Madagascar 5 Franc Specimen

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Madagascar 5 Franc Specimen

Bericht door nostalgia »

Ik was gisteren even mijn enorme ( :roll: ) collectie buitenlandse biljetten aan het doorspitten en kwam de volgende tegen.

Afbeelding

Het is de enige specimen die er tussen zit. Gaat het dan nog om iets bijzonders?

Want ik ben eigenlijk niet echt van plan om dit soort biljetten er ook tussen te houden…

Dank alvast.
andres

Bericht door andres »

Ja, zijn wel bizondere biljetten,gemaakt in kleine oplagen.
Specimen = voorbeeld biljetten worden door de Nationale Bank van een land, gestuurd naar andere Nationale Banken van alle landen in de wereld .
Dit gebeurt bij een nieuwe uitgifte van een biljet, zodat de overige landen een goed voorbeeld hebben, hoe het nieuwe biljet er uitziet.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Een paar weken terug kwam de Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) met een speciale aanbieding. Een gouden tientje, een zilveren tientje én een specimen tientje van Frans Hals. Ik neem aan dat ze deze zelf produceren of hebben laten produceren (achtergehouden wellicht?)

Ik heb dan ook mijn twijfels of deze tientjes (hoewel de prijs ver boven de 1000 euro lag) dan ook zeldzaam zijn en of ze dit officieel zo wel mogen doen. Het heeft zo weinig meer te maken met het bekend maken van een nieuw biljet en vaak zijn de oplagen dan in die hoeveelheden dat alle banken een exemplaar toegezonden kunnen krijgen en niet meer dan dat.

Hier op het forum is er ook al over gepraat, zal het eens proberen terug te vidnen. Misschien in het Praathuis...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Volgens mij zijn er in het buitenland ook specimen biljetten gemaakt voor de toeristen markt welke met duizenden tegelijk zijn uitgegeven,
nu weet in niet of dit ook het geval is op madagascar.

Gerardo, in de laatste catalogus van MPO staan vrijwel alle Nederlandse specimen biljetten afgebeeld met een taxatiewaarde,
wellicht heb je wat aan deze info :wink:
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Nee, nee, dat waren gewone munten. Alleen het tientje was specimen.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

ik moet zeggen dat ik het wel een erg mooi biljetje vind!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Bankbiljetten met een al of niet geperforeerde Specimen zijn geen wettig betaalmiddel. Zij zijn hiertoe vervaardigd door de drukkerij in opdracht van een nationale regering om bankpersoneel met het nieuwe type biljet vertrouwd te maken, voordat het de circulatie inging als zijnde wettig betaalmiddel zonder Specimen erop..
tja..
Londoh

Bericht door Londoh »

In Indonesie drukken ze op oude UNC biljetten "SPECIMEN" dan hebben ze een specimen-biljet, simpel toch. Je moet heel goed nagaan hoe zo een biljet van dat land er werkelijk uitziet. Specimen biljetten zijn zeer gezocht daar.
andres

Bericht door andres »

Zo lelijk zijn ze nou ook weer niet, Herman

Specimen opdruk op een replacement biljet

Afbeelding

Afbeelding
andres

Bericht door andres »

Afbeelding
1950 Soekarno serie R.I.S - Thomas de la Rue &Co. Londen
Afbeelding

Dit soort Specimen of Tidak Berlaku in het Indonesisch, zijn
gewoon leuk om er bij te hebben in de verzameling.

De Tidak biljetten zijn zeker later maakwerk, de 5 Rupiah is
op de achterzijde op zijn kop gestempeld, het zijn ook gewone gerouleerde
biljetten, in tegenstelling tot de Specimen biljetjes, die zijn UNC.
Londoh

Bericht door Londoh »

andres schreef:Dit soort Specimen of Tidak Berlaku in het Indonesisch, zijn
gewoon leuk om er bij te hebben in de verzameling.

De Tidak biljetten zijn zeker later maakwerk, de 5 Rupiah is
op de achterzijde op zijn kop gestempeld, het zijn ook gewone gerouleerdebiljetten, in tegenstelling tot de Specimen biljetjes, die zijn UNC.
Hi Andre,

"Specimen" en "Tidak Berlaku" betekenen niet hetzelfde. "Tidak berlaku" is "Niet meer geldig" dus kan er opgestempeld zijn bij inname van de biljetten, vandaar dat het gerouleerde biljetten zijn.
andres

Bericht door andres »

Ik heb er ook genoeg, zonder die stempeltjes :) , Herman

Afbeelding

Hi Londoh,

OK, omdat beide kreten vaak op hetzelfde biljet vermeld staan, zie de 10.000 Rp. 1964 , dacht ik, dat het wel hetzelfde betekende,mijn kennis van Indonesisch is nul, wat denk je verder van deze 4 Soekarno biljetjes,
maakwerk of origineel ?
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Re: Madagascar 5 Franc Specimen

Bericht door nostalgia »

Tijd om dit topic eens een trap omhoog te geven. Het biljet is nog steeds in bezit en ik voel er nog steeds weinig voor specimen biljetten en dergelijke in de collectie te houden.

Als ik dit biljet opzoek kom ik het regelmatig tegen voor belachelijk hoge prijzen. Maar dat gaat het telkens om gecirculeerde biljetten uit 1937.

Nu heb ik het vermoeden dat dit biljet in de moderne tijd gedrukt is voor de toeristische markt. Kan iemand dat met zekerheid zeggen?
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Dat is inderdaad iets dat mij ook opviel, de beschadigde biljetten worden aangeboden tegen een hogere prijs. Ik zal vanavond het biljet eens opmeten, misschien dat ik daar al iets meer mee kan. Ik vind het er in elk geval te mooi uitzien om zomaar uit 1937 in mijn bescheiden verzameling terecht te komen.

Ik kom alleen nog nergens een specimen-biljet tegen dat te koop wordt aangeboden. Om heel eerlijk te zijn heb ik me tot nu toe beperkt tot het ietwat globalere zoekwerk dus dat ga ik eerst maar eens uitbreiden.
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

http://www.poinsignon-numismatique.com/ ... &archive=1

Helaas geen prijzen meer...

En het woord specimen is hier horizontaal gedrukt
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

http://www.christies.com/lotFinder/lot_ ... ID=2036841

Brrr. de 5, 10, 20 en 500 franc specimen zijn voor een aardig bedrag samen weggegaan. Nu de vraag aan welk biljet dit vooral heeft gelegen :thumb up:

update:

http://multicollec.net/3-bi-monde/madagascar

Staat hier voor € 320,- ....

Iemand interesse voor de helft?
nostalgia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door nostalgia »

Ik heb het biljet maar eens op marktplaats gezet, ben benieuwd of er nog een beetje op geboden wordt...

Mochten hier nog mensen er 160 euro voor overhebben dan haal ik 'm daar gelijk weer weg natuurlijk greeny

Terug naar “Wereldbiljetten”