Jan W schreef:Dat Beatrix spul is inderdaad enorm in waarde gekelderd. Een overleden familielid had een doos vol met FDC- en Proofsetjes. Die waren een tijdje best veel waard maar een Proofsetje Beatrix koop je al voor 8,50 euro bij de handel (en op veilingen nog goedkoper). Op een 50 gulden proof Claus zat een plakkertje met de prijs waarvoor deze ooit was gekocht: 96 gulden. Zo'n munt koop je nu voor 30 euro, zo'n 66 ouderwetse guldens.
Sterker nog: ik had laatst wat van deze munten in proof op marktplaats, en ik raakte ze voor 20 euro nog niet kwijt...
Je opmerking doet me trouwens denken aan de tijd dat ik als klein jochie munten verzamelde. Ooit ging ik een keer met mijn vader naar een beurs toe, met wat kleingeld in mijn zakken om een paar muntjes te kopen. Bij een van de stands had iemand een FDC jaarset liggen (dit zal zo rond 1990 geweest zijn).
'Hoeveel kost die meneer?'
-'Die is heel erg duur.'
M.a.w. jij als klein jochie zou die nooit kunnen veroorloven. Dit is een van de redenen geweest dat mijn muntenverzameling niet veel later is gaan verstoffen, om pas vele jaren later weer tevoorschijn gehaald te worden. Het was gewoon allemaal veel te duur. Wat dat betreft is het sindsdien wel een goedkopere hobby geworden.
Als ik het kleingeld dat ik toen in mijn broekzak had 12 jaar later had omgewisseld voor euros, en vervolgens nog eens 12 jaar had gewacht, dan zou ik het jaarsetje er nu voor kunnen kopen. En dan zou ik nog wisselgeld meekrijgen ook.