veiling

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

veiling

Bericht door vutter »

Ik heb een vraag over veilingen omdat ik een keer munten heb verkocht via een veiling bedrijf. Op uitnodiging er naar toe want ze zouden alle
munten beoordelen Gouden, zilveren en koperen munten. In mijn bijzijn werden de gouden en grote zilveren munten beoordeeld waarna er
plotseling geen tijd meer was voor de rest want er wachtte nog een klant. De rest zou later worden bekeken maar ik hoorde niks meer tot er
geld op mijn rekening was gestort en ik een brief kreeg met de opbrengsten van mijn munten. Enorme tegenvaller dus. Niet voor de gouden en zilveren munten want ik hield al wel rekening dat je niet krijgt wat je graag zou willen. Maar de 4 zeldzame Sede Vacante munten met verschillende jaren
en mooie duiten van Zaltbommel en Stevensweert werden in een doos met 45 andere duiten en klein zilver als div. verkocht voor 35 euro.
Mijn vraag is: als een inzending niet opbrengt wat je in je hoofd hebt kun je het dan terughalen en ben je nog het volle veiling bedrag schuldig ?
Ik snap dat als het al verkocht is je geen rechten meer kunt doen gelden.
Heeft een van de leden voor mij een antwoord?

Met vriendelijke groet, Ed.
spatbord
Donateur
Donateur

Re: veiling

Bericht door spatbord »

Normaal gesproken spreek je vantevoren door hoe er verkaveld wordt en wat de inzet van de kavels zal zijn. Je kunt altijd aangeven wat je minimaal zou willen hebben, dan laat het veilinghuis wel weten of ze dat realistisch vinden of niet. Zo niet, dan zullen ze die munten niet veilen en kun je op zoek gaan naar een ander veilinghuis.
Als je niets afspreekt, dan is het natuurlijk aan het veilinghuis om het een en ander te verkavelen en in te zetten zoals zij willen. Ik verwacht dat je normaal gesproken als inzender een catalogus krijgt toegezonden, evt met een brief waarop gespecificeerd staat welke kavels jouw kavels zijn. Dat geeft je nog een kans om aan te geven dat je de inzetprijzen te laag vindt of niet tevreden bent met de verkaveling.
Als het dan eenmaal afgeslagen is, valt er niets meer te wijzigen. Verkocht is verkocht.

Ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend is als je inzending veel minder opbrengt dan verwacht. Ik weet niet welk veilinghuis dit was, maar als het zo gegaan is als je aangeeft, dan hebben ze m.i. wel een steekje laten vallen wat betreft communicatie naar jou toe.
Maar als inzender heb je natuurlijk zelf ook een verantwoordelijkheid. Als je niets van hen hoort kun je er natuurlijk ook zelf achteraan gaan. Als de catalogus eenmaal online staat kun je zelf ook kijken hoe je eigen munten erin staan.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

vutter schreef: 08 okt 2019, 16:39
en mooie duiten van Zaltbommel en Stevensweert werden in een doos met 45 andere duiten en klein zilver als div. verkocht voor 35 euro.
Weet niet welke kwaliteit die van Zaltbommel is maar normaal gesproken gaan die voor 50 +. Jammer dat je hier geen reclame voor gemaakt had voor je muntjes dan weet ik zeker dat je meer voor had gekregen.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter »

Bedankt voor jullie reactie, als MD pieper heb ik veel interesse in gebruiksvoorwerpen en minder met munten. Ik ben op een leeftijd dat ik er
niet meer van wakker lig als iets niet loopt zoals ik graag zou willen. In het verleden verkocht ik gouden en zilveren munten via marktplaats en
deed niks met de koperen munten omdat ik dacht dat die geen enkele waarde hadden. Nu ben ik, dank zei jullie, wijzer geworden en zal interessante munten op dit forum aanbieden. En ook wat meer naspeuringen doen. Te beginnen met een Louis XIV 1/16 Ecu de Flandre 1686.
Gekeken bij: Numiscorner. Ben ik wijs geworden of niet !

Vriendelijke groet, Ed.

Terug naar “Het Praathuis”