Aantal euromunten
Moderator: euromunter
Re: Aantal euromunten
Ik zag gisteren dat Malta(van 1 cent tot 2 euro) bestaat met letter F en zonder letter F.Heb ik dus op slag 8 munten tekort
waarvan ik niet op de hoogte was(aangezien ik alles ook verzamel met en zonder letter en verschillende letters).

West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Hallo Palmbird,Palmbird schreef:Ik zag gisteren dat Malta(van 1 cent tot 2 euro) bestaat met letter F en zonder letter F.Heb ik dus op slag 8 munten tekortwaarvan ik niet op de hoogte was(aangezien ik alles ook verzamel met en zonder letter en verschillende letters).
Ja, het eerste jaar (2008) liet Malta zijn munten slaan bij de Monnaie de Paris, en kregen die munten een F. Maar er zijn van 2008 geen circulatiemunten zónder een F.
Het hangt er dus vanaf hoe je verzamelt (op motief of op jaar) of er munten ontbreken.
Ná 2008 zijn alle circulatiemunten geslagen bij de KNM, tot nu toe.
Groet
Thomas
-
- Senior lid
Ik begrijp het niet goed, Maltese euromunten van 2008 hebben dus een reeks met en een reeks zonder de 'F'? Zijn de UNC munten dan zonder 'F' en de Bu munten dan met 'F'?
Mvg
Mvg
HalloLeandrosNumismatics schreef:Ik begrijp het niet goed, Maltese euromunten van 2008 hebben dus een reeks met en een reeks zonder de 'F'? Zijn de UNC munten dan zonder 'F' en de Bu munten dan met 'F'?
Mvg
Nee, ik moet het iets uitgebreider uitleggen.
Malta begon met de euro in 2008. Toen hadden ze dus heel veel munten nodig. Deze werden geslagen in Frankrijk (MdP). Frankrijk is gewend om op "buitenlandse" euro's die ze slaan een F te zetten in één van de sterren. Dus al die Maltese munten die in 2008 zijn geslagen hebben een "F". Daarna is Malta naar de KNM gegaan om munten te laten slaan. In 2009 zijn er géén circulatiemunten geslagen voor Malta, behalve de 2 Euro EMU. Deze herdenkingseuro heeft de munttekens van Utrecht en van Maarten Brouwer. In 2010 werd alleen maar een "gewone" 2 euro circulatiemunt uitgegeven, die werd geslagen bij de KNM maar geen munttekens heeft. In 2011, 2012,2013 en 2014 werden "gewone" Maltese circulatiemunten geslagen door de KNM, maar zonder munttekens. Deze waren bestemd voor muntsets en zijn niet via rollen in omloop gekomen. De herdenkingseuro's van 2011 zijn geslagen door de KNM maar hebben geen munttekens. Hiervan bestaan UNC, BU en Proofmunten. De Proof munten verschillen van de andere kwaliteiten door een gladde achtergrond. Bij de BU en UNC munten is de achtergrond hobbelig. De eerste herdenkingsmunt (10 Jaar Euro) (2 euro ) van 2012 is geslagen door de KNM maar heeft geen munttekens. De tweede herdenkingsmunt van 2012 (Meerderheids regering) is ook geslagen door de KNM, maar alleen de BU munten hebben een muntteken van Utrecht. De UNC en Proof munten hebben géén muntteken. Voor 2013 geldt dit ook voor de herdenkingsmunt; dus UNC en Proof zonder een muntteken van Utrecht en BU mét een muntteken van Utrecht. Ook in 2014 is dit beleid weer gehandhaafd. Dus een muntteken bij de herdenkings 2 euro in BU kwaliteit, en niet bij de UNC en Proof kwaliteit.
Het is vrij ingewikkeld, maar het is helaas niet anders.
Als leuk detail geldt nog dat de 1,2 en 5 cent uit 2011 geen kunstenaarssignatuur hebben, terwijl dat eigenlijk wel hoort en in alle andere jaren is deze signatuur "NGB" wel aanwezig bij deze centenmunten.
Hopelijk is het nu duidelijk.
Groeten
Thomas
Zo en nu ben ik zelfs de draad kwijtresparvae schreef:HalloLeandrosNumismatics schreef:Ik begrijp het niet goed, Maltese euromunten van 2008 hebben dus een reeks met en een reeks zonder de 'F'? Zijn de UNC munten dan zonder 'F' en de Bu munten dan met 'F'?
Mvg
Nee, ik moet het iets uitgebreider uitleggen.
