5 euromunt wettig betaalmiddel?

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

5 euromunt wettig betaalmiddel?

Bericht door leon voorn »

goedeavond
ik heb sinds de muntmanifestatie mijn 5 en 10 euro munten proberen te gebruiken om mee te betalen,
bij het tankstation ,burgerkingg,supermarkt.....de munten worden niet aangenomen.
mijn vraag is waar je er wel mee kan betalen?
en waarom staat er nog steeds wettigbetaalmiddel op de coincard?
verder blijf ik er wel vrolijk onder hoor ;)
graag een reactie.....mvrgroet leon voorn
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 13 jaar Cu in Houten: :thumb up:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: 5 euromunt wettig betaalmiddel?

Bericht door janssenfrank »

Officieel zou men ze moeten aannemen, net als de munten van 1 en 2 cent (teruggeven is iets anders). Ik denk dat het vooral onwetendheid is. Mensen kennen die munten van 5 euro niet en geloven dus niet dat ze echt geldig zijn.

De zilveren tientjes en 50 guldenmunten waren ook wettig betaalmiddel, maar ook die waren heel lastig uit te geven.

En volgens mij zijn ook andere munten in het verleden geweerd. Van munten weet ik zo snel geen voorbeeld, maar ik meende dat het 20 gulden biljet van Boerhave ook niet erg gewenst was.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Wat betreft de 5 en 10 Euro munten (officieel: Euro Collector Coins) wordt in de Recommendation van 22 maart 2010 vermeld:

Member States should take all measures deemed appropriate to prevent euro collector coins from being used as means of payments (for example special packaging, clear communication, use of precious metal, sale prices above face value).

Dus in mijn vertaling: het zijn wel munten maar je zou er eigenlijk niet mee moeten betalen. En de uitgevende instantie (het land) moet alle mogelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat er mee betaald wordt.
Een aanduiding op de verpakking dat het om een wettig betaalmiddel gaat lijkt mij dan ook hiermee niet in overeenstemming. Er zou eigenlijk moeten staan: het is een wettig betaalmiddel maar u wordt geacht er niet mee te betalen.

Dit laat zien dat de regelgeving rond de wettige betaalmiddelen wel wat helderder zou kunnen zijn.

Groet
Thomas
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Leon, ik heb er laatst mee bij de Primera betaald. Ik koop altijd extra coincards voor ruilpartners en bij de aanschaf van de laatste 5 euro Kinderdijk heb ik mijn overgebleven voorraad weer ingeruild. De man van de Primera was niet blij (hij zei letterlijk: "en ga je nu deze Kinderdijk munten de volgende keer weer inruilen voor het nieuwe vijfje"), maar accepteerde de munten wel als betaalmiddel.
resparvae schreef: Member States should take all measures deemed appropriate to prevent euro collector coins from being used as means of payments (for example special packaging, clear communication, use of precious metal, sale prices above face value).
Thomas, laat het ze bij de KNM maar niet horen. Voor je het weet is ook de 5 euro alleen nog maar in meerprijs coincard te koop. :wtf: Hoewel dat ook een risico voor ze is, want ik denk dat ik dan niet de enige ben die dan met de 5 euro verzameling stop.

Bernard
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

janssenfrank schreef:De zilveren tientjes en 50 guldenmunten waren ook wettig betaalmiddel, maar ook die waren heel lastig uit te geven.
Ik kan je verzekeren dat dit niet zo is! Deze munten waren van zilver en in die jaren heerste er ook een zilver-hausse. Zilveren guldens en rijksdaalders werden grif opgekocht door kilo-kopers voor een prijs ver boven de nominale waarde. Daar komt bij dat de gulden-herdenkingsmunten nooit zijn verkocht voor tien c.q. vijftig gulden. Deze konden bij postkantoren worden gekocht voor Fl 12,50 c.q. Fl 55,00 en werden gezien als een 'luxe-artikel' voor verzamelaars en de rest circuleerde als geschenk bij geboorten, jubilea, verjaardagen en wat dies meer zij.
Bij winkels waren ze dan ook ZEER welkom!
Hoe gewild de zilverlingen toen waren blijkt ook wel uit een penning die werd uitgegeven door de GWK. Het betrof een 'munt' van 20 gulden die zo populair was dat die binnen enkele dagen al was uitverkocht...

