Mochten er leden zijn die ooit eens op vakantie willen gaan naar Hongarije en een bezoek willen brengen aan Boedapest dan is een bezoek aan het geldmuseum een aanrader.
Dit museum is in 2022 geopend en we zijn er vorige week geweest met de kinderen. Vooral voor kinderen is het erg leuk want ze kunnen aan veel activiteiten deelnemen. Entree is gratis, na binnenkomst krijg je een pas om jezelf te registreren en er zijn veel opdrachten voor jong en oud. Die opdrachten zijn in het Hongaars, Engels en Chinees. Voor de opdrachten krijg je punten en aan het einde kun je dan je eigen bankbiljet maken met je foto erop. Naar gelang de puntenscore krijg je een biljet met goud, zilver of brons.
O ja, voor de ouderen onder ons (waar ik dus ook bij zit), gepensioneerden mogen gratis met het OV dus ook trein enz.
Bij de ingang, uiteraard geen echt goud maar mooi gemaakt.
Wereldkaart bedekt met munten. Bij Nederland hadden ze de stuiver, het dubbeltje en een gulden.
Ze hebben hun best gedaan, de jongste goud en de oudste zilver.
Geldmuseum
Geldmuseum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Re: Geldmuseum
Toen ik voor een lijst met biljetten stond kwam er een medewerker naar me toe met de vraag of ik iets wilde weten (spreken goed Engels trouwens). Ik kreeg een discussie met hem omdat ik vroeg waar het groene 200 Forint biljet was omdat ze allemaal verschillende biljetten lieten zien maar nergens zag ik dat biljet. Hij pakte zijn mobiel en liet het 200 forint biljet zien. Toen ik vroeg of hij wist wie erop stond zei hij de 1e koning van Hongarije, Karóly Robert. Toen ik hem vertelde dat die afbeelding van een medewerker van de drukkerij was die de bankbiljetten hadden gemaakt wist hij niets meer te vertellen. Ze hadden destijds geen afbeelding van die koning en toen hebben ze die kerel maar genomen. Tja, toen moest hij het wel toegeven, waarschijnlijk schaamte omdat ze toen behoorlijk de fout zijn ingegaan. Nadat het biljet uit roulatie was genomen en werd vervangen door een munt kwam er langzaam iets los.
Ze plaatsten wel een aantal 100 Forint biljetten maar de 200 was nergens te vinden.
Ze plaatsten wel een aantal 100 Forint biljetten maar de 200 was nergens te vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Ik zal er niet komen denk ik maar het lijkt me een mooie belevenis, zoals al die musea in het voormalige Oostblok. Ik ben met mijn vrouw met de
camper in de jaren 80 ( schaamteloos verwaarloosde landen door de Sovjet Unie) door de DDR/TsjechoSlowakije/ Polen gereden en veel musea
bezocht. Voor ons belachelijk lage prijzen maar daar kon je niks aan doen, we hebben er vriendschappen aan over gehouden, gruwelijke verhalen
gehoord en voor overlijdens terug geweest. Tja, er is een tijd van komen en een tijd van gaan.
camper in de jaren 80 ( schaamteloos verwaarloosde landen door de Sovjet Unie) door de DDR/TsjechoSlowakije/ Polen gereden en veel musea
bezocht. Voor ons belachelijk lage prijzen maar daar kon je niks aan doen, we hebben er vriendschappen aan over gehouden, gruwelijke verhalen
gehoord en voor overlijdens terug geweest. Tja, er is een tijd van komen en een tijd van gaan.

We zijn geëmigreerd omdat ik destijds van mening was dat we als gezin zijnde hier een beter leven konden hebben. Ik bemoei me niet met de politiek want nergens is het volgens de mensen goed en overal heb je eikels in een regering, maakt niet uit waar je woont. Ik probeer dat soort discussies altijd zoveel mogelijk te vermijden. Er is hier ook zoveel te zien en best veel vermaak voor de kinderen. Het woongenot en de opvatting m.b.t. kinderen gaf bij ons de doorslag. Ik ben op mijn 60e met pensioen gegaan dus ik heb na 43 jaar te hebben gewerkt pensioen moeten inleveren maar we leven goed hier van ons inkomen want na 3 maanden vroegen ze aan mijn vrouw of ze in het ziekenhuis 3 dagen als apotheker wilde werken en dat doet ze nu dus al 7 jaar. Van een 4-kamerflat op de 10e etage naar een 6-kamer vrijstaand huis met 2 badkamers en 2 garages. Een tuin voor, naast en achter het huis en een klein stukje grond met van alles 1 boom of struik. We hebben in de kelder een behoorlijke voorraad ingeweckt fruit of jam van abrikozen, kersen, pruimen, appels en de frambozen en bramen gaan ieder jaar wel op.
We wonen aan de rand van onze stad met achter ons een bos en even verderop aardbeienvelden waar we ieder jaar minstens 25 kilo halen.
Kinderen zitten op een goede school, kunnen iedere dag terecht bij een kinderarts zonder afspraak te maken, hetzelfde geldt voor volwassenen bij de huisarts.
Uiteraard missen we spullen uit NL maar 2 x per jaar laten we door vrienden een doos met lekkernijen opsturen en ik kan hier bij een Nederlandse kaashandelaar alle soorten kaas bestellen.
Persoonlijk mis ik beurzen, in de afgelopen 7 jaar 1 beurs bezocht, vorig jaar in het zuiden van Hongarije. Maar via Marktplaats en eBay alsmede door veilingen scoor ik toch wel genoeg aanwinsten en ik heb dit forum om te discussiëren.
En er zijn nog zoveel delen en musea die we kunnen zien.
We wonen aan de rand van onze stad met achter ons een bos en even verderop aardbeienvelden waar we ieder jaar minstens 25 kilo halen.
Kinderen zitten op een goede school, kunnen iedere dag terecht bij een kinderarts zonder afspraak te maken, hetzelfde geldt voor volwassenen bij de huisarts.
Uiteraard missen we spullen uit NL maar 2 x per jaar laten we door vrienden een doos met lekkernijen opsturen en ik kan hier bij een Nederlandse kaashandelaar alle soorten kaas bestellen.
Persoonlijk mis ik beurzen, in de afgelopen 7 jaar 1 beurs bezocht, vorig jaar in het zuiden van Hongarije. Maar via Marktplaats en eBay alsmede door veilingen scoor ik toch wel genoeg aanwinsten en ik heb dit forum om te discussiëren.
En er zijn nog zoveel delen en musea die we kunnen zien.
Wat een fantastisch verhaal van dat biljet!