extreme verzendkosten
Re: extreme verzendkosten
5 cent is een ander verhaal dan 10 euro
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Donateur
Laatst een munt gekocht in Zwitserland. Verzendkosten: CHF 58.80. Maar gelukkig dit keer geen douaneheffing. Op het douaneformulier stond "Collector's coin. No market value." En vervolgens voegen ze ook nog de factuur toe, waarop wel het totaal betaalde bedrag stond...
-
- Donateur
Momenteel is er een florijn naar me onderweg vanuit Zwitserland. Aankoopprijs 120 euro, en nu zie ik op de postnl site dat er 38 euro aan inklaringskosten bij komt, oftewel 21% BTW plus 13 euro inklaringskosten. Ik had laatst bij de Douane geinformeerd, en kreeg als antwoord: "Is het een verzamelobject? Je betaalt 6% btw over de waarde inclusief verzend- en verzekeringskosten en geen invoerrecht." Blijkbaar is nog niet iedereen daarvan op de hoogte... Ik zal maar eens kijken of ik bezwaar aan kan tekenen.CorioCoins schreef:Ik had op diezelfde veiling een dubbeltje 1893 in MS66 gewonnen iets van 250 euro en ik moest ook 60 dollar neertellen voor verzenden + nog invoerrechten a 36 euro
(geen 21% maar 6% zilver verzamelobject + invoerrechten)
Succes met het bezwaar maken!
Het wordt tijd dat hier wat meer duidelijkheid in komt. Tot dan zie ik af van het kopen van munten op Zwitserse veilingen. 

Misschien handig om ze dan met de volgende link te confronteren: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... voorwerpen
Luit
Luit
-
- Donateur
Bedankt voor de link, llinde, die zal ik er zeker bij vermelden.
Hoe is het afgelopen?
-
- Donateur
Ik heb postnl een brief gestuurd. Zij gaan bezwaar aantekenen bij de douane, maar er werd bij vermeld dat een antwoord maanden op zich kan laten wachten...
Op eBay zie je gewoon van tevoren welke verzendkosten erbij gerekend worden. Sommigen gaan daar inderdaad nogal enthousiast mee om. Zie je een leuk biljetje voor een dollar of 1-2, komt er 25 dollar shipping bij. Ja, je moeder
Dat doen we dus niet.
Wat betreft die invoerrechten: die moet je dan contant aan de postbode betalen. Je kan niet pinnen en hij heeft meestal ook geen wisselgeld. Dus heel ideaal is dat allemaal niet.

Wat betreft die invoerrechten: die moet je dan contant aan de postbode betalen. Je kan niet pinnen en hij heeft meestal ook geen wisselgeld. Dus heel ideaal is dat allemaal niet.
Ik heb bij een zending via fedex bezwaar gemaakt(daar krijg je een aparte factuur). Eerst kreeg ik een reactie dat ze 't gingen uitzoeken en in de tussentijd hoefde ik nog niet te betalen. Na een maand of 2 reactie dat inderdaad 6% van toepassing was(want in eerste instantie aangegeven als "boeken, brochures en dergelijk drukwerk") en dat een herzieningsverzoek ingediend zal worden bij de douane en dat dit 5-6 maanden kan duren. Dit was zo'n 2.5 maanden geleden.
2x eerder via postnl invoerrechten moeten betalen, 1x 6%, 1x 21%. Geen bezwaar gemaakt tegen de 21%, dat zou maar een paar euro gescheeld hebben, de invoerrechten was het grootste deel van de kosten. Beide keren niet thuis overigens, dus bedrag gepind bij postagentschap.
2x eerder via postnl invoerrechten moeten betalen, 1x 6%, 1x 21%. Geen bezwaar gemaakt tegen de 21%, dat zou maar een paar euro gescheeld hebben, de invoerrechten was het grootste deel van de kosten. Beide keren niet thuis overigens, dus bedrag gepind bij postagentschap.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
-
- Donateur
En vandaag zie ik dat het teveel in rekening gebrachte bedrag op mijn rekening staat. Blijkbaar is het bezwaarschrift dus goedgekeurd.spatbord schreef:Ik heb postnl een brief gestuurd. Zij gaan bezwaar aantekenen bij de douane, maar er werd bij vermeld dat een antwoord maanden op zich kan laten wachten...

