Idee voor nieuwe vereniging

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Arie Nederland
Lid
Lid

Idee voor nieuwe vereniging

Bericht door Arie »

Ik verzamel graag munten. Niet met de intentie om eraan te verdienen, maar om er plezier aan te beleven. Maar ik heb er wel moeite mee als een munt de helft van de waarde kwijt is zodra je de winkel verlaten hebt. Of als je op een veiling een munt koopt voor 100 euro waar je uiteindelijk 125 euro voor moet betalen en de verkoper maar 75 euro ontvangt. Daar krijg je zelf dus in principe ook maar 75 euro voor terug. Op een dag worden ze toch verkocht. Door jezelf of door je nabestaanden. Dan is het toch jammer dat de helft van de investering de prijs is voor het ervan genieten.

Als we nu zelf voor en door verzamelaars een vereniging oprichten en een online veiling starten. De technologie is gewoon te koop voor een paar tientjes per maand en met een paar handige leden knutselen we een mooie site in elkaar. Daarbij stel ik me het volgende voor:
- Iedereen (ook niet leden) mag kavels indienen in de vorm van goede foto's. Daarbij verplicht ook aangeven wat je niet ziet (randschade, gepoetst, diameter, gewicht etc.).
- elke maand is er een online veiling. De inzendingen (foto's) worden beoordeeld door een (wisselende) commissie van de vereniging. Die stellen ook de kwaliteit vast en delen de veiling logisch in. Dus dat voorkomt overkwalificatie, zoals je op Catawiki nogal eens ziet. De munten zelf blijven bij de verkoper. Dus de commissie maakt een soort veilinggids, maar dan op basis van de foto's.
- bij voldoende belangstelling organiseren we ook een fysieke locatie om met belangstellenden samen de veiling online te volgen en ook zelf mee te doen.
- De koper betaalt 5% van de afslag en de verkoper ook 5%. Van die afdracht onderhoudt de vereniging de site en krijgen de leden van de veilingcommissie een vrijwilligersbijdrage voor het voorbereiden van de veilingen. Leden van de vereniging betalen een geringe contributie en krijgen in ruil vrijstelling van afdracht (tot een bepaald maximum) bij verkoop en bij koop. Of zoiets.
- Koper en verkoper bepalen na afslag hoe de verkoop afgehandeld wordt (afhalen, gewone post, aangetekend etc.). Dus niet verplicht alles aangetekend als men onderling andere keuzes maakt. Betaling gaat ook rechtstreeks tussen koper en verkoper.
- we houden wel reviews bij in hoeverre verkopers en kopers hun afspraken nakomen en betrouwbaar blijken, zodat (aspirant) kopers en verkopers weten waar ze aan toe zijn.

Het verschil met MP, Catawiki en EBay? Dat is betere controle op de aangeboden munten. Zowel op echtheid als op gradatie van kwaliteit. En het verschil met veilingen van veilinghuizen is dat niet bijna de helft bij het veilinghuis blijft hangen. En als we als leden meer contact met elkaar hebben, kan dat nog gezellig zijn ook. Zijn er anderen die dit ook zien zitten?
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Re: Idee voor nieuwe vereniging

Bericht door Koevoets numismatics »

Aardig idee, maar die marges bij veilinghuizen zijn er niet voor niks (al vind ik ze persoonlijk ook vrij hoog). Er gaat natuurlijk veel werk zitten in het organiseren van een veiling. En er is een risico, dat je hier volgens mij niet juridisch afgedekt hebt. Een vereniging die een commercieel bedrijf voert heeft ook te maken met consumentenwetgeving. Een ontevreden klant zal dus altijd zijn gekochte munten mogen terugsturen op kosten van de vereniging. Als een munt toch vals blijkt moet je hem ook terugnemen. Heb je dan de garantie dat de verkoper de schade vergoedt? Bovendien is er geen enkele garantie dat de biedingen ook maar in de buurt komen van de prijzen die op veilingen gerealiseerd worden, deze bedrijven hebben een veel groter bereik dan een nieuwe site. Ook noem je het een vereniging, maar feitelijk start je gewoon een bedrijf, want het is een commerciële activiteit. Je krijgt dus ook te maken met af te dragen BTW en vennootschapsbelasting. Wat blijft er dan over van je idee: je wilt eigenlijk een bedrijf starten waarbij je betaald werk vervangt door vrijwilligerswerk. Ik vermoed dat dat niet persé een grote overlevingskans heeft. Bovendien zijn er al vergelijkbare sites, die werken met lagere commissie (eBid, Delcampe), maar deze hebben niet het bereik van Catawiki of Ebay. Maar ik zal je idee met interesse volgen.
Arie Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arie »

Het idee is een vereniging met als doel om de leden te faciliteren bij het uitoefenen van hun hobby. Geen winstoogmerk. De vereniging bemiddelt tussen verkoper en koper en geeft haar mening over de aangeboden kavels. Daarmee wordt enige waarborg omtrent echtheid en kwaliteit geboden, maar geen garantie. Daadwerkelijke transactie vindt direct plaats tussen koper en verkoper. De vereniging is hier geen partij in en kan dan ook niet aansprakelijk gehouden worden. Munten kunnen aangeboden worden met een minimum inzet om te lage verkoop te voorkomen. Er zullen vast nog wel haken en ogen aan dit idee zitten, maar ik zoek anderen die mee willen denken aan manieren om een hobby op te bouwen, zonder de helft van hun investering kwijt te zijn aan kosten en marges. En door hier samen mee bezig te zijn ontstaat ook een factor van verbindend vermogen en gezelligheid. Overigens begrijp ik heel goed dat mensen die hier professioneel mee bezig zijn hieruit hun inkomen moeten genereren, maar ik vind 50% of meer wel erg veel. Misschien kunnen deskundigen gewaardeerd en betaald worden op basis van hun kennis en expertise in dit verband. Ik sta open voor suggesties.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Best een leuk idee.

Eigenlijk hoef je er niet veel voor te doen; de site is er al, kwestie van een veiling plugin installeren.

Of dit gaat werken weet ik niet maar dat is na te vragen

Terug naar “Het Praathuis”