![knipoog :knipoog:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Een tijdje geleden zag ik in het aanbod van een handelaar tussen een aantal reguliere Franse 20 Francs munten van Napoleon ook deze staan: een exemplaar geslagen te Utrecht in een oplage van 90.183 stuks.
Toen Nederland officieel onderdeel werd van het Franse keizerrijk werden in 1812 en 1813 aan de munt van Utrecht munten geslagen in de Franc denominatie. Te herkennen aan het muntteken mast en het muntmeesterteken vis. Deze gouden 20 franc is alleen geslagen in 1813. Er schijnt wat variatie te zijn in het muntmeesterteken vis: al dan niet met vinnen.
Wat je vaak tegenkomt bij dit type munt is een wat onevenwichtige slag (de rand bij Napoleon) en meestal zijn ze ook niet echt scherp geslagen (waar ook de in Frankrijk geslagen exemplaren regelmatig "last" van hebben).
Normaal verzamel ik eigenlijk geen gouden munten maar voor de prijs kon ik deze niet laten liggen. Ik vind het persoonlijk ook wel een mooi stukje historie. Ondanks de lage oplage is dit trouwens niet een echt moeilijke munt. Al verbleekt de oplage bij de 2.798.409 stuks die te Parijs zijn geslagen in 1813.
![knipoog :knipoog:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)