Afbeelding

Afbeelding

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Aah, de Grenswisselkantoren. Die verkochten ook nog een tijdje munten aan de balie. Ergens eind jaren '70 tot begin jaren '90? Daar heb ik wel eens mooie Romeinse munten gekocht voor toen niet al te veel geld.
In Amsterdam had je indertijd ook de HBU bank die munten verkocht en verkooplijsten uitbracht, mooie boekjes met prijzen waar je nu watertandend naar kunt kijken. :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Martin schreef:
janssenfrank schreef:De zilveren tientjes en 50 guldenmunten waren ook wettig betaalmiddel, maar ook die waren heel lastig uit te geven.
Ik kan je verzekeren dat dit niet zo is! Deze munten waren van zilver en in die jaren heerste er ook een zilver-hausse. Zilveren guldens en rijksdaalders werden grif opgekocht door kilo-kopers voor een prijs ver boven de nominale waarde. Daar komt bij dat de gulden-herdenkingsmunten nooit zijn verkocht voor tien c.q. vijftig gulden. Deze konden bij postkantoren worden gekocht voor Fl 12,50 c.q. Fl 55,00 en werden gezien als een 'luxe-artikel' voor verzamelaars en de rest circuleerde als geschenk bij geboorten, jubilea, verjaardagen en wat dies meer zij.
Bij winkels waren ze dan ook ZEER welkom!
Misschien in de jaren '70 en '80, maar in de jaren '90 werden de tientjes gewoon voor nominaal uitgegeven, en je kon er met geen mogelijkheid mee betalen. Ik haalde er toen telkens een aantal bij het postkantoor, om de mooiste eruit te zoeken en de rest uit te geven. Ze keken me destijds zeer vreemd aan in de supermarkt toen ik met dergelijke munten aankwam.
De zilverwaarde lag destijds dan ook ruim onder de nominale waarde.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Inderdaad heerste er eind jaren 70/ begin jaren 80 een enorme verzamelwoede. Zelfs zo erg dat er geen centen meer in het betalingsverkeer waren omdat iedereen ze oppotte. En nu zijn ze geen *** meer waard. De 10tjes van Juliana hebben inderdaad altijd wel een bepaalde aantrekkingskracht gehad, maar dat spul van Beatrix is nooit iets geworden. Het feit dat er zelfs munten zijn ontmunt geeft al aan dat ze er teveel van hadden geslagen en dus aan de straatstenen niet kwijt konden. En vergelijk de slagaantallen van de Beatix 10tjes maar eens met die van Juliana: die van Beatrix hebben een lagere oplage.

Ik vraag me af of de verminderde interesse ook niet komt doordat het koningshuis steeds minder populair wordt. In de Oorlog was het koningshuis de verbindende factor onder de Nederlanders en daardoor is de oorlogsgeneratie en de generatie daarna nog behoorlijk koningsgezind. Maar de mensen van mijn generatie (1976) en wat erna komt zegt dat allemaal niks meer.

De tegenwoordige herdenkingsmunten zijn alleen nog maar populair in de coincards. Ik vraag me echter af: hoe lang nog? Voor elke scheet wordt er weer een munt of een penning gemaakt. Het wordt te veel en het wordt te duur. Mensen gaan afhaken.

En dan zijn wij nog verzamelaars en liefhebbers. Ik kan me goed voorstellen dat de gewone man niks moet hebben van die rare 5 euro munten.

Als volgend jaar weer de dag van de munt is zal ik eens proberen iets bij de KNM te kopen en dan af te rekenen met 5 euromunten. Eens kijken of zij ze wel aannemen...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Die vijf euromunten van tegenwoordig zijn ook nog eens koperen verzilverde munten. De eerste vijfjes en de tientjes en 50 gulden munten waren gewoon van zilver wat in tijden van zilverschaarste in ieder geval altijd weer geld oplevert.

Dat Beatrix spul is inderdaad enorm in waarde gekelderd. Een overleden familielid had een doos vol met FDC- en Proofsetjes. Die waren een tijdje best veel waard maar een Proofsetje Beatrix koop je al voor 8,50 euro bij de handel (en op veilingen nog goedkoper). Op een 50 gulden proof Claus zat een plakkertje met de prijs waarvoor deze ooit was gekocht: 96 gulden. Zo'n munt koop je nu voor 30 euro, zo'n 66 ouderwetse guldens.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Jan W schreef:Die vijf euromunten van tegenwoordig zijn ook nog eens koperen verzilverde munten. De eerste vijfjes en de tientjes en 50 gulden munten waren gewoon van zilver wat in tijden van zilverschaarste in ieder geval altijd weer geld oplevert.
Dat vind ik ook heel jammer. Zilver heeft gewoon een zekere vaste waarde en een bepaalde aantrekkingskracht. Dat koperen spul is gewoon niet zo leuk om te verzamelen. Zilver geeft je het idee dat je echt iets hebt.

