Numismatische Kring

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Numismatische Kring

Bericht door MuntMeneer »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb al een tijdje in mijn hoofd dat het lid worden van een numismatische kring mij misschien wel leuk lijkt. Ik kom uit de provincie Groningen dus dan is de Numismatische Kring Groningen de logische keuze. Alleen ik vroeg me af of er misschien forumleden zijn die lid zijn en mij misschien kunnen vertellen wat er op zo'n bijeenkomst precies gebeurt. Hun site is niet echt up-to-date dus vandaar dat ik het hier even vraag.
Ik ben zelf 26 jaar, zou dat een probleem zijn? Er gewoon een keer heen gaan zou misschien het advies van de meeste van jullie zijn, maar een beetje info vooraf vind ik ook wel prettig :angel:

Ben benieuwd naar jullie reacties,

Tjeerd
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Re: Numismatische Kring

Bericht door Spaarvarken »

Hallo Tjeerd,

Ik ben lid van de kring groningen. Wat doen we zoal

Door het jaar heen verschillende lezingen een excursie en kringveilingen.

Bijeenkomst is 1 keer per maand.

Mvg

Francois
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Hoi Tjeerd,
Ik ben ook lid en kan bevestigen wat Francois schreef.
Ik vind de bijdragen van sprekers vaak interessant. De sprekers zijn vaak erg deskundig.
Zo af en toe pik ik ook wel eens wat op in de veilingen. En soms breng ik ook wel wat in.
Groet
Thomas
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Ik neem mezelf al 2 jaar voor om naar de kring Brabant te gaan. Alleen het komt er niet van.. toch maar een keere een kijkje gaan nemen.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Ik vraag me echt af waar jullie bang voor zijn. Wat is nou het ergste wat je kan gebeuren? Dat je mensen tegenkomt met dezelfde interesse als jij. Wauw.
Alles staat op groen! GO GO GO!
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

PietjePuk190 schreef: 06 jun 2018, 00:24 Ik vraag me echt af waar jullie bang voor zijn. Wat is nou het ergste wat je kan gebeuren? Dat je mensen tegenkomt met dezelfde interesse als jij. Wauw.
Alles staat op groen! GO GO GO!
.. waar staat dat we bang zijn? Ik heb voldoende te doen en werk onregelmatig. Dan heb ik er niet altijd zin en tijd voor om nog een avond op stap te gaan.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Zijn er leden die weten of er een kring bestaat voor West Friese munten ?
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Nieuwemunt schreef: 06 jun 2018, 23:00 Zijn er leden die weten of er een kring bestaat voor West Friese munten ?
Kunnen er samen wel een oprichten :lach: kreeg van de week m'n 3e West Fries binnen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Nieuwemunt schreef: 06 jun 2018, 23:00 Zijn er leden die weten of er een kring bestaat voor West Friese munten ?
Misschien is deze iets voor je:
https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... ot=4138606

Meestal is de numismatische kring een bepaalde regio. Ik zit zelf bijvoorbeeld bij de numismatische kring Utrecht. Maar dat betekent niet dat het alleen over Utrechtse munten gaat, de meeste verzamelaars verzamelen iets anders.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

sjors-sjors schreef: 07 jun 2018, 18:46
Kunnen er samen wel een oprichten :lach: kreeg van de week m'n 3e West Fries binnen!
Dat is mooie aanwinst ! Helaas is mijn kennis over de west Friese munt nog niet goed genoeg om een kring op te richten :gniffel:
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

koenmunten schreef: 07 jun 2018, 19:09

Meestal is de numismatische kring een bepaalde regio. Ik zit zelf bijvoorbeeld bij de numismatische kring Utrecht. Maar dat betekent niet dat het alleen over Utrechtse munten gaat, de meeste verzamelaars verzamelen iets anders.
Leuk leeuwtje hoor !! Ik kan zo op het moment geen kring vinden ik de kop van noord Holland. Wellicht moet ik iets verder gaan zoeken. :thumb up:
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

MuntMeneer schreef: 03 jun 2018, 10:27
Ik ben zelf 26 jaar, zou dat een probleem zijn? Er gewoon een keer heen gaan zou misschien het advies van de meeste van jullie zijn, maar een beetje info vooraf vind ik ook wel prettig :angel:
Ik zelf zit al goede 9 jaar in een numismatische vereniging, weliswaar in België (maar dit is een detail). Ik ben er in contact gekomen op 23-jarige leeftijd, kortom leeftijd is zeker geen probleem. Sinds dien ga ik naar iedere "vergadering" als ik kan - los van het werk, verlof, etc.
Al snel zul je in een gesprek komen andere mensen (die hoogstwaarschijnlijk iets ouder zullen zijn) met gelijkaardige interesses. Kortom zeker gaan en de eerste keer kan raar zijn omdat je (bijna) niemand kent, maar dat komt wel goed !
Nieuwe mensen die naar de beurs komen is ook leuk als vereniging, gezien de meeste vereniging een leegloop zien (overlijden oudste leden, geen opvolging, etc.).

Onze activiteiten zijn net iets anders:
- maandelijks verkoop of ruil van munten, biljetten
- maandelijks te beschikking stellen van tijdschriften, boeken
- om de x aantal maanden clubveilingen
- jaarlijks een nationale samenkomst met stemming, lezing en een etentje

Indien nog vragen, vraagt u maar !

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Nieuwemunt schreef: 08 jun 2018, 13:26
koenmunten schreef: 07 jun 2018, 19:09

Leuk leeuwtje hoor !! Ik kan zo op het moment geen kring vinden ik de kop van noord Holland. Wellicht moet ik iets verder gaan zoeken. :thumb up:
In Amsterdam zit er 1( zitten aan mij te trekken om lid te worden) en in Santpoort, Numismatische kring Kennemerland.
Groetjes,

Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Dank je wel Maarten !

Terug naar “Het Praathuis”