spatbord schreef:
Als ik in Delmonte kijk zie ik bij R4 staan: 'Uiterst zeldzaam (2 a 3 exemplaren)'.
Pannekeet houdt aan:
U = Uniek = 1 exemplaar
R4 = 2-5 exemplaren
R3 = 6-15 exemplaren
R2 = 16-75 exemplaren
R = 76-250 exemplaren
S = 251-1000 exemplaren
Hierbij geeft hij aan dat de codering algemeen wordt toegepast, maar dat minder of helemaal niet bekend is wat voor aantallen er mee bedoeld worden. Hij geeft de aantallen dan ook slechts als een door hem aangehouden indicatie.
Bedankt voor deze aanvulling!
Grappig dat dus ook Pannekeet een eigen interpretatie heeft van de zeldzaamheidskwalificaties. De Delmonte heb ik inmiddels besteld en is vanuit Frankrijk onderweg (dat mocht ook wel eens..

). Eens even zien wat daarin staat.
Ik denk dat als je de interpretatie van Pannekeet aanhoudt het wel duidelijk is dat een Koninkrijk munt in R2 vele malen prijziger zal zijn dan een Provinciale munt in R2. Simpelweg alleen al omdat er meer verzamelaars van Koninkrijk zijn dan van Provinciaal. Bij provinciale munten is een R gradering trouwens schering en inslag en op zich eigenlijk weer helemaal niet zo bijzonder..
Het maakt aan de ene kant ook best wel verschil uit of er van een R2 munt nu 16 exemplaren bekend zijn of 75.. Aan de andere kant heeft een verkoper er weer belang bij dat die grens juist wat opgerekt is.