Maar ja, ik heb het al zo vaak gezegd: de KNM is veel te commercieel geworden en dat gaat ze vroeg of laat nog wel opbreken. Helaas zal het dan wel zo zijn dat de mensen die nu aan de touwtjes trekken hun zakken voldoende gevuld hebben om verder lekker zorgeloos te kunnen leven.

Ik wil Maarten Brouwer niet de schuld geven, maar het is wel onder zijn bewind dat dit alles gebeurd. En de minister van Financien heeft met de KNM een mooie bron van inkomst. Het muntmeesterteken "koerszettende zeilen" is dan ook heel treffend. Echter: met volle vaart het ruime sop kiezen is wat ze op de Titanic ook deden...

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Jan W schreef:Dat Beatrix spul is inderdaad enorm in waarde gekelderd. Een overleden familielid had een doos vol met FDC- en Proofsetjes. Die waren een tijdje best veel waard maar een Proofsetje Beatrix koop je al voor 8,50 euro bij de handel (en op veilingen nog goedkoper). Op een 50 gulden proof Claus zat een plakkertje met de prijs waarvoor deze ooit was gekocht: 96 gulden. Zo'n munt koop je nu voor 30 euro, zo'n 66 ouderwetse guldens.
Sterker nog: ik had laatst wat van deze munten in proof op marktplaats, en ik raakte ze voor 20 euro nog niet kwijt...
Je opmerking doet me trouwens denken aan de tijd dat ik als klein jochie munten verzamelde. Ooit ging ik een keer met mijn vader naar een beurs toe, met wat kleingeld in mijn zakken om een paar muntjes te kopen. Bij een van de stands had iemand een FDC jaarset liggen (dit zal zo rond 1990 geweest zijn).
'Hoeveel kost die meneer?'
-'Die is heel erg duur.'
M.a.w. jij als klein jochie zou die nooit kunnen veroorloven. Dit is een van de redenen geweest dat mijn muntenverzameling niet veel later is gaan verstoffen, om pas vele jaren later weer tevoorschijn gehaald te worden. Het was gewoon allemaal veel te duur. Wat dat betreft is het sindsdien wel een goedkopere hobby geworden.
Als ik het kleingeld dat ik toen in mijn broekzak had 12 jaar later had omgewisseld voor euros, en vervolgens nog eens 12 jaar had gewacht, dan zou ik het jaarsetje er nu voor kunnen kopen. En dan zou ik nog wisselgeld meekrijgen ook.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Ik heb zelf het idee dat de gulden van vroeger ongeveer evenveel waard is als een euro nu. En nu kost een Bu setje iets van € 25 euro, maar volgens mij kostte ze indertijd geen ƒ 25 gulden. Heeft er nog iemand de oude muntpersboekjes? Daar staat vast in wat de prijzen van de FDC setjes waren.

Even terug naar het wettig betaalmiddel. Ik kende die uitgave van de GWK helemaal niet. Deze is echter geen wettig betaalmiddel. dus de bakker hoeft hem niet aan te nemen. Ik vind het wel interessant dat het GWK zegt dat de munt altijd inwisselbaar is voor ƒ 20,-, oftewel omgerekend € 9,08. De zilverwaarde is met 25 gram * 0.720 * € 0,45/gram = € 8,10 iets lager. Ik vraag me serieus af: als ik met zo'n munt bij de balie van het GWK sta, zouden ze me dan echt meteen uitbetalen, of zouden ze eerst heel veel op en neer moet bellen en vragen...?

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

ik heb dus ook verzilverde zwart geworden 5 euroos ingeruild voor molen5fjes :klap:
oja en frank;als de baliemedewerker slim is hoeft ie maar 1 keer te bellen,naar de manneger,manager ...
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 13 jaar Cu in Houten: :thumb up:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

leon voorn schreef:als de baliemedewerker slim is hoeft ie maar 1 keer te bellen,naar de manneger,manager ...
Het woordje 'als' geeft al aan dat je er zelf ook niet al te zeker van bent :hahaha: :lol:

Sabsuske Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Sabsuske »

Ga gwn naar de Aldi :klap:

Terug naar “Het Praathuis”