwak was, Het ging hierbij om 50 visjes en 50 haantjes. Alle rijksdaalders zijn door de voorzitter van de vereniging handmatig geklopt.
Het stelt een stylistische weergave van een hunebed voor en de middelste draagsteen is een weergave van een bijenkorf dit verwijst naar de oorsprong van de vereniging. Hoogeveen dat in haar gemeentewapen bijen rond een korf heeft.
Daarnaast zijn er nog 8 'proefslagen' waarop geoefend is met de stempel hiervan heb ik 3 in mijn bezit verder zijn nog 2 rijksdaalder één visje en één haantje uit de eerste serie. Deze serie is volledig vernietigd op de bovengenoemde twee exemplaren omdat de klop te zwak was, Het ging hierbij om 50 visjes en 50 haantjes. Alle rijksdaalders zijn door de voorzitter van de vereniging handmatig geklopt.
Het stelt een stylistische weergave van een hunebed voor en de middelste draagsteen is een weergave van een bijenkorf dit verwijst naar de oorsprong van de vereniging. Hoogeveen dat in haar gemeentewapen bijen rond een korf heeft.
Geklopt met margriet in 1985 in opdracht van hét KoningshuisMagazine 'Vorsten" op de guldens van 1929 ivm 40 jaar bevrijding
Uitgegeven door het muntwisselkantoor in Apeldoorn.
Wat geGoogle levert op;
Het Prinselijk gezin verblijft in Ottawa vanaf juni 1940 als gevolg van de Duitse inval in Nederland. De plek waar de Prinses wordt geboren is op dat moment tijdelijk onttrokken aan de Canadese wet. Op die manier wordt voorkomen dat zij een dubbele nationaliteit krijgt. De bloem waarnaar de Prinses is vernoemd, vormde in de oorlog één van de symbolen van het verzet tegen nazi-Duitsland
Misschien leuke info.
Groet, Robin
Zeker leuke info, bedankt1 Ik ga deze munt nu net in een map stoppen, leuk om deze achtergrond info er bij te hebben!
Ik doe d'r nog eentje,
The Madura Cross
Geklopt door de sultan van Sumenep.. zogenaamd om het gehalte en gewicht te bevestigen..maar eigenlijk vooral om de schatkist van de sultan te spekken..
Regelmatig te vinden op Maria Theresia Thalers en provinciale guldens.
This countermark, which is the most common of all, is mainly found on coins from the second half of the 18th century and the early 19th century. According to Netscher and Van der Chijs, Sultan Paku (Pakoe) Nata Ningrit (Ningrat) (1812-1854) installed in 1818/19 a commission for countermarking silver money. This was supposed to suppress the many counterfeit coins in circulation.
Countermarking of coins in Sumanep was stopped around 1825.
Ik was blij verrast er ook 1 te vinden op de eerste stempelkoppeling die ik vond van de 1763 Overijsselse gulden, met dezelfde Pallas (maagd) als de bronzen stempelproef 1763 http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8& ... onzen+1763 die nu in het bezit is van Maarten.
(hij bestaat dus toch!!)
Groet, Robin
The Madura Cross
Geklopt door de sultan van Sumenep.. zogenaamd om het gehalte en gewicht te bevestigen..maar eigenlijk vooral om de schatkist van de sultan te spekken..
Regelmatig te vinden op Maria Theresia Thalers en provinciale guldens.
This countermark, which is the most common of all, is mainly found on coins from the second half of the 18th century and the early 19th century. According to Netscher and Van der Chijs, Sultan Paku (Pakoe) Nata Ningrit (Ningrat) (1812-1854) installed in 1818/19 a commission for countermarking silver money. This was supposed to suppress the many counterfeit coins in circulation.
Countermarking of coins in Sumanep was stopped around 1825.
Ik was blij verrast er ook 1 te vinden op de eerste stempelkoppeling die ik vond van de 1763 Overijsselse gulden, met dezelfde Pallas (maagd) als de bronzen stempelproef 1763 http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=8& ... onzen+1763 die nu in het bezit is van Maarten.
(hij bestaat dus toch!!)
Groet, Robin
Laatst gewijzigd door Robin op 19 mar 2011, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
daar wil ik er ook graag nog eens eentje van bemachtigen een munt met de sumenepklop. dus mocht je eens iets betaalbaars weten, geef ff een seintjer.veldema schreef:Ik doe d'r nog eentje,
The Madura Cross
Groet, Robin
-
- Volledig lid
hier is nog een afbeelding van een gulden met een klop van 750 jaar Wouw :
http://www.jezuss.nl/wouw.htm
peter
http://www.jezuss.nl/wouw.htm
peter
Hier op marktplaats een rijksdaalder 1961 met een klop van Den Haag
link
Weet iemand hier het verhaal achter?
link
Weet iemand hier het verhaal achter?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Dit zijn moderne kloppen die in de jaren 70/80 veelvuldig door de numismatische kringen werden aangebracht op een beperkt aantal rijksdaalders en/of guldens. Er zijn vele verschillende kloppen bekend en zodoende kom je ze regelmatig wel ergens tegen. Leden konden deze rijksdaalders en guldens met klop kopen voor een meerprijs en dat kwam de vereniging weer ten goede. In de MUNT-koeriers uit die tijd zie je ze ook vaak aangeboden worden.
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Vandaag kunnen toevoegen aan de collectie:
Een gulden 1955 in UNC met een schitterend patina, daarnaast heeft deze munt een klop in de hals.
Mocht iemand weten waar deze klop vandaan komt dan hoor ik dat graag
Een gulden 1955 in UNC met een schitterend patina, daarnaast heeft deze munt een klop in de hals.
Mocht iemand weten waar deze klop vandaan komt dan hoor ik dat graag
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
-
- Moderator
Jammer van de foto's van de andere berichten...
mvg,
Aernout
mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Wat voor thema heeft deze klop?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bankbiljettenverzamelaar, wat een leuke hobby.
-
- Senior lid
Wanneer ook alweer gepost? Nou ja, voor de alsnog geinteresserden: dit betreft een klop van de numismatische kring Zwolle. Het is het stadswapen van Zwolle, aangebracht op zilveren rijksdaalders van Juliana (verschillende jaren). Geslagen ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Munt- en penningkunde in 1992.
Zie http://wiki.muntenenpapiergeld.nl/index ... =Klop_E_25.
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
-
- Senior lid
Deze klop is in 1984 aangebracht door de Muntwisselbank uit Apeldoorn op 1000 rijksdaalders uit 1960. Aanleiding was de Willem van Oranje-herdenking uit '84.
Zie ook http://wiki.muntenenpapiergeld.nl/index ... =Klop_E_15
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.