Hoi,
Ik vroeg mij het volgende af, als je op marktplaats kijkt dan vragen heel veel mensen voor de meest verminkte biljetten nog de wisselkoers van dnb. Dit onder het motto, je kunt ze er nog voor inleveren.
Maar heeft iemand hier dat ooit gedaan? Als ik op de site van dnb kijk dan zijn er nog best wat voorwaarden (je mag ze bijvoorbeeld niet hebben gekocht).
Biljetten inleveren dnb
Re: Biljetten inleveren dnb
Heb ik deze zomer nog geprobeerd. Ik had toen ik begon met verzamelen een setje nederlandse biljetten gekocht van niet al te goede kwaliteit maar aangezien ik inmiddels een betere kwaliteit had gekocht wilde ik van dat eerste setje af. Qua prijzen zou ik er misschien nog iets meer voor kunnen krijgen dan bij de DNB maar niet veel meer dus ik dacht waarom niet, lijkt mij wel leuk om dat een keer te doen.
Ik heb toen gebeld om een afspraak te maken en aan de dame uitgelegd hoe en wat, inclusief het feit dat ik ze pas 2 jaar geleden had gekocht, en volgens haar kon het dus een afspraak gemaakt. Kom ik daar en de kassier bekijkt het formulier en zegt dat het niet kan. Reden was inderdaad omdat ik de biljetten na 2001 gekocht had en inleveren alleen zou mogen als je ze al voor 2002 had. Dus ik kon onverrichter zaken terug naar huis
Als je kijkt bij de DNB staat er inderdaad dat het niet mag:
Zal ik wel overheen gelezen hebben op de site en als ik de wayback machine bekijk stond het van de zomer iets minder duidelijk op de site. Het irritante is wel dat a) de telefoniste dus blijkbaar niet goed de voorwaarden wist en b) dat op het formulier dat je moet invullen en meenemen die voorwaarde niet staat (zie plaatje hieronder) want die heb ik weldegelijk goed gelezen en daar heeft men het alleen over bedrijfsmatige koop wat bij mij niet zo was. De kassier daar ook nog op gewezen maar een uitzondering kon die niet maken. Terecht natuurlijk.
bron: https://www.dnb.nl/media/h5mdr3va/74868 ... nl_def.pdf
Al met al een leuk tripje gemaakt, had toch vakantie
Ik heb toen gebeld om een afspraak te maken en aan de dame uitgelegd hoe en wat, inclusief het feit dat ik ze pas 2 jaar geleden had gekocht, en volgens haar kon het dus een afspraak gemaakt. Kom ik daar en de kassier bekijkt het formulier en zegt dat het niet kan. Reden was inderdaad omdat ik de biljetten na 2001 gekocht had en inleveren alleen zou mogen als je ze al voor 2002 had. Dus ik kon onverrichter zaken terug naar huis

Als je kijkt bij de DNB staat er inderdaad dat het niet mag:
bron: https://www.dnb.nl/betalen/guldenbiljetten-omwisselen/Ontvangen guldenbankbiljetten na 27 januari 2002
Na 27 januari 2002 was de gulden geen wettig betaalmiddel meer. Daarom geeft DNB geen vergoeding voor guldenbankbiljetten als deze na 27 januari 2002:
- zijn verkregen uit beroeps- of bedrijfsmatige activiteiten.
- zijn geaccepteerd als betaling voor geleverde goederen en/of diensten.
- door u zijn gekocht.
Zal ik wel overheen gelezen hebben op de site en als ik de wayback machine bekijk stond het van de zomer iets minder duidelijk op de site. Het irritante is wel dat a) de telefoniste dus blijkbaar niet goed de voorwaarden wist en b) dat op het formulier dat je moet invullen en meenemen die voorwaarde niet staat (zie plaatje hieronder) want die heb ik weldegelijk goed gelezen en daar heeft men het alleen over bedrijfsmatige koop wat bij mij niet zo was. De kassier daar ook nog op gewezen maar een uitzondering kon die niet maken. Terecht natuurlijk.
bron: https://www.dnb.nl/media/h5mdr3va/74868 ... nl_def.pdf
Al met al een leuk tripje gemaakt, had toch vakantie

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik verzamel al papier geld ver voor 2001, dus als ik de biljetten te gelde wil maken zou ik dat op die manier aangeven.
Ik vind het zowie zo vreemd want laten we wel zijn. gulden biljetten zijn uiteindelijk gewoon ex wettig betaalmiddel die tot 2030 om gewisseld kunnen worden voor euro's. Het zou eigenlijk niet uit moeten maken of je ze voor of na 2001 heb verkregen. maar goed zo zijn de regels
Ik vind het zowie zo vreemd want laten we wel zijn. gulden biljetten zijn uiteindelijk gewoon ex wettig betaalmiddel die tot 2030 om gewisseld kunnen worden voor euro's. Het zou eigenlijk niet uit moeten maken of je ze voor of na 2001 heb verkregen. maar goed zo zijn de regels
Ik had de discussie sowieso vermeden en gezegd dat het gevonden is tijdens een woning ontruimen.
Ik geloof niet dat DNB iemand heeft aangenomen die Markplaats, EBay en veiling online afloopt om serienummers van biljetten te noteren die niet meer kunnen worden ingewisseld omdat ze na 2022 ooit verkocht zijn. In AI zullen ze ook niet geïnvesteerd hebben voor dat doel.
Als er nieuwe eurobiljetten worden uitgegeven ga ik ook altijd 2 biljetten van elk nieuw type ophalen en altijd zonder problemen (dat zijn euro's voor euro's (omruilverplichting)). De persoon achter de balie vind dat na mijn idee juist leuk om te doen.
Ik geloof niet dat DNB iemand heeft aangenomen die Markplaats, EBay en veiling online afloopt om serienummers van biljetten te noteren die niet meer kunnen worden ingewisseld omdat ze na 2022 ooit verkocht zijn. In AI zullen ze ook niet geïnvesteerd hebben voor dat doel.
Als er nieuwe eurobiljetten worden uitgegeven ga ik ook altijd 2 biljetten van elk nieuw type ophalen en altijd zonder problemen (dat zijn euro's voor euro's (omruilverplichting)). De persoon achter de balie vind dat na mijn idee juist leuk om te doen.