spatbord schreef:En vandaag zie ik dat het teveel in rekening gebrachte bedrag op mijn rekening staat. Blijkbaar is het bezwaarschrift dus goedgekeurd.spatbord schreef:Ik heb postnl een brief gestuurd. Zij gaan bezwaar aantekenen bij de douane, maar er werd bij vermeld dat een antwoord maanden op zich kan laten wachten...Je moet er alleen wel wat geduld voor hebben...

De aanhouder wint gelukkig.

-
- Donateur
Gaan we weer... Laatst had ik een munt gewonnen op een Poolse veiling. Redelijk laag bedrag, dus ik maakte me niet zo druk om de verzendkosten. Die waren de vorige keer bij hetzelfde veilinghuis maar 7 euro. Tot mijn verbazing kwam er dit keer geen 7, maar 42 euro bij. "We do not send via regular post anymore, now we only use courier service – it is safe and fast." En freaking expensive... En ondertussen zetten ze dit er ook nog bij: "Due to customs restrictions we can only ship items as a uninsured registered package - only on buyer's liability."
Ik zie op eBay ook vaak een biljet in de verkoop staan die begint met 1 euro maar men vraagt 25,95 aan verzendkosten, te gek voor woorden. En het verzenden gaat ook al niet goed want begin september een veiling gewonnen op eBay, verzendkosten waren redelijk, verstuurd met DHL maar nooit iets ontvangen. Met PayPal betaald, claim neergelegd en PayPal gaf de verkoper gelijk. In bezwaar gegaan onder het mom van kopers bescherming en ik kreeg mijn geld terug. Het maakt niet uit of je weinig of veel betaald, als iemand het wil stelen dan doen ze dat toch wel.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Wow! Ik betaalde laatst 7 euro ofzo voor aangetekende verzending vanuit Polen. Dat kan dus prima. Stond het ook zo aangegeven op de site? Straks moet ik eerst alle voorwaarden controleren voordat ik überhaupt biedingen ga doen via de diverse veilingen.spatbord schreef:Gaan we weer... Laatst had ik een munt gewonnen op een Poolse veiling. Redelijk laag bedrag, dus ik maakte me niet zo druk om de verzendkosten. Die waren de vorige keer bij hetzelfde veilinghuis maar 7 euro. Tot mijn verbazing kwam er dit keer geen 7, maar 42 euro bij. "We do not send via regular post anymore, now we only use courier service – it is safe and fast." En freaking expensive... En ondertussen zetten ze dit er ook nog bij: "Due to customs restrictions we can only ship items as a uninsured registered package - only on buyer's liability."
Voor die 42 euro stuurde hij toch wel zijn eigen neefje op pad?

-
- Donateur
Ik heb via sixbid geboden, daar staat niets vermeld over verzendkosten. Op de website van het veilinghuis zelf staat "Shipping abroad: please contact our company after the purchase - the cost and type of delivery is determined individually."
Ik heb liever dat hij zijn nichtje (wel 18+, natuurlijk) op pad stuurt...
Ik heb liever dat hij zijn nichtje (wel 18+, natuurlijk) op pad stuurt...