Malta begon met de euro in 2008. Toen hadden ze dus heel veel munten nodig. Deze werden geslagen in Frankrijk (MdP). Frankrijk is gewend om op "buitenlandse" euro's die ze slaan een F te zetten in één van de sterren. Dus al die Maltese munten die in 2008 zijn geslagen hebben een "F". Daarna is Malta naar de KNM gegaan om munten te laten slaan. In 2009 zijn er géén circulatiemunten geslagen voor Malta, behalve de 2 Euro EMU. Deze herdenkingseuro heeft de munttekens van Utrecht en van Maarten Brouwer. In 2010 werd alleen maar een "gewone" 2 euro circulatiemunt uitgegeven, die werd geslagen bij de KNM maar geen munttekens heeft. In 2011, 2012,2013 en 2014 werden "gewone" Maltese circulatiemunten geslagen door de KNM, maar zonder munttekens. Deze waren bestemd voor muntsets en zijn niet via rollen in omloop gekomen. De herdenkingseuro's van 2011 zijn geslagen door de KNM maar hebben geen munttekens. Hiervan bestaan UNC, BU en Proofmunten. De Proof munten verschillen van de andere kwaliteiten door een gladde achtergrond. Bij de BU en UNC munten is de achtergrond hobbelig. De eerste herdenkingsmunt (10 Jaar Euro) (2 euro ) van 2012 is geslagen door de KNM maar heeft geen munttekens. De tweede herdenkingsmunt van 2012 (Meerderheids regering) is ook geslagen door de KNM, maar alleen de BU munten hebben een muntteken van Utrecht. De UNC en Proof munten hebben géén muntteken. Voor 2013 geldt dit ook voor de herdenkingsmunt; dus UNC en Proof zonder een muntteken van Utrecht en BU mét een muntteken van Utrecht. Ook in 2014 is dit beleid weer gehandhaafd. Dus een muntteken bij de herdenkings 2 euro in BU kwaliteit, en niet bij de UNC en Proof kwaliteit.
Het is vrij ingewikkeld, maar het is helaas niet anders.
Als leuk detail geldt nog dat de 1,2 en 5 cent uit 2011 geen kunstenaarssignatuur hebben, terwijl dat eigenlijk wel hoort en in alle andere jaren is deze signatuur "NGB" wel aanwezig bij deze centenmunten.
Hopelijk is het nu duidelijk.
Groeten
Thomas

Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
-
- Globale moderator
Het antwoord op de vraag van Leandros is simpelweg: Nee, van de munten van Malta zijn alle munten van 2008 geslagen door MdP te Frankrijk en dragen dus allemaal een F.
Het verschil tussen de UNC & PROOF en BU-munten is, zoals Thomas uitlegt, niet van toepassing op de munten van 2008, maar bij de herdenkingsmunten vanaf de 2de uitgave van 2012. Waar de UNC & PROOF geen munttekens dragen en de BU wel. De circulatiemunten zijn dus(op 2008 na) allemaal zonder munttekens geslagen.
Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt
Gr, Stephan
Het verschil tussen de UNC & PROOF en BU-munten is, zoals Thomas uitlegt, niet van toepassing op de munten van 2008, maar bij de herdenkingsmunten vanaf de 2de uitgave van 2012. Waar de UNC & PROOF geen munttekens dragen en de BU wel. De circulatiemunten zijn dus(op 2008 na) allemaal zonder munttekens geslagen.
Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Als ik het goed heb komen er eind van dit jaar de volgende pasmunten bij:
België 12 stuks (incl. de rode kruis varianten)
Cyprus 8 stuks
Duitsland a 9 stuks
Duitsland d 9 stuks
Duitsland f 9 stuks
Duitsland g 9 stuks
Duitsland j 9 stuks
Estland 0
Finland 10 stuks
Frankrijk 10 stuks
Griekenland 10 stuks
Ierland 8 stuks
Italië 10 stuks
Letland 9 stuks
Luxemburg 10 stuks
Malta 11 stuks (incl. met en zonder MMT)
Monaco 8 stuks
Nederland 9 stuks
Oostenrijk 8 stuks
Portugal 10 stuks
San Marino 10 stuks
Slovenië 9 stuks
Slowakije 9 stuks
Spanje 9 stuks
Vaticaan stad 9 stuks
Komt het totaal van dit jaar op 225 stuks.
Eind totaal van 2529 stuks
Klopt het of ben ik iets vergeten?
Gr. Mischa
Cyprus 8 stuks
Duitsland a 9 stuks
Duitsland d 9 stuks
Duitsland f 9 stuks
Duitsland g 9 stuks
Duitsland j 9 stuks
Estland 0
Finland 10 stuks
Frankrijk 10 stuks
Griekenland 10 stuks
Ierland 8 stuks
Italië 10 stuks
Letland 9 stuks
Luxemburg 10 stuks
Malta 11 stuks (incl. met en zonder MMT)
Monaco 8 stuks
Nederland 9 stuks
Oostenrijk 8 stuks
Portugal 10 stuks
San Marino 10 stuks
Slovenië 9 stuks
Slowakije 9 stuks
Spanje 9 stuks
Vaticaan stad 9 stuks
Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
Volgens mij Komt Andorra als nog uit!
