Beste N' Maten,
Soms kom je ze wel eens tegen op beurzen of veilingen, zeer donker getinte munten.
Dan denk je wat een donkere patina, sommige verzamelaars waar onder ik zelf vinden dat prachtig, sommige niet. (iedereen heeft daar zijn eigen mening over natuurlijk).
Maar het is niet altijd een natuurlijke patina die gevormd word door de jaren heen.
Zo heb ik een kroon van Frans II en als je naar de donkere munt kijkt klopt er iets niet.
De munt is bijna pik zwart maar toch blinkt hij.(gewone patina is eerder dof).
De rand van de munt is eerder donker bruin en het lijkt of er iets op ligt.
Dus ik denk dat deze kroon jaren in een eikenkast gelegen heeft.
Van eik is geweten dat hij een stof aanmaakt (looizuur) om hem te beschermen tegen insectenvraat.
Dat maakt dat het hout na een tijd donker kleurt.
Ik denk dat om die reden de papierindustrie liever beuk verkiest dan eik.
in ieder geval als er forumleden hier over deze topic meer weten of zelf zo een muntje hebben graag uw mening of afbeelding.
Vriendelijke groeten Luc.
VERKLEURING DOOR EIKENKAST
VERKLEURING DOOR EIKENKAST
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Donateur
Re: VERKLEURING DOOR EIKENKAST
Ik heb zelf een munt die er vergelijkbaar uit ziet, zie hieronder. Op de foto lijkt de munt lichter dan hij in werkelijkheid is. Ik heb echter het vermoeden dat dit (in ieder geval bij mijn munt) niet komt door een eikenkast, maar dat hij gewoon kunstmatig gepatineerd is...
Deze Kronentaler uit Milaan is op voorzijde ook zo donker (donkerder dan op de foto). De achterzijde is juist weer meer goudkleurig gepatineerd (met streperige vlekjes).
De andere munt is een 1000 Reis die ook zo donker is op de voorzijde. Ik vermoed dat deze ook in een houten lade bewaard zijn geweest.
Wat je trouwens ook vaak ziet bij munten die in schuifladen zonder stoffen voering zijn bewaard (dus rechtstreeks op hout) dat de hoogste delen altijd wat versleten zijn door het verschuiven van de munt. Er zit altijd wat beweging in zo'n kast. Zelfs bij mijn Lindner boxen zie ik munten langzaam draaien zonder dat ik eraan zit.
De andere munt is een 1000 Reis die ook zo donker is op de voorzijde. Ik vermoed dat deze ook in een houten lade bewaard zijn geweest.
Wat je trouwens ook vaak ziet bij munten die in schuifladen zonder stoffen voering zijn bewaard (dus rechtstreeks op hout) dat de hoogste delen altijd wat versleten zijn door het verschuiven van de munt. Er zit altijd wat beweging in zo'n kast. Zelfs bij mijn Lindner boxen zie ik munten langzaam draaien zonder dat ik eraan zit.
Als ik terug begon munten te verzamelen had ik mij ook (toevallig) een kroon aangekocht van Frans II de munt was pik zwart.spatbord schreef: kunstmatig gepatineerd
En na een paar weken (doordat ik hem aan het bestuderen was) begon hij gewoon zijn donkere tint te verliezen.
Wat later had ik een gepoetste dukaton van Maria Theresia aangekocht.ik beklaagde mij over zijn gebrek aan kleur, geen probleem zij een clublid, steek hem even in een badje Javel.
Ja inderdaad hij was pik zwart, maar mooi was hij zeker niet en je kon dat zwart met een doekje er afvegen.
Toch moet er een kunstmatige techniek bestaan die wel zijn kleur behoud, maar ik ken ze niet.
Ik weet wel een ding , soms heb je een munt waar van je zegt "hij heeft wel een lelijk plekje daar" mijn ervaring is gewoon afblijven en de munt koesteren en aanvaarden zo als hij is.
(meestal maak je het foutje alleen maar erger).
Tof dat je exemplaar een Leopold II is (heb ik zelf nog niet, ze zijn bij ons een beetje te duur) ja jouw munt is wel speciaal.Jan W schreef:goudkleurig gepatineerd (met streperige vlekjes).
Hoe de kleur van de voorkant zich anders ontwikkeld heeft dan de achterkant er zal wel een factor mee gespeeld hebben maar welke ?
Ja een munt dat begint kleur te krijgen het kan alle kanten op. Ik heb eens Franse Ecu's gezien prachtig het waren net regenbogen.
AL vast bedankt voor jullie reactie en afbeeldingen, hopelijk zijn er nog leden die iets willen plaatsen.
En misschien bij deze een oproep aan onze talrijke nieuwe leden, kom op niet verlegen zijn laat iets zien je hoeft geen duizend munten te hebben voor een topic te plaatsen een munt is ruim voldoende.
Vriendelijke Numismatische groeten Luc.
Ik heb in het verleden ook wel eens geëxperimenteerd met munten die wat teveel glommen of versleten waren. Zwarte schoenpoets of boven een vlam houden om er zwarte roet op te krijgen deed wonderen om de lijntjes en letters weer te accentueren. Maar de poets of roet bleef afgeven en uiteindelijk was het resultaat helemaal niks. Wat wel "helpt" om een kleur terug te geven is om zilveren munten in de buitenlucht te laten liggen zodat ze vanzelf weer wat donkerder worden (maar dat duurt erg lang).LUC schreef:Wat later had ik een gepoetste dukaton van Maria Theresia aangekocht.ik beklaagde mij over zijn gebrek aan kleur, geen probleem zij een clublid, steek hem even in een badje Javel. Ja inderdaad hij was pik zwart, maar mooi was hij zeker niet en je kon dat zwart met een doekje er afvegen. Toch moet er een kunstmatige techniek bestaan die wel zijn kleur behoud, maar ik ken ze niet. Ik weet wel een ding , soms heb je een munt waar van je zegt "hij heeft wel een lelijk plekje daar" mijn ervaring is gewoon afblijven en de munt koesteren en aanvaarden zo als hij is.
(meestal maak je het foutje alleen maar erger).
Ik zie de kronentalers van Leopold II toch wel regelmatig voorbij komen op veilingen voor redelijke prijzen. Dat de voor- en achterzijde verschillen in patina kan komen doordat één zijde op het hout heeft gelegen?LUC schreef:Tof dat je exemplaar een Leopold II is (heb ik zelf nog niet, ze zijn bij ons een beetje te duur) ja jouw munt is wel speciaal. Hoe de kleur van de voorkant zich anders ontwikkeld heeft dan de achterkant er zal wel een factor mee gespeeld hebben maar welke?
Ik heb deze kunnen kopen voor 65 Euro, oke wel niet direct top kwaliteit, maar normaal moest ik in onze club voor ongeveer dezelfde kwaliteit circa 150 Euro betalen.Jan W schreef:Ik zie de kronentalers van Leopold II toch wel regelmatig voorbij komen op veilingen voor redelijke prijzen.
En omdat Leopold II nou niet direct mijn favoriete Keizer is, heb ik steeds een aankoop uitgesteld.
Maar donderdag kwam ik deze tegen en dacht ik goedkoper ga je volgens mij een kroon van Leopold II niet tegenkomen.
En ik vond hem nog best verzamel kwaliteit dus ja ....ik heb hem EINDELIJK.
Groeten Luc.