Ik vond €15,- van Schulman ook wat aan de enthousiaste kant. Maar wellicht krijgen we een envelop met een gouden randje 

-
- Donateur
Voor dat geld sturen ze het wel met FedEx, dus de kans dat het kwijt raakt is dan een stukje kleiner. Volgens mij leggen ze zelf nog geld toe op die 15 euro...sjors-sjors schreef:Ik vond €15,- van Schulman ook wat aan de enthousiaste kant. Maar wellicht krijgen we een envelop met een gouden randje
Al kwamen ze het persoonlijk afgeven, ik vind 15,- veel geld voor een muntje van een paar gram. Daarnaast kiezen zij voor Fedex en niet ik. Daarbij ga ik ervan uit dat ze prima afspraken met Fedex kunnen maken maken als ze enkele tientallen tot honderden verzendingen uitvoeren, maar dat is een aanname.spatbord schreef:Voor dat geld sturen ze het wel met FedEx, dus de kans dat het kwijt raakt is dan een stukje kleiner. Volgens mij leggen ze zelf nog geld toe op die 15 euro...sjors-sjors schreef:Ik vond €15,- van Schulman ook wat aan de enthousiaste kant. Maar wellicht krijgen we een envelop met een gouden randje
Ik schreef het laatst al, van Pietje Puk nam ik hoezen en schutbladen over, bijna 10 kg en dat kostte bij DPD 10,95 om te versturen naar Hongarije.
-
- Donateur
Meestal als ik dingen krijg via Fedex zijn de verzendkosten 40-100 euro, dus ik denk niet dat het veel goedkoper wordt als je grotere volumes hebt. Fedex is nu eenmaal duurder dan PostNL, maar ook betrouwbaarder. En dat is toch belangrijk als je soms voor duizenden euro's aan munten in een enkel pakketje stopt.sjors-sjors schreef:Al kwamen ze het persoonlijk afgeven, ik vind 15,- veel geld voor een muntje van een paar gram. Daarnaast kiezen zij voor Fedex en niet ik. Daarbij ga ik ervan uit dat ze prima afspraken met Fedex kunnen maken maken als ze enkele tientallen tot honderden verzendingen uitvoeren, maar dat is een aanname.
En ja, zij kiezen voor Fedex, maar ze geven dan ook wel netjes vantevoren aan wat de verzendkosten zijn. Die staan keurig in de catalogus aangegeven (dat zouden meer veilinghuizen moeten doen!). Jij kiest er vervolgens voor om het te laten verzenden. Je mag het ook ophalen.

Ik snap natuurlijk best dat het een hoop geld is als het om een enkele munt gaat, en ik zou soms ook wel willen dat men een goedkopere optie voor verzending aanbiedt. Maar ik snap ook wel weer dat een veilinghuis dat in een korte tijd een enorme stapel pakjes de deur uit moet doen geen zin heeft om met een keuzemenu van verzenders te gaan werken. Dan neemt de kans op fouten weer toe, en klaagt men daar weer over...

Eens met Spatbord. Het is een keuze die je in dit geval bij Schulman van tevoren kunt maken. 15 euro voor een pakketje met een waarde van enige honderden (of wellicht duizenden) euro's is niet extreem duur. Wel veel natuurlijk als je een munt van 30 euro wint maar dat is de gok die je moet nemen. Het gebeurde mij de vorige keer dat ik één munt van 70 euro won. Dan is 15 euro relatief veel. 

-
- Donateur
Maar dan moet je natuurlijk wel vantevoren kijken. Zo ging ik laatst bijna de mist in op een Noorse veiling. Pas nadat ik mijn bod had ingestuurd zag ik in de catalogus wat de verzendkosten waren. NOK 990, oftewel 104 euro. Gelukkig had ik die munt niet gewonnen, anders was de prijs opeens bijna verdubbeld...Jan W schreef:Het is een keuze die je in dit geval bij Schulman van tevoren kunt maken.
Toch niet bij de Oslo Myntgalleri? Daar heb ik ook een slechte ervaring mee.spatbord schreef:Maar dan moet je natuurlijk wel vantevoren kijken. Zo ging ik laatst bijna de mist in op een Noorse veiling. Pas nadat ik mijn bod had ingestuurd zag ik in de catalogus wat de verzendkosten waren. NOK 990, oftewel 104 euro. Gelukkig had ik die munt niet gewonnen, anders was de prijs opeens bijna verdubbeld...

-
- Donateur
Die inderdaad...Jan W schreef:Toch niet bij de Oslo Myntgalleri? Daar heb ik ook een slechte ervaring mee.![]()