EUROCOLLECTEUR memoeuro / memo euro / 0 euro biljet
Lijkt me een beetje vreemd om de Belgische misslagen mee te gaan tellen in het totaal.Mischaop82 schreef:Als ik het goed heb komen er eind van dit jaar de volgende pasmunten bij:
Gr. Mischa
Als je zo begint kunnen we er nog vele bij gaan tellen, en klopt de 2529 stuks dus zeker niet.
Luit
Heb je daar nog vertrouwen in?Eurocollecteur schreef:Volgens mij Komt Andorra als nog uit!
Gr. Mischa
Daar zat ik ook al aan te denken, maar denk ik gooi het bommetje nog eventjes neerllinde schreef:Lijkt me een beetje vreemd om de Belgische misslagen mee te gaan tellen in het totaal.Mischaop82 schreef:Als ik het goed heb komen er eind van dit jaar de volgende pasmunten bij:
Gr. Mischa
Als je zo begint kunnen we er nog vele bij gaan tellen, en klopt de 2529 stuks dus zeker niet.
Luit

Gr. Mischa
Blijft inderdaad altijd een aardig discussiepunt, zelf vind ik dat een variant van Malta wel meetelt, maar dat is een bewuste afwijking en geen misslag.Mischaop82 schreef: maar denk ik gooi het bommetje nog eventjes neer![]()
Gr. Mischa
De Belgische munten zijn misslagen omdat ze op foute muntplaatjes zijn geslagen.
Daarop voortbordurend vind ik dus ook dat je de munten met een verkeerde kaart niet mee moet tellen.
Dus alleen bewust gemaakte varianten tellen, anders moet je ook monometalen, stempeldraaiingen en dergelijke gaan tellen en is het einde echt zoek, en ook niet meer controleerbaar.
Luit
En dat is precies ook mijn mening!llinde schreef:
Blijft inderdaad altijd een aardig discussiepunt, zelf vind ik dat een variant van Malta wel meetelt, maar dat is een bewuste afwijking en geen misslag.
De Belgische munten zijn misslagen omdat ze op foute muntplaatjes zijn geslagen.
Daarop voortbordurend vind ik dus ook dat je de munten met een verkeerde kaart niet mee moet tellen.
Dus alleen bewust gemaakte varianten tellen, anders moet je ook monometalen, stempeldraaiingen en dergelijke gaan tellen en is het einde echt zoek, en ook niet meer controleerbaar.
Luit
Gr. Mischa
-
- Globale moderator
Ik ben het zeer zeker met bovenstaande eens.
Alleen denk ik dat je nog vergeten ben in de lijst mee te nemen:
- de tweede 2 euromunt CC van Spanje: Dubbelportret vanwege de Troonswisseling.
- de 2 euromunt CC van Monaco: waarvan het thema nog niet bekent is.
- en inderdaad de Andorra munten, waarvan de releasedatum nu toch(vrijwel) zeker binnen 2014 valt
Dus dan zouden er nog 10 munten bij moeten, minus de aantal varianten van de Belgische Rode Kruis-munt(2 stuks)
Geeft een eindtotaal van 225+10-2= 233
Gr, Stephan
Alleen denk ik dat je nog vergeten ben in de lijst mee te nemen:
- en inderdaad de Andorra munten, waarvan de releasedatum nu toch(vrijwel) zeker binnen 2014 valt
Dus dan zouden er nog 10 munten bij moeten, minus de aantal varianten van de Belgische Rode Kruis-munt(2 stuks)
Geeft een eindtotaal van 225+10-2= 233
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
En wat met de ingekleurde versie van de Franse CC Wereld Aids Dag?
Naast het feit dat hij 'officieel' ingekleurd is, is het middelste lint van de gekleurde versie bewust vlak gemaakt, terwijl het lint bij de niet-gekleurde UNC-munten geribbeld is...
Naast het feit dat hij 'officieel' ingekleurd is, is het middelste lint van de gekleurde versie bewust vlak gemaakt, terwijl het lint bij de niet-gekleurde UNC-munten geribbeld is...
-
- Senior lid
Correct ! Voor mij zou dit idd ook een aparte munt zijn.Maxeuro schreef:En wat met de ingekleurde versie van de Franse CC Wereld Aids Dag?
Verzameling euromunten uit circulatie: 691/859
Is inderdaad een aparte munt.Ik denk dat er op termijn meer officieel ingekleurde munten gaan zijn.DvdTheBusDriver schreef:Correct ! Voor mij zou dit idd ook een aparte munt zijn.Maxeuro schreef:En wat met de ingekleurde versie van de Franse CC Wereld Aids Dag?
