Winter- en zomeruur

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
eurocoinsfun België
Volledig lid
Volledig lid

Winter- en zomeruur

Bericht door eurocoinsfun »

Het zal jullie ook niet ontgaan zijn dat men de omwisseling van winteruur naar zomeruur en omgekeerd wil afschaffen in de EU. Meer dan 80% van de bevolking wil er van af. Zelf heb ik nog nooit problemen gevonden met de overgang van de uren.
Ik ben gewoon benieuwd wat jullie mening is.

De meest aangehaalde reden voor de afschaffing is het biologisch ritme. Twee maal op een jaar wordt "ons" biologisch ritme op de proef gesteld. Maar wanneer "we" op vakantie gaan naar de andere kant van de wereld, hebben "we" last van een jetlag. "We" gaan naar feesten en op café tot vroeg in de ochtend. "We" maken lange reizen met de auto en vaak rijden we 's nachts nog eens aan een stuk door. Maar hier hebben de mensen helemaal geen probleem mee. Bioritme telt dan niet. Bij die 80% zullen heel wat hypocriete mensen zitten.
Trouwens heel de maatschappij is verkeerd ingesteld op de ritme van het licht en eigenlijk op dat van het zomeruur. Dus niet zo vreemd dat de meeste mensen dan het zomeruur altijd willen hanteren.
Maar wat zijn dan de voor- en nadelen wanneer we winter- of zomer uur hanteren.
Winteruur: 's avonds is het dus altijd vroeger donker, dus ook in de zomer. Niet echt een nadeel, maar vooral de horeca en de mensen willen terrasjes.
Zomeruur: moesten we zomeruur hanteren, dan zou het rijdens hoogzomer reeds om 3h al schemeren. Wie heeft er dan iets aan dat het al licht is, als de meeste mensen dan nog 3h slapen.
Wanneer we het toch over bioritme hebben, dat zou willen zeggen gaan slapen wanneer het donker wordt, opstaan wanneer het licht wordt.
Wanneer we de wintertijd hanteren in de zomer zouden we al om 5h moeten opstaan, en dus om 21h gaan slapen. Dit zijn normale uren, maar.... het werk begint pas om 8 of 9 h, vrije tijd speelt zich hoofdzakelijk 's avonds af, tv programma's zijn laat geprogrammeerd.

Afschaffing winter- en zomeruur? Voor mij ok, maar dan het winteruur én dat heel de maatschappij ook een uur vervroegd. Want dan gaat het leven van de maatschappij wel min of meer gelijk met het bioritme, of toch niet als we alles gaan veranderen....?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Winter- en zomeruur

Bericht door janssenfrank »

Naar het schijnt is de wintertijd de echte tijd en de zomertijd de aangepaste tijd. In de zomer lopen we dus op alles een uur achter. De zomertijd afschaffen betekent dat het pas rond 23u donker wordt in de zomermaanden. De wintertijd afschaffen betekent dat het al om 3u licht wordt in de zomermaanden. Ik vind dat allebei niks, maar als ik moet kiezen dan liever de wintertijd aanhouden.

Hier in Nederland hebben we nou eenmaal seizoenen. Dat is gewoon de natuur. Een deel van het jaar is het gewoon veel donker. Dieren passen zich daar ook gewoon op aan. Waarom wij mensen niet?

Ik heb verder niet zoveel last van het omzetten van de klok. Hooguit de eerste zondag en maandag dat mijn eigen biologische klok dan beetje hapert. Maar wat je zegt: als je met het vliegtuig reist of een nachtje doorhaalt in de kroeg heb je dat probleem ook.

Dus, voor mij mogen zomer en wintertijd wel blijven. En als we gaan omzetten: dan de wintertijd aanhouden.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Ik wist niet dat we konden stemmen voor of tegen het afschaffen van de zomer- of wintertijd. Ik heb wel het nieuws gevolgd. Het is mijn inziens weer een hetze van een klein aantal mensen. Het onderzoek en vooral de uitslag rammelt aan alle kanten en lijkt mij dan ook niet representatief.

De 80% die hier wordt bedoeld is een stemming over 4.6 miljoen Europeanen. In 2016 woonde er ongeveer 508 miljoen mensen in de EU. Dit is bijna 0.9% van de totale bevolking. Van de 4.6 miljoen stemmen komen er 3 miljoen uit Duitsland. Blijkbaar is dit bij onze buren een actueel thema maar de stemming valt tegen als je bedenkt dat Duitsland ruim 82 miljoen inwoners heeft.

Ik denk dat Juncker en zijn gevolg zich beter druk kan maken om de wereldhandel problematiek en de Brexit.
Laat de zomer- en wintertijd lekker zoals het is. Ik heb er nooit last van en zomers ben ik blij met wat "licht in de nacht". Ik las ook dat alle EU-landen moeten instemmen anders gaat het hele idee niet door en veranderd er niks. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mischaop82 »

Echt de meest grote onzin jetlag etc.
Gewoon mee gaan in het tijdstip van waar je je bevind.
Ik draai wisseldiensten 6.45-15.15, 14.45-23.15, 22.45-7.15. Dus of vroeg op of laat naar bed, soms s’nachts werken en overdag slapen.
Om de paar dagen je ritme weer aanpassen aan de tijd waarin je leeft, dus jetlag, laat me niet lachen!!
Volgens mij zijn het allemaal kantoormensen die lopen te klagen en te zuchten.

Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!

Terug naar “Het Praathuis”