Vandaag in de kassa gevonden, een Franse 2 euro waar een stukje (hap) uit is.
Is dit maakwerk of is dit gebeurd tijdens het slaan van de munt? Weet iemand er iets meer over te vertellen?
Groet, Kees
Hap uit 2 euromunt
Hap uit 2 euromunt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Stephan O
- Globale moderator

Re: Hap uit 2 euromunt
Is dit niet de moderne variant van het snoeien van munten 
Ik denk zelf dat het maakwerk is. Maar dat is meer een gevoel.
Gr, Stephan
Ik denk zelf dat het maakwerk is. Maar dat is meer een gevoel.
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Dit kan wel degelijk het gevolg zijn van een tineinde (Zainende). Dat wil zeggen dat de rondel iets over het einde van de tin is geponst. Als je de hele munt kunt fotograferen is dit duidelijk te zien aan de tegenoverliggende kant van de rand. Deze hoort dan iets "dikker" te zijn. Het metaal vloeit bij het slaan als het ware naar het gat van het tineinde, waardoor er aan de tegenoverliggende kant metaal "overblijft". Als de rand overal gelijk is, is het waarschijnlijk maakwerk.
Thomas
Thomas
Bedankt voor je reactie! Ik zie geen overschot aan de andere kant, zou de ring dan dikker moeten zijn? Ik ben nu nog op werk dus kan niet wegen/meten.
Wel zie ik nu dat aan de andere zijde van de hap, een 2 uit het randschrift ontbreekt!
Groet Kees
Wel zie ik nu dat aan de andere zijde van de hap, een 2 uit het randschrift ontbreekt!
Groet Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik denk dat dit een echte misslag is, geen maakwerk.
@Thomas, waar jij op doelt is volgens mij het Blakesley effect, maar volgens mij betekent dat juist geen dikkere rand dan normaal.
Lijkt me ook niet logisch, want waar zou dat extra metaal vandaan moeten komen als er juist aan de andere kant wat mist.
Wat het wel betekent is dat aan de andere kant minder druk is en er dus een zwakkere slag ontstaat aan de tegenoverliggende kant.
De missende 2 is misschien ook te verklaren door het ontbreken van tegendruk bij het plaatsen van het randschrift dat al bij de fabricage van de rondel plaats vind.
Ik zou de eerste foto wel eens wat scherper en groter willen zien, maar ook die wijst op een echte misslag.
Luit
@Thomas, waar jij op doelt is volgens mij het Blakesley effect, maar volgens mij betekent dat juist geen dikkere rand dan normaal.
Lijkt me ook niet logisch, want waar zou dat extra metaal vandaan moeten komen als er juist aan de andere kant wat mist.
Wat het wel betekent is dat aan de andere kant minder druk is en er dus een zwakkere slag ontstaat aan de tegenoverliggende kant.
De missende 2 is misschien ook te verklaren door het ontbreken van tegendruk bij het plaatsen van het randschrift dat al bij de fabricage van de rondel plaats vind.
Ik zou de eerste foto wel eens wat scherper en groter willen zien, maar ook die wijst op een echte misslag.
Luit
Ik ben het eens met Luit..
Dit is zonder meer een 'misslag', op foto 1 is het Blakesley effect zichtbaar...
Dit is zonder meer een 'misslag', op foto 1 is het Blakesley effect zichtbaar...
-
Aernout
- Moderator

Ik volg Luit en Sander.
Dit is gebeurd voor het slaan zelf. Kortom bij het uit ponsen van de rondellen.
Een plaat metaal schuift door een machine en ponst rondellen (hier eigenlijk ringen), indien de plaat niet ver genoeg doorschuift komt de volgende pons in zone waar geen metaal is en is dus een 'hap' vanuit de ring weg.
Hier is het resultaat dus mooi te zien.
mvg,
Aernout
Dit is gebeurd voor het slaan zelf. Kortom bij het uit ponsen van de rondellen.
Een plaat metaal schuift door een machine en ponst rondellen (hier eigenlijk ringen), indien de plaat niet ver genoeg doorschuift komt de volgende pons in zone waar geen metaal is en is dus een 'hap' vanuit de ring weg.
Hier is het resultaat dus mooi te zien.
mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen