Filmpje van Rupiah1000000
Hoi Herman,
De biljetten in jouw filmpje zijn uit :
10.000 Rp ---- 1985
5000 Rp ------ 1986
500 Rp ---- 1988
deze biljetten zijn in 1992 vervangen door een nieuwe reeks biljetten,
er kwam toen ook voor het eerst een 20.000 Rp biljet bij (Paradijsvogel)
in 1993 een 50.000 Rp (Soeharto) en in 1999 een 100.000 Rp biljet
(Soekarno / Hatta)
Zimbabwe staat al jaren op nummer 1 qua inflatie,
lijkt op de Duitse inflatie uit de twintiger jaren, en de Hongaarse inflatie
na WW II
klik voor vergroting

De biljetten in jouw filmpje zijn uit :
10.000 Rp ---- 1985
5000 Rp ------ 1986
500 Rp ---- 1988
deze biljetten zijn in 1992 vervangen door een nieuwe reeks biljetten,
er kwam toen ook voor het eerst een 20.000 Rp biljet bij (Paradijsvogel)
in 1993 een 50.000 Rp (Soeharto) en in 1999 een 100.000 Rp biljet
(Soekarno / Hatta)
Zimbabwe staat al jaren op nummer 1 qua inflatie,
lijkt op de Duitse inflatie uit de twintiger jaren, en de Hongaarse inflatie
na WW II
klik voor vergroting

Herman schreef:Ik haal dit topic even weer naar voren, omdat Londoh het had over hyperinflatie, en het stijgend aantal nullen op de rupiah bankbiljetten uit Indonesie.
En voor Eric (grivnagozer) het geluid aanzetten!!![]()
Herman
Het leven werd voor iemand met guldens en daarna euro's veel goedkoper in Indonesie, na de economische crises van 1998 eind mei 1998 kreeg ik 8000 Rp voor de gulden, gouden tijden want van pprijsstijgingen was geen sprake. In de tijd van het filmpje had je ook nog die rooie biljetjes van 100 Rp en muntjes van 25 en 50 Rp. Op Java worden er nog veel munten gebruikt, maar bijvoorbeeld op ternate alleen papier. Op Ambon alleen de munten van 500 Rp. Het 1000 Rp biljet gaat er nu uit en wordt vervangen door een munt. Het biljet kost meer om te drukken dan dat het waard is.
Bank Indonesia to Launch New Note, Coin
Tuesday, 20 July, 2010
TEMPO Interactive, Jakarta: Bank Indonesia is scheduled to introduce new banknote and coin today (20/7) in a ceremony at the central bank’s branch in Bandung, West Java led by vice President Boediono.
Spokesman for Bank Indonesia in Bandung, Naek Sinaga said today the central bank will launch the new Rp1,000 coin and Rp10,000 note which are up for distribution right after the ceremony.
There will be two mobile banks stationed at Bandung Indah Plaza and Bandung Supermall to serve a wider public who want to exchange their old notes with the new ones this afternoon, and “there is no limit on the amount they want to exchange in the premiere launch,” Naek said. The new coin and note will also be available at all banks starting today.
The new coin has the image of traditional bamboo musical instrument and the colonial-era governor’s office which represents West Java. While the new Rp10,000 note is printed in new color.
Hier is het nieuwe biljet, hetzelfde als het oude maar in een andere kleur. Het oude leek teveel op het biljet van 100.000 Rp. Dit nieuwe heeft nu bijna dezelfde kleur als het 50.000 Rp biljet.

Tuesday, 20 July, 2010
TEMPO Interactive, Jakarta: Bank Indonesia is scheduled to introduce new banknote and coin today (20/7) in a ceremony at the central bank’s branch in Bandung, West Java led by vice President Boediono.
Spokesman for Bank Indonesia in Bandung, Naek Sinaga said today the central bank will launch the new Rp1,000 coin and Rp10,000 note which are up for distribution right after the ceremony.
There will be two mobile banks stationed at Bandung Indah Plaza and Bandung Supermall to serve a wider public who want to exchange their old notes with the new ones this afternoon, and “there is no limit on the amount they want to exchange in the premiere launch,” Naek said. The new coin and note will also be available at all banks starting today.
The new coin has the image of traditional bamboo musical instrument and the colonial-era governor’s office which represents West Java. While the new Rp10,000 note is printed in new color.
Hier is het nieuwe biljet, hetzelfde als het oude maar in een andere kleur. Het oude leek teveel op het biljet van 100.000 Rp. Dit nieuwe heeft nu bijna dezelfde kleur als het 50.000 Rp biljet.

De afbeelding van het biljet kwam me al erg bekend voor, maar alleen een ander kleurtje dus...
Heb je ook al een plaatje van de nieuwe munt Londoh?
Voor in het nieuwe muntenhoekje...
Heb je ook al een plaatje van de nieuwe munt Londoh?
Voor in het nieuwe muntenhoekje...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Er zijn van het nieuwe biljet 820.000.000 stuks gedrukt, de oude biljetten (uit 2005) 690.000.000 stuks worden uit de circulatie gehaald.Herman schreef:Hoi Lonlondoh schreef:Hier is het nieuwe biljet, hetzelfde als het oude maar in een andere kleur. Het oude leek teveel op het biljet van 100.000 Rp. Dit nieuwe heeft nu bijna dezelfde kleur als het 50.000 Rp biljet.
Ik heb van jou al een biljet Rupiah 10.000 in de rode uitvoering uit 2005
Als je binnenkort naar het verre zuiden gaat, neem dan gerust de nieuwe blauwe uitgave mee terug naar het hoge noorden.
Dan kun je hem daarna weer aan mij dus, naar het zuiden van ons kikkerlandje sturen (daar waar die boeren wonen)![]()
![]()
![]()
Moeten ze straks weer een nieuw Rupiah 50.000 biljet maken omdat dit weer teveel daarop lijkt, och blijf je wel weer bezig.
Herman
Ik heb er nog genoeg leggen Herman, worden nu duurderHerman schreef:Lon, als je ze allemaal gaat meenemen dan toch maar de vrachtwagen gebruiken denk ik?londoh schreef: Er zijn van het nieuwe biljet 820.000.000 stuks gedrukt, de oude biljetten (uit 2005) 690.000.000 stuks worden uit de circulatie gehaald.![]()
Herman

Dong, Dong, en dan kopen wij ze hier voor in de verzameling voor zo rond de Euro per stuk ..........Herman schreef:Even kijken, of men met het omwisselen een kruiwagen, of anders een vrachtauto moet meenemen.
Goed dat er toch veel informatie is te vinden, zodat men altijd even snel vooruit kan bestellen.![]()
Zodat ze het alvast klaar kunnen leggen, duurt het niet zo lang als men de biljetjes komt afhalen.![]()
![]()
Herman
P.S. Dit is de Vietnamese Dong

Als er nog mensen zijn die interesse hebben in het nieuwe 10.000 roepie biljet dan hoor ik dat wel ( graag voor 4 augustus)
dan zal ik kijken of ik een aantal unc biljetten mee kan nemen uit indonesië
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Is goed dan regel jij de biljetten... Er zijn al een aantal nieuwe 1000 rupiah munten onderweg naar Nederland voor de mensen die daar interesse in hebben, dus die hoef je niet meer meer te nemen...sgtravel schreef:Als er nog mensen zijn die interesse hebben in het nieuwe 10.000 roepie biljet dan hoor ik dat wel ( graag voor 4 augustus)
Kijk dat heb je snel geregeld ,tot nu toe hadden Grivnagozer, Tasu en Rexonium interesse in deze muntkoenmunten schreef:Is goed dan regel jij de biljetten... Er zijn al een aantal nieuwe 1000 rupiah munten onderweg naar Nederland voor de mensen die daar interesse in hebben, dus die hoef je niet meer meer te nemen...sgtravel schreef:Als er nog mensen zijn die interesse hebben in het nieuwe 10.000 roepie biljet dan hoor ik dat wel ( graag voor 4 augustus)
He herman, no worries ik neem gewoon een stapeltje mee als iedereen op het forum die dit biljet graag wilde hebben voorzien isHerman schreef:Sander, ik heb die vraag al aan Lon gesteld, zodoende kan ik niet meer van jou toch vriendelijke aanbod gebruik maken.![]()
Want voor mij is een gegeven woord aan iemand, echt gestand.![]()
Herman
leg ik de rest gewoon in de kast voor een volgende reis naar Indonesië
Eindelijk worden ze en beetje wakker daaro:
Indonesia considering rupiah denomination
The Jakarta Post, Jakarta | Mon, 08/02/2010 - The central bank is deliberating a potential Rupiah denomination in light of decreasing exchange rate valuations against the US dollar in recent years. Bank Indonesia is considering the possibility of eliminating zero digits in the currency’s nominal value, as reported by kompas.com. “The central bank is preparing several measures to make Rp 1 feasible,” new Bank Indonesia Governor Darmin Nasution said over the weekend. The bank has not yet decided how many zero digits would be eliminated, but plans to consult with the House of Representatives before reaching a decision, Darmin said. “We will publicize the plan by the end of this year,” Darmin said, adding that currency denomination processes generally take four to five years. The denomination plans will consider overall economic health, low inflation and price stability, Bank Indonesia deputy governor Budi Rochadi said.
Indonesia considering rupiah denomination
The Jakarta Post, Jakarta | Mon, 08/02/2010 - The central bank is deliberating a potential Rupiah denomination in light of decreasing exchange rate valuations against the US dollar in recent years. Bank Indonesia is considering the possibility of eliminating zero digits in the currency’s nominal value, as reported by kompas.com. “The central bank is preparing several measures to make Rp 1 feasible,” new Bank Indonesia Governor Darmin Nasution said over the weekend. The bank has not yet decided how many zero digits would be eliminated, but plans to consult with the House of Representatives before reaching a decision, Darmin said. “We will publicize the plan by the end of this year,” Darmin said, adding that currency denomination processes generally take four to five years. The denomination plans will consider overall economic health, low inflation and price stability, Bank Indonesia deputy governor Budi Rochadi said.
Helemaal goed. Snel een paar nullen schrappen en dan hoop ik op een hoop mooie nieuwe munten en biljetten... 

Is ook wel hard nodig, tegenwoordig krijg je biij grote transacties, er wordt nog veel contant in dat land betaald, 10 biljetjes van 100.000 Rp aaneen geniet, dat is dan een biljet van 1 miljoen. De gewone man heeft zo een biljetje in de vorm van 10 aaneen geniete duizendjes, omdat die erg veel ciculeren. Je kan met 1x pinnen maximaal 25 biljetten trekken, dat zijn er van 100.000 Rp of 50.000 Rp dus met 25 biljetten op zak heb je maximaal zo een 225 euro.koenmunten schreef:Helemaal goed. Snel een paar nullen schrappen en dan hoop ik op een hoop mooie nieuwe munten en biljetten...
Laatst gewijzigd door Londoh op 05 aug 2010, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rupiah in 10 Garbage Money List
TEMPO Interactive, Jakarta, 05 August, 2010 - The rupiah is included in the list of 10 worthless currencies in the world. Today, the rupiah exchange rate to the US dollar is Rp 9.000. It is not of value compared with other regional currencies like the Malaysian ringgit; 16 per US$1, Thailand’s Bath; 32,205 per dollar, the Philippines’ peso; 45,115 per dollar, and Singapore dollar; just 1.351 per US dollar.
Financial market analyst, Farial Anwar said currently exchange rate of the rupiah to the US dollar is of the same value of other currencies in poor countries in Africa. “That is why the rupiah is in the list of 10 garbage money because of its lack of value,” he told Tempo.
With the re-denomination of Rp 1.000 to Rp 1, the rupiah exchange rate to the US dollar will be equal to Rp 8,9, compared to the present Rp 8.900. The transactions, he said, will be more efficient. Imagine calculating the State Budget amounting to Rp 910. 000.000.000.000 (15 digits) using a calculator. The members of the House of Representatives (DPR) cannot use a calculator because the machine only has 12 or 9 digits. People will even need to have just a few bills to buy a car instead of piles of money. The monetary operational cost will also be lower because less money will be printed and circulated. “Basically, it will be more efficient,” he said.
These are the currencies that are not of value to the US Dollar:
1 Vietnam Dong; 19.095 per dollar
2 Sao Tome and Principe Dobra; 18.655 per dollar
3 Turkmenistan Manat; 14.250 per dollar
4 Iran Rial; 10.000 per dollar
5 Indonesia Rupiah; 8.957 per dollar
6 Laos Kip; 8.243 per dollar
7 Guinea Franc; 5.150 per dollar
8 Paraguay Guarani; 4.770 per dollar
9 Zambia Kwacha; 4.870 per dollar
10 Cambodia Riel; 4.233 per dollar
TEMPO Interactive, Jakarta, 05 August, 2010 - The rupiah is included in the list of 10 worthless currencies in the world. Today, the rupiah exchange rate to the US dollar is Rp 9.000. It is not of value compared with other regional currencies like the Malaysian ringgit; 16 per US$1, Thailand’s Bath; 32,205 per dollar, the Philippines’ peso; 45,115 per dollar, and Singapore dollar; just 1.351 per US dollar.
Financial market analyst, Farial Anwar said currently exchange rate of the rupiah to the US dollar is of the same value of other currencies in poor countries in Africa. “That is why the rupiah is in the list of 10 garbage money because of its lack of value,” he told Tempo.
With the re-denomination of Rp 1.000 to Rp 1, the rupiah exchange rate to the US dollar will be equal to Rp 8,9, compared to the present Rp 8.900. The transactions, he said, will be more efficient. Imagine calculating the State Budget amounting to Rp 910. 000.000.000.000 (15 digits) using a calculator. The members of the House of Representatives (DPR) cannot use a calculator because the machine only has 12 or 9 digits. People will even need to have just a few bills to buy a car instead of piles of money. The monetary operational cost will also be lower because less money will be printed and circulated. “Basically, it will be more efficient,” he said.
These are the currencies that are not of value to the US Dollar:
1 Vietnam Dong; 19.095 per dollar
2 Sao Tome and Principe Dobra; 18.655 per dollar
3 Turkmenistan Manat; 14.250 per dollar
4 Iran Rial; 10.000 per dollar
5 Indonesia Rupiah; 8.957 per dollar
6 Laos Kip; 8.243 per dollar
7 Guinea Franc; 5.150 per dollar
8 Paraguay Guarani; 4.770 per dollar
9 Zambia Kwacha; 4.870 per dollar
10 Cambodia Riel; 4.233 per dollar
Hi Herman, dit heeft noch met de waarde noch met het verzamelplezier van biljetten te maken, maar met het biljet in het dagelijkse gebruik. Ik heb in dat land vaak met plastic tassen vol biljetten gelopen omdat ik een betaling moest verrichten. Ik kan me nog herinneren dat ik ooit eens in bandung munten verkocht ter waarde van 25 miljoen dat kreeg ik cash uitbetaald en moest daarna naar Tasikmalaya. Je voelt je niet lekker in de bus met zoveel geld niet op zak maar in zak. En wat als je een lekker wijf tegenkom?? 

Laatst gewijzigd door Londoh op 06 aug 2010, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.