Vraag is of je deze gekleurde dan ook moet hebben om volledig te zijn?Je kunt ook zeggen dat iedere proof een aparte munt is(is ook zo) maar om volledig te zijn vind ik dat van elk ontwerp 1 exemplaar volstaat (iedereen is er bijv. vrij van om de verschillende letters van De Duitse munthuizen op te nemen in zijn verzamelgebied).
Bij van elk ontwerp 1 versie in uw verzameling is voor mij volledig zijn.Anders kan je zeggen grote sterren en kleine sterren en waar eindigen we dan.Ikzelf neem de verschillende letters van de Duitse munthuizen op in mijn verzameling maar dat hoeft niet om compleet te zijn.
Bedenk anders eens hoeveel munten je zou moeten hebben over 25 jaar om compleet te zijn.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Compleet zijn hangt van je eigen definitie van je verzamelgebied af. Als je daar de verschillende Duitse letters uitsluit is dat prima, maar als je alle uitgegeven munten compleet wilt hebben zal je ze wel moeten opnemen in je verzameling.Palmbird schreef:Ikzelf neem de verschillende letters van de Duitse munthuizen op in mijn verzameling maar dat hoeft niet om compleet te zijn.
Bedenk anders eens hoeveel munten je zou moeten hebben over 25 jaar om compleet te zijn.
Als een proof versie of gekleurde versie een duidelijk ander motief heeft, mag je dat denk ik ook als een aparte munt beschouwen denk ik, maar je komt wel in een grijs gebied terecht.
Luit
De 2de 2 euromunt CC van Spanje heb ik bewust nog niet mee geteld.Stephan O schreef:Ik ben het zeer zeker met bovenstaande eens.
Gr, Stephan
Is de 2 euromunt CC van Monaco al zeker dan? En Andorra moet ik ook nog maar eens zien of die inderdaad nog dit jaar uit gaat komen.
Gr. Mischa
Wat is officieel? Het z.g. geluksdubbeltje wordt ook ingekleurd maar is daarom nog niet officeel en/of wettelijk betaalmiddel.Maxeuro schreef:En wat met de ingekleurde versie van de Franse CC Wereld Aids Dag?
Gr. Mischa
Ik vind dit ook de leuke discussie en volg ook de meeste standpunten; Bewust meetellen, onbewust niet meetellen (vb: Belgische rode kruis varianten, grote/kleine sterren, de verkeerde kaarten, ...).
Anderzijds vraag ik me nu af, indien ik zelf catalogus zou maken hoe ik het zou doen:
Je kan bij grote en kleine ster een a en b maken maar zeker geen nieuw hoofnummer. Dit idem met de verkeerde kaarten.
Maar zouden we dan voor Malta een ander hoofdnummer voorzien of gaan we dan net weer te ver?
Hebben we dan bij de Duitse munten altijd 5 hoofdnummers?
Sinds dit jaar hebben we nog eens de leuke discussie over gekleurde munten (Frankrijk en nederland
), en vermoed dat dit nog maar het begin is.
Anderzijds vraag ik me nu af, indien ik zelf catalogus zou maken hoe ik het zou doen:
Je kan bij grote en kleine ster een a en b maken maar zeker geen nieuw hoofnummer. Dit idem met de verkeerde kaarten.
Maar zouden we dan voor Malta een ander hoofdnummer voorzien of gaan we dan net weer te ver?
Hebben we dan bij de Duitse munten altijd 5 hoofdnummers?
Sinds dit jaar hebben we nog eens de leuke discussie over gekleurde munten (Frankrijk en nederland

Andorra munten zijn binnen, kom op een totaal uit van 231 stuks voor dit jaar.
(Monaco 2 euro CC niet meegeteld, komt dat nog??)
Kom ik op een totaal van 2535 verschillende euro pasmunten (1 cent t/m 2 euro) t/m 2014.
Gr. Mischa
Kom ik op een totaal van 2535 verschillende euro pasmunten (1 cent t/m 2 euro) t/m 2014.
Gr. Mischa
Monaco 2014 niet, maar Andorra 2 euro CC 2014 nog wel!Mischaop82 schreef:Andorra munten zijn binnen, kom op een totaal uit van 231 stuks voor dit jaar.
Gr. Mischa
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Club van 2304!
Wanneer zou deze uitkomen?Collectcoins schreef:Monaco 2014 niet, maar Andorra 2 euro CC 2014 nog wel!Mischaop82 schreef:Andorra munten zijn binnen, kom op een totaal uit van 231 stuks voor dit jaar.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
2euro andorra komt in maart.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Club van 2304!