Gulden 1905

Plaats hier berichten over valse munten. Hiermee wordt bedoeld, munten die na zijn gemaakt met als doel ze voor echt uit te geven.
Pieter Cornelis Nederland
Lid
Lid

Gulden 1905

Bericht door Pieter Cornelis »

Beste hobbyisten en kenners, ik zit met een probleem...

Niet lang geleden tijdens een veiling van een gerenommeerd veilinghuis dacht ik diversen mooie kavels te hebben gekocht, een paar hele leuke ontbrekende munten voor de verzameling en daarmee ook een serie doubletten, die ik weer van de hand wil(de) doen.

Na het bekijken van deze gulden 1905 en het nog wat verder uitvergroten van de afbeelding was het voor mij een verrassing om te zien dat er iets van een "dubbelslag" te zien was aan de naam P.Pander en onder de laatste letters van Nederlanden aan de kopzijde van de munt.

De onaangename verrassing was voor mij dat bij navragen, weliswaar via mail/foto's, iemand mij direct aan de afbeeldingen kon vertellen dat dit om een valse munt ging, jullie zullen begrijpen dat dit niet een antwoord was waar ik op zat te wachten.

Nu heb ik ook van twee andere kenners wel een iets van een bevestiging/geruststelling gekregen dat het dan weer niet om een valse munt zou gaan, en na contact opgenomen te hebben kan ook het veilinghuis zelf het zich niet voorstellen dat er valse munten in betreffende kavels zaten, ze kennen de herkomst van de munten. Begin volgend jaar zal ik daar zelf langs gaan om de munt(en) te laten zien, en dan maar afwachten wat zij er van vinden, het is dus toch even een spannende laatste week van het jaar.

Zelf ondertussen al bekeken en vastgesteld dat de munt:

- De juiste afmetingen heeft.
- Het gewicht schommelt tussen de 10 - 9 - 10 - 9 gram. (Jammer genoeg alleen een keukenweegschaal op de gram, daar wordt aan gewerkt.)
- De munt klinkt precies hetzelfde als een echte zilveren gulden van een betrouwbare munthandelaar.
- Het randschrift is aanwezig, doch afgesleten en niet meer heel duidelijk te lezen.

Ik dacht eerst nog alleen de eerdere foto's te plaatsen en bedacht toen ook nog wat foto's proberen te maken van de munt uit de munthouder, met en zonder flits, jammer genoeg zie ik dan weer wel iets van een ZY i.p.v. ZIJ aan het randschrift.

Verder hoop ik natuurlijk voor mij, de munt en het veilinghuis meer positieve reacties terug te lezen dan de ene die mij zeker onzeker heeft gemaakt wat betreft de munt en nu ook de rest van de munten, die ik voor een redelijk bedrag heb aangekocht.

Vooropgesteld dat ik vertrouwen heb in het betreffende veilinghuis, maar stel dat de munt vals is, wat dan verder te doen?

Ik heb al gelezen in de algemene voorwaarden dat mappen en verzamelingen niet onder garantie vallen, losse munten wel, nu was dit een soort van tussenvorm in mijn beleving. De munten werden aangeboden in een afgeplakte bladhouder, tijdens de kijkdagen werd ook aangeven dat de munten echt waren, en ook dat ze via een bekende relatie aangeboden werden.

Bij deze de afbeeldingen en graag feedback, dat zou erg gewaardeerd worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lid
Lid

Re: Gulden 1905

Serie 2 afbeeldingen. (Voorbeeldjes krijg ik maar niet netjes, excuus.)
Lid
Lid

Serie 3 afbeeldingen.
Lid
Lid

Serie 4 afbeeldingen.
Lid
Lid

Deze munt is inmiddels ook als vals bevonden door de mensen uit IJsselstein, zie topic over de jaartalvervalsing gulden 1896.

Terug naar “